سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

تربیت و سیم بندی بونسای

باغبان های با تجربه روش های هرس شاخه و ریشه رو به خوبی می دونن و این کار برای بونسای نیز به اندازه هر گیاهی گلدانی دیگه به منظور حفظ سلامتی و بهبود گیاه لازمه .

سیم بندی و شکل دادن شاخه ها ، برای دادن شکل خاص به گیاه استفاده میشه و این یکی از ویژگی های خاص بونسای به شمار میره . برای تربیت درختان بونسای سیم بندی و هرس یک امر لازم به شمار میاد .

سیم بندی و هرس همزمان انجام میشه ، ولی با دو فرایند جداگانه در ارتباط هستیم .

 

 
سیم بندی :
برای سیم بندی به سیم های مسی به اندازه های مختلف نیاز داریم . سیم های نازک برای شاخه های نازک و سیم های ضخیم برای شاخه های ضخیم تر . رنگ سیم های مسی با تنه هماهنگ هست و به دفعات از اون ها می تونیم استفاده کنیم . سیمی رو که قبلا باهاش کار کردید و از حالت اصلیش خارج شده باشه رو میتونید با قرار دادن روی حرارت و سرد شدن ، می توانید به حالت روز اول خود برگردانید . امروزه متخصصین از سیم های آلومینیومی مات بیشتر استفاده می کنند . از سیم های اهنی استفاده نکنید ، چون باعث ایجاد علامت زنگ زدگی روی تنه میشه و همچنین روکش دار ها هم نمای بدی به ظاهر تنه میده . بعضی از درختان که تنه نرم دارن باید از زخم های حاصل از سیم بندی محافظت بشن . در چنین سرایطی به ناچار نوار کاغذ روی سیم پیچیده میشه تا از ورود آسیب به تنه جلو گیری کنه .

نکته : شاخه های کوچکتر از 5 سانت را سیم بندی نکنین .

بهترین زمان سیم بندی وقتیه که گیاه به خوبی رشد کرده و تولید برگ کرده . یک روز قبل از سیم بندی به گیاه اب ندید ، تا گیاه حالت نرم تری به خودش بگیره و بهتر حالت بگیره .( در این شرایط احتمال شکنندگی گیاه کمتر هست )

برای شروع ، سیم را به صورت زاویه دار در پایین تنه درخت در زیر خاک قرار بدید و دور اون بپیچید . اما نه به اون محکمی که روی تنه درخت نفوذ کنه . سیم باید به فاصله مساوی روی تنه پیچیده بشه و باید مراقب باشید که محل شاخه به تنه شکسته نشه . برای اطمینان محل اتصال شاخه به تنه رو با دست محکم نگه دارین و بعد سیم بندی رو انجام بدید . برای بستن دو تا شاخه از یه سیم استفاده کنید ، به صورتی که سیم رو از وسط به دور تنه با هم دو تایی بپیچید و وقتی به شاخه ها رسیدید از هم جدا و هر کدوم رو روی یه شاخه بپیچید .


**دوستانی که علاقه مند به ساخت و پرورش بونسای هستند میتوانند مجموعه آموزشی بونسای را از لینک زیر دانلود کنند

دانلود

مطالب مرتبط:
بن سای آزالیا

بن سای جینکو

بن سای راش

بن سای انار

بن سای زیتون

مطلب کامل در مورد بونسای

کود دهی بنسای

آموزش تصویری ساخت بونسای از درخت چند ساله

آفات و امراض بونسای

نمایشگاه بونسای

مراحل ساخت بونسای(انتخاب نهال)

علت زرد شدن برگ درختان بنسای

پرورش بونسای به وسیله قلمه

هرس در بونسای

تعویض گلدان برای قلمه های ریشه دار شده

تربیت و سیم بندی بونسای

جمع آوری گیاه از طبیعت برای ایجاد بونسای

بونسایی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد