سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

بن سای زیتون



بونسای زیتون جزو پر فروش ترین و محبوب ترین بونسای های اروپا است یکی از گیاهانی است که درختان مسن آن در پارک ها و خیابان ها در گلدان های بزرگ در معرض نمایش است. قابلیت حمل آن زیاد و در هر اندازه و سن و قیمت می توان تهیه و یا در بازار بن سای مشاهده کرد. اگر چه رشد آن کند است اما شاخه های تولیدی آن در بهار و اواخر زمستان به سرعت رشد می کنند. از عادات رشد آن این است که در هوای گرم و خشک تابستان رشد آن تقریباً متوقف می گردد.

شاخه های سفید رنگ در همه جهات رشد می کنند و قابلیت هدایت و سیم کشی به هر جهت را دارند اما باید مواظب بود شاخه هایی برای تربیت انتخاب نمود که ترد و شکننده نباشند. 

 

محل نگهداری:

گیاه کاملاً مقاوم به خشکی است و در صورت تأخیر در آبیاری جای هیچ گونه  نگرانی نیست. در مواقع خشکی مواد رزینی سفید رنگ از برگ های خود ترشح می کند که در حقیقت برای کاهش در تعریق و از دست دادن آب از طریق روزنه ها است. پس از آبیاری مقدار زیادی آب در بافت برگ ها و تنه خود ذخیره می نماید که مقاومت در برابر خشکی مدیون همین علت است. نور خورشید را بر سایه ترجیح می دهد و نوع وحشی در برابر درجه حرارت پایین و برف نیمه مقاوم است. اما درختان کاشته شده در گل جاها و به عنوان بنسای باید در برابر سرمای کشنده محافظت گردند و آنها را در معرض درجات حرارت زیر 5 درجه سانتی گراد قرار نداد.

تعویض گلدان:

اگر چه می تواند ده ها سال در یک گلدان و بدون تعویض زندگی کند اما برای حفظ فاکتورهای رشد بهتر است هر سه سال یک بار عمل تعویض انجام شود. خاک مورد استفاده در تعویض 30 درصد خاک آلی و 70 درصد سنگریزه شکری تا نخودی است.

هرس:

در اوایل بهار و پاییز بهترین زمان هرس است. اگر شاخه خیلی ضخیم بود از اره های دندانه ریز برای قطع شاخه های چوبی  استفاده کنید.

توجه: با انجام هرس و قطع شاخه فوراً از محل زخم جوانه و شاخه تولید نمی گردد و تا خشک شدن پاشنه (زائده به جا مانده شاخه مادری) و شاید تا مدت ها بعد از آن هر جوانه ای که از زیر پوست حرکت می کند در همان محل رشد متوقف گردد. و پس از حرکت جوانه از بغل شاخه هرس نهایی انجام شود.

سربرداری :

سرشاخه ها کمی چوبی شده هستند و تقریباً قطع آنها با ناخن امکان ندارد برای این منظور از قیچی های کوچک استفاده کنید و شاخه ها را به گونه ای سربرداری کنید که 3-2 برگ باقی بمانند.

آبیاری:

آبیاری در هر مرتبه باید زیاد باشد اما تعداد دفعات کم و خیلی کم! و در زمستان باز هم خیلی کمتر! در روزهای داغ تابستان آب فشانی را فراموش نکنید.

تغذیه:

تغذیه  بهاره و تابستانه با مواد نه ضعیف  و نه قوی و در پاییز با مواد عاری از ازت و در زمستان به طور کلی متوقف می گردد.

هشدار !!:

شاخه های  زیتون علامت صلح هستند و شاید به همین خاطر شکننده باشند! تقریباً می توان گفت که قدرت خم شدن و تربیت با سیم ندارند و با خم کردن آنها در اکثر موارد رو به خشکی می روند. برای داشتن شاخه در جهت معین هیچ جای نگرانی نیست. این گیاه در جهات مختلف شاخه های متفاوت دارد و از هرکدام که خواستید می توانید بدون سیم و زحمت انتخاب کنید.


**دوستانی که علاقه مند به ساخت و پرورش بونسای هستند میتوانند مجموعه آموزشی بونسای را از لینک زیر دانلود کنند


مطالب مرتبط:

جمع آوری گیاه از طبیعت برای ایجاد بونسای مشاهده

بونسایی مشاهده

عکسهای دیدنی از درختان بونسی یا بونسای Bonsai ( مینیاتوری ) مشاهده

مطلب کامل در مورد بونسای مشاهده

کود دهی بنسای مشاهده

آموزش تصویری ساخت بونسای از درخت چند ساله مشاهده

آفات و امراض بونسای مشاهده

نمایشگاه بونسای مشاهده

مراحل ساخت بونسای(انتخاب نهال) مشاهده

علت زرد شدن برگ درختان بنسای مشاهده

پرورش بونسای به وسیله قلمه مشاهده

هرس در بونسای مشاهده

تربیت و سیم بندی بونسای مشاهده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد