سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

پرورش بلدرچین و فروش جوجه یکروزه بلدرچین

بلدرچین با داشتن بسیاری ویژگی های مناسب مانند: جثه کوچک، رشد سریع، بلوغ زود رس، تولید بالای تخم، فاصله نسلی کوتاه، کمترین نیاز به محیط پرورشی از نظر مساحت، خوراک کم، مقاومت به شوری جیره، دوره کوتاه جوجه کشی، مقاومت بالا نسبت به بسیاری از بیماریهای متداول، کیفیت بالای گوشت و تخم، هزینه کم تغذیه و درمان و بازگشت سرمایه سریع، نیاز به سرمایه گذاری کم در بخش هزینه های ثابت و جاری، بهای مناسب گوشت و تخم در بازار، افزایش میزان تقاضا جهت محصولات و مواردی نظیر اینها، بعنوان پرنده ای با ارزش و اقتصادی شناخته شده و هم اکنون در بسیاری  از کشورهای جهان پرورش داده می شود. بویژه اینکه در سالیان اخیر و پیامد رشد فکری عموم جامعه در مورد کیفیت تغذیه شاهد افزایش تقاضا جهت گوشت و تخم این پرنده می باشیم و پرورش دهندگانی که توانسته اند با بکارگیری روشهای علمی و فنی نوین به کمیت و کیفیت مطلوب در تولید دست پیدا کنند دارای سود تضمین شده در بازار می باشند.  
پس همانطور گفته شد بهترین حالت جهت پرورش این پرنده و تضمین سود در آینده استفاده از خط کامل پرورش شامل: پرورش مادرها، جوجه کشی، پروار و کشتار می باشد و در این میان استفاده از دانش فنی جهت ساخت و ساز و طراحی علمی سالنهای پرورش، استفاده از خطوط کشتار و بسته بندی مدرن که با دقت و کیفیت بالا اقدام به کشتار و بسته بندی لاشه می نمایند و همچنین بهره گیری از اصول نوین علمی جهت تهیه جیره هائی که در عین ارزان تر بودن بهترین بازدهی را در رشد و تولید داشته باشند، متضمن تداوم کار سودآوری بیشتر خواهند بود.



شناخت بلدرچین در رده بندی جانوری ( جانور شناسی ) :
بلدرچین را در زبان فارسی کرک یا بد بده نیز می نامند
مجمع پرنده شناسان آمریکا ( 1983) و شین وایتوا (1994) بلدرچین را به شرح زیر طبقه بندی می کنند :
سلسله : جانوری
شاخه : مهره داران
رده : پرندگان‌
راسته : مرغان
خانواده : قرقاول سانان یا ماکیان ها
زیر خانواده : مرغان مزرعه یا زیر مجموعه کبک سانان
جنس : بلدرچین
و به یکی ازگونه های زیر تعلق دارد :
1- Coturnix .coturnix(common quail) : اروپا ، اسیا ، آفریقا
2-Coturnix japonica (Japanese guail) : مانگولیا ، ساخالین ، ژاپن
3-Coturnix coromandelica (black-breast –guail ) : هند ، سیلان ، برمه
4- coturnix delegorguei (harleguin guail) : آفریقا و عربستان
5-coturnix pectoralis (pectoral guail) : استرالیا
تا کنون 6 نژاد و 60 لاین بلدرچین ثبت شده است که 34 لاین را لاینهای موتاسیونی تشکیل می دهند . پنج سویه بلدرچین ژاپنی که بر اساس رنگ بدن طبقه بندی می شوند بر اساس زیر وجود دارند.
1-Pharach ( نوع وحشی) :
این نژاد دارای بیشترین جمعیت در دنیا می باشد و نامهای مختلفی برای آن عنوان شده است . این سویه رنگ های پر مخلوط داشته همراه با رنگ های سیاه و سایه های مختلف که ترکیب رنگ قهوه ای را دارای می باشد .
2-Tuxedo :
این سویه از نوع بلدرچین دو رنگ است . سطح شکم ،گردن و صورت سفید و بقیه قسمتهای بدن قهوه ای رنگ می باشد .
3- Panda :
نوعی بلدرچین با پرهای سفید که قسمت هایی از آن تیره می باشد .
4- Manchurian golden :
این سویه پرنده هایی به رنگ طلایی یا رنگ گندمی می باشد. این سویه با نوع وحشی ( Pharach ) شباهت زیادی دارد .
5- British Range :
در این سویه رنگ بدن قهوه ای تیره می باشد بطوریکه برخی از افراد آنها را با نام بلدرچین قهوه ای می شناسند در حالی که استفاده از این نام اشتباه است زیرا بلدرچین قهوه ای نام یک بلدرچین نژاد استرالیایی است که از لحاظ جثه بزرگتر و از لحاظ رنگ متمایل به خاکستری می باشد .
به طور کلی دو گونه بلدرچین ژاپنی و اروپایی بسیار مورد توجه هستند که میان این دو گونه رابطه بسیار نزدیکی وجود دارد . بلدرچینی های ژاپنی بیشتر در جزایر ژاپن پراکنده هستند و نوع وحشی این پرنده به صورت جفت در تابستان در نواحی شمال و در زمستان در نواحی جنوبی جزیره زندگی میکنند . در حالیکه بلدرچین های اروپایی ازگسترش وسیعی در اروپا ، سیبری ، ایران ، ترکیه ومصر بر خوردارهستند . با این حال شباهت های بسیاری بین بلدرچین ژاپنی و اروپایی وجود دارد وتنها تفاوت آنها در اندازه بدن و جثه می باشد به گونه ای که بلدرچین اروپایی دارای طول بدن 18 سانتی متر و بلدرچین ژاپنی دارای طول بدن 15 سانت می باشد .

در ایران هنوز جایی که روی نزادا کار کنن یا تشخیص نزاد خالص بدن وجود نداره اصلا نراد خالص یا خالص سازی صفات مرغوب یا اصلاح ژتیکی انجام نشده اون نژادایم که بودن اونقدر جفتگیریهای هم خونی زیاد شده که الان نقصهای جوجه ویا اختلاف وزنگیری و یکدست نبودن گله انواع اقسام رنگها جثهها و... تو گله ۱۰۰۰۰ من قابل مشاهدست چون فاصله بین نسلها کمه این کار شدنی و راحته که انشاالله در دستور کار مسئولین قرار میگیره مسئول طرحم من میشم.

ژنتیک بلدرچین :
تعداد کروموزوم های بلدرچین 78 عدد می باشد . ( 78=n 2) بلدرچین ژاپنی به همخونی بسیار حساس می باشد با روری پایینی در سویه های خویش جفت ممکن است باعث کاهش تولید تخم در ماده ها و تولید اسپرم ضعیف یا کاهش میزان جفتگیری در نر ها شود


***مجموعه آموزشی پرورش بلدرچین همراه با 2 طرح توجیهی

دانلود فایل

مطالب مرتبط:


پرورش بلدرچین در منزل

تولید مثل بلدرچین

قفس بلدرچین

تغذیه بلدرچین

راهنمای پیشگیری از بیماری ها در بلدرچین

پرورش بلدرچین و فروش جوجه یکروزه بلدرچین

پرورش صنعتی بلدرچین


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد