سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

گل"مارانتا"


گل"مارانتا"

 

"مارانتا"
فارسی اصیل:ندارد
فارسی رایج:مارانتا(بر گرفته از نام Maranta گیاه شناس)
نام انگلیسی: Prayer plant نام علمی: Maranta leuconeura
سالهای متمادی مارانتا برای نگهداری در آپارتمان مناسب نمی دانستند ولی اکنون به خوبی با محیط سازگار شده است،خانواده آن "مارانتاسه" و بومی آفریقا ست،برگها منقوش و گرد است،رگبرگ اصلی به رنگ روشن در آمده و هاله ای رنگین بخش مرکزی را از سایر قسمتها متمایز می سازد،رگبرگها کاملا نمایان و منظره دلفریبی به برگ میدهند،گیاهی مناسب برای کاشت گروهی است و مقایسه جالبی در رنگ بو جود می آورد،در سبد آویزان رواج فراوان دارد.
نیازها
نور:نور غیر مستقیم بهترین شرایط نوری برای این گیاه زیبا است،در تابستان سایه را ترجیح میدهد وی در زمستان تمایل به زندگی در نور بیشتری دارد،از اشعه مستقیم آفتاب بخصوص در ظهر تابستان و از پشت شیشه بیزار است.
دما:در صورتی که اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود تا درجه حرارت 10درجه سانتی گراد مقاومت می نماید ولی بهترین در جه حرارت حدود 16در جه سانتی گراد ،در درجات نزدیک به 30درجه احتیاج به غبار پاشی دارد.
آبیاری:در هر حال خاک را مرطوب نگه دارید به جز هنگامی که درجه حرارت پایین تر از 10درجه است.آبیاری 2-3بار در هفته در تابستان و یک بار در زمستان و هر 10روز یکبار در درجات نزدیک به 10درجه سانتی گراد آبیاری پیشنهادی این گیاه دوست داشتنی است.
رطوبت:غبار پاشی روزانه در تابستان و هفتگی در زمستان جهت تامین رطوبت پیشنهاد میگردد،کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر در یک گلدان روش جالب در تامین نیاز رطوبتی است ،افزودن آب به زیر گلدان همراه با سنگ ریزه یکی دیگر از راههایتهیه رطوبت پایدار است.
تغذیه:تغذیه با کودهای مایع و یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور و هر دو هفته یکبار با نصف میزان پیشنهادی از طرف فروشنده یا سازنده در رشد گیاه تاثیر مثبت دارد.
خاک مناسب:خاک باید کاملا سبک باشد،کمپوست بهترین خاک برای این گیاه است.
تعویض گلدان:با شروع رشد در بهار گلدان را با یک درجه بزرگتر تعویض نمایید،مواظب باشید خاک را زیاده از اندازه فشار ندهید و آن را متراکم ننمایید،در کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر به تعویض خاک سطحی با خاک نو و غنی اکتفا نمایید.
تمیز نمودن برگها:غبار پاشی برگهای گیاه را تمیز مینماید،در صورت نیاز از پارچه و اسفنج مرطوب نیز میتوانید استفاده نمایید،از مواد براق کننده به هیچ عنوان استفاده نفرمایید.
تکثیر:با تقسیم ساقه های زیر زمینی در بهار میتوان مارانتا را افزایش داد.
نگهداری گیاهان گروه مارانتا مشکل تر از گیاهان کم توقع تر و معمولی خشن است، با نگهداری صحیح آن سلیقه خود را به دیگران یاد آوری نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد