سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

پرورش بونسای به وسیله قلمه

قلمه یه روش خیلی خوب و بهتری نسبت به سایر روش ها مثل کاشت بذر و پرورش اون برای بونسای به شمار میاد . در بعضی موارد با کاشت بذر و تربیت گیاه برای بونسای احتمال اون پیش میاد که گیاه خصوصیات ظاهری پایه مادری خودش رو نداشته باشه . ولی استفاده از قلمه همیشه گیاهی رو به وجود میاره که خصوصیات پایه مادری خودش رو داره ... 

 
قلمه رو میشه از سه طریق به دست آورد :

1) قلمه ریشه
2) قلمه ساقه
3) قلمه برگ

برای ایجاد یک بونسای خوب بهترین روش استفاده از قلمه ساقه هست .

بعضی از گیاهان که شاخه نرم و علفی دارن رو میشه تو هر زمانی تکثیر کرد . در حالی که در گونه های دیگر در فصول به خصوصی ریشه دهی انجام میشه .
به طور کل بهترین زمان برای کاشت قلمه در حدود فصل رشد گیاه مادری هست که در مناطق گرمسیری ماه های مرداد و شهریور و در مناطق معتدله بهترین زمان کاشت اوایل بهار هست .

نکته : قلمه انتخابی باید کاملا سالن و عاری از هر گونه بیماری باشه .


دو نوع قلمه ساقه داریم .

1) قلمه انتهایی



2) قلمه پاشنه دار



قلمه انتهایی حدود 8 تا 10 سانت هست که از قسمت انتهایی و بالای ساقه انتخاب میشه و به وسیله چاقو تیز و یا قیچی باغبانی یک برش اریب درست زیر گره زده میشه . طبق تصویر بالا برگ های پایینی گیاه رو حذف کنید و اگر برگ های قسمت بالایی ساقه خیلی بزرگ باشه اون هارو به نصف اندازه خودش برسونید تا از تعرق و تبخیر اضافی کاسته بشه .

قلمه بعضی از گیاهان گوشتی مثل آدنیوم رو باید 2 تا 3 روز قبل از کاشت کنار بزاریم تا قسمت انتهایی که برش خورده خشک بشه و بعد اقدام به کاشت کنیم .این عمل برای ایجاد کالوس و جلو گیری از پوسیده نشدن آنتهای گیاه انجام میشه .



قلمه پاشنه دار :

ساقه جانبی ای به شمار میره که به همراه ساقه اصلی برداشته میشه . قسمت پایین قلمه که مسن تر هست رو باید با یه چاقوی تیز برش بدید . و مانند روش قلمه انتهایی برگ ها رو حذف کنید .

در بیشتر انواع قلمه ها بلافاصله بعد از برداشت باید قلمه کاشته بشه و در حالت کلی قلمه نباید در قسمت انتهایی شسته بشه و حتی 1 ساعت هم در جای خشک قرار بگیره . اگر نتونید تو همون لحظه عمل کاشت رو انجام بدین باید قلمه رو داخل آب و یا پارچه خیس قرار بدید .

یک روش دیگه هم هست که به اون قلمه قنداقه دار گفته میشه و در این روش قسمت کاملی از گیاه مسن به همراه قلمه باقی میمونه که در این روش ریشه دهی بهتر صورت میگیره .( تصویر پایین شماره 1 )




کاشت در گلدان :

یک گلدان سفالی که 15 سانتی متر قطر داشته باشه انتخاب کنید . سوراخ های انتهایی رو با یه توری پلاستیکی و یا سنگریزه پر کنید . بهترین محیط برای پرورش قلمه خاک باغچه به همراه مقداری شن هست و نیاز به افزایش کود به خاک نیست . در برخی موارد اضافه کردن کود باعث میشه که ریشه دهی کند تر بشه . از ورمی کولایت هم میتونید استفاده کنید که معمولا تو مغازه های فروش وسائل کشاورزی پیدا میشه . قلمه ها رو به صورت مورب به اندازه 1/3 داخل بستر قرار بدید . مراقب باشید که هیچ برگی داخل بستر دفن نشه . از هورمون سرادیکس هم میتونید برای ریشه دهی استفاده کنید ( برخی موارد ضروری هست) . بعد از کاشت با آبپاش گلدان را تا جایی که آب از ته گلدان بیرون بریزه آبیاری کنید . حالا قلمه ها رو به دور از نور خورشید و وزش باد به مدت 2 هفته قرار بدید و سپس کم کم ساعت قرار گیری گیاه در مقابل نور رو افزایش بدید . بعد از 1 ماه بیشتر ریشه ها شروع به رشد میکنه و بعد از گذشت 4 ماه میتونید عمل کود دهی رو انجام بدید .

تعویض گلدان :

این کار زمانی انجام میشه که قلمه به اندازه کافی ریشه و برگ داده باشه . یک گلدان مناسب انتخاب و کف اون رو با یه توری و یا سنگریزه بپوشونید . حالا گیاه رو از گلدان قبلی خارج و به طور کامل خاک اطراف ریشه رو بتکونید .


**دوستانی که علاقه مند به ساخت و پرورش بونسای هستند میتوانند مجموعه آموزشی بونسای را از لینک زیر دانلود کنند


مطالب مرتبط:
بن سای آزالیا

بن سای جینکو

بن سای راش

بن سای انار

بن سای زیتون

مطلب کامل در مورد بونسای

کود دهی بنسای

آموزش تصویری ساخت بونسای از درخت چند ساله

آفات و امراض بونسای

نمایشگاه بونسای

مراحل ساخت بونسای(انتخاب نهال)

علت زرد شدن برگ درختان بنسای

پرورش بونسای به وسیله قلمه

هرس در بونسای

تعویض گلدان برای قلمه های ریشه دار شده

تربیت و سیم بندی بونسای

جمع آوری گیاه از طبیعت برای ایجاد بونسای

بونسایی

نظرات 4 + ارسال نظر
مریم پنج‌شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 01:22 ق.ظ

سلام. ببخشید آیا میشه از درخت ازگیل ژاپنی ، بن سای تهیه کرد؟

بله

تستستسنسنس چهارشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 11:06 ب.ظ




تتیتیتینمقمق

محمدحسین جمعه 16 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 08:47 ب.ظ

سلام بیشتر در مورد قلمه زدن بن یا اس توضیح میدهید

حتما

سمیرا سه‌شنبه 20 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 11:02 ق.ظ

از چه سنی میتوان از بونسای قلمه گرفت و تکثیرش کرد؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد