سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

پرورش قوباغه صنعتی پر سود در استخر خانه شما

با توجه به اینکه کشورمان سابقه موفق صید، بسته بندی و پرورش قورباغه را در سال های نه چندان دور داشته، بر آن شدیم با ارایه خلاصه ای از چگونگی پرورش صنعتی این دوزیست، مجددا علاقه مندان را تشویق به فعالیت نماییم...

 

 

البته قرار نیست کسی در ایران قورباغه تناول نماید، بلکه تولیدات، صادر شده و از درآمد آن نان و بره ی بریان بر سر سفره تولیدکننده خواهد آمد.

از آن جا که پرورش قورباغه از سوی نماینده ی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور به منظور صادرات، حلال اعلام شده است؛ متقاضیان می توانند با مراجعه به سازمان دامپزشکی کشور و اخذ پروانه بهره برداری برای واردات مولد گونه های گوشتی اقدام کرده یا از گونه «رانا» بخصوص قورباغه بزرگ انزلی برای پرورش استفاده کنند.


افراد متقاضی باید پس از اخذ موافقت اصولی از سازمان شیلات برای اخذ پروانه تاسیس و بهره برداری بهداشتی از سازمان دامپزشکی اقدام کنند.

مهمترین گونه های مستعد پرورش و بازارپسند عبارتند از: قورباغه سبز (Rana Clamitans) قورباغه لئوپارد (Rana Pipiens) قورباغه پیکرال (Rana Palustrist) و قورباغه گاوی (Rana Catesbeiana). گونه های مذکور معمولا به راحتی از محیط های طبیعی استخراج شده، مورد پرورش قرار گرفته و سپس کشتار، بسته بندی و صادر می شود.


البته قورباغه بزرگ آمریکایی به دلیل درشت بودن از تمام بدنش جهت تغذیه استفاده می شود و در گونه های دیگر فقط از ران آنها استفاده می شود. ران قورباغه جزو غذاهای لوکس و گران قیمت رستوران ها است. 


قورباغه ها در طبیعت عمدتا در فصل بهار در آب های کم عمق تخم گذاری می نمایند. توده تخمی که از یک قورباغه ماده به دست می آید حالت ژله مانند و چسبیده به هم داشته و می تواند محدوده ای به وسعت یک مترمربع را پوشش دهد و معمولا ۰۰۰/۱۰ الی ۰۰۰/۲۵ تخم قورباغه را شامل می شود. بچه قورباغه ها بین یک الی سه هفته از تخم خارج می شوند و این امر بستگی به میزان درجه حرارت آب دارد.


میزان رشد قورباغه ها بستگی به شرایط اقلیمی، میزان تغذیه و غذادهی و مدت فصل رشد دارد. نوع و چگونگی تغذیه یک پارامتر حیاتی در پرورش قورباغه می باشد. قورباغه هایی که خوب تغذیه نگردند مستعد بیماری بوده و معمولا اقدام به شکار و تغذیه از قورباغه های کوچک تر و تخم قورباغه ها می نمایند و از این رو تعداد بسیار کاهش می یابد.


با توجه به کنترل دقیق در پرورش صنعتی بخصوص در سالن های سرپوشیده نه تنها می توان تمامی این مشکلات را کنترل کرد، بلکه می توان در چهار فصل اقدام به اخذ تخم و نوزاد نموده و یک بازار دایمی ایجاد کرد مانند مزرعه ی پرورش قورباغه بسیار پیشرفته ی آنتالیای ترکیه.


از گذشته های دور پرورش قورباغه در فضای باز و به صورت طبیعی در آبگیرها و تالاب ها، بخصوص در کشورهای جنوب شرق آسیا و چین مرسوم بوده است. سیستم کار چنین بوده که رهاسازی اولیه صورت می پذیرفته و مدتی به حال خود گذاشته و شکل طبیعی رشد و تکثیر می یافتند، سپس به تناوب جمع آوری و صید می شده اند.


از دهه ی ۷۰ میلادی پرورش به شکل صنعتی و متراکم در مزارع مربوطه و به شکل اقتصادی مرسوم گشته است. در روش نیمه صنعتی جفت گیری و تخم گذاری در آب راکد انجام می پذیرد و تخم ها پس از حداکثر سه هفته به صورت لاروهای دم دار ظاهر می شوند با ۵ میلی متر طول و ظاهری مانند ماهی های کوچک، چند روز بعد طول آنها به ۱۰ میلی متر و بیشتر می رسد.


سپس با پیدایش پاهای کوچک دم خود را از دست می دهند. در این مرحله که حدود ۲۰ روز طول می کشد، قورباغه نوزاد را باید وارد برکه های بزرگتر و محفوظ از مار، پرندگان و قورباغه های بزرگتر و… نمود.

جهت داشتن یک مزرعه موفق و پرمحصول، غذادهی مناسب و کافی یک پارامتر حیاتی است. بچه قورباغه ها عمدتا از فیتوپلانگتون ها و جلبک ها تغذیه می نمایند و رژیم گیاه خواری دارند، وقتی قورباغه ها رشد نمودند فرایند تغذیه ی آنها مشکل تر شده و عمدتا تمایل به تغذیه از موجودات زنده و متحرک دارند.

نصب لامپ در اطراف استخرهای پرورش قورباغه و جذب حشرات در شب می تواند منبع خوبی برای جذب حشرات و در نتیجه تامین غذای قورباغه ها باشد.


به عنوان نمونه در یک مزرعه ۲۶ هکتاری پرورش قورباغه نیمه صنعتی می توان ۱۰ هکتار آن را به صورت حوضچه و برکه های کوچک و بزرگ برای پرورش قورباغه از زمان لاروی تا موجود کامل در نظر گرفت.


مساحت این حوضچه ها و برکه ها حداقل ۱۰ مترمربع و حداکثر ۵۰۰ مترمربع به عمق حداقل ۸۰ سانتی متر و حداکثر یک متر در نظر گرفته می شود. در چنین مزرعه ای در سال حدود ۲۰ تن گوشت قورباغه برای صادرات می توان تولید نمود. فرانسوی ها در سال ۴۰۰۰ -۳۰۰۰ تن پای قورباغه می خورند و از هر ۲۰ هزار قورباغه یک تن پای قورباغه به دست می آید.


تقاضای روزافزون گوشت قورباغه از یک طرف و از طرف دیگر سطحی بیش از ۵۰۰ هزار هکتار شالیزار و برکه های متروکه غیر قابل بهره برداری برای سایر تولیدات اقتصادی در شمال و جنوب کشور، می توان با پرورش قورباغه ضمن کسب درآمدی قابل توجه برای صاحبان زمین ها، قشر عظیمی از جوانان و مردم منطقه را نیز مشغول به کار نمود.



پرورش قورباغه چقدر سرمایه می خواهد؟

با اشاره به اینکه خیلی از افراد در سال های گذشته خواسته اند این کار را انجام بدهند و معمولا هفته ای دو تماس برای مشاوره گرفتن درباره پرورش قورباغه دارد، می گوید:« تنها دو نفر در کشور توانسته اند مزرعه قورباغه بزنند که هر دو هم در شمال هستند. یک نفر از آن ها از پیش از انقلاب پدر بزرگش مزرعه قورباغه داشته است و نفر بعدی هم بعد از کلی تحقیق و بررسی اقدام به احداث مرزعه قورباغه کرده است.»

زدن مزرعه قورباغه به جز مجوزهای لازم نیازمند سرمایه ای نسبتا زیاد است. بررسی های پایش نشان می دهد زدن هر مزرعه پرورش قورباغه به جز زمین ( بسته به تعداد قورباغه ها و گستردگی کار باید بین  یک تا سه هکتار باشد) نیازمند حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بودجه برای تجهیز مزرعه، فنس کشی و خرید قورباغه مولد و وارد کردن آن به کشور است. هر جفت قورباغه مولد ۳ تا ۴ میلیون تومان قیمت دارد.

 

قورباغه

 

باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که تنها تعداد محدودیتی از انواع قورباغه های جهان قابلیت مصرف گوشتی و پوستی را دارند و در بین انواع قورباغه ها، قورباغه های به شدت سمی هم وجود دارند، بنابراین پرورش قورباغه کاری به شدت تخصصی است و افرادی که در کشور قصد پرورش قورباغه را دارند باید باتوجه به شناسایی کشورهای دارند قورباغه خوراکی مولد ( قورباغه هایی که امکان زاد آوری دارند) مثل اندونزی و برزیل اقدام به خرید و واردات این قورباغه ها برای پرورش کنند. در حال حاضر قورباغه های دو مزرعه پرورش قورباغه کشور در شمال ایران از کشورهای برزیل و تایوان وارد شده اند و در ایران قورباغه هایی برای پرورش وجود ندارد.

قورباغه های مولد خریداری شده باید با ضوابط و قرنطینه وارد کشور شوند و معمولا یک ماه در نقاط مرزی برای بررسی سلامت قرنطینه می شوند و بعد مجوز لازم برای واردات آن ها داده می شود و به مزرعه برای پرورش می روند. مزارع قورباغه باید در شرایطی خاص و دور از محیط زندگی عمومی مردم باشند و قورباغه ها هم در فنس کشی های مخصوص نگهداری می شوند.

با ورد قورباغه ها به مزارع کار پرورش تازه شروع خواهد شد. هر قورباغه مولد بعد از ۲ تا ۳ ماه حداقل ۳۰۰ هزار تخم خواهد گذاشت که درصد کمی از آن ها در نهایت قورباغه گوشتی خواهند شد زیرا هر قورباغه برای اینکه به قورباغه ای گوشتی تبدیل شود و تقریبا به اندازه یک مرغ برای مصرف برسد حداقل دو سال طول خواهد کشید. موضوعی که نشان می دهد بازگشت سرمایه پرورش قورباغه در چند سال ابتدایی خیلی سریع نخواهد بود. رضا شفایی دراین باره می گوید:« هر مزرعه دار حدودا بعد از دو تا سه سال می تواند تولید گوشت خود را شروع کند و حدود ۳ تا ۴ سال بعد صادرات گوشت شروع خواهد شد زیرا مشتری های خارجی شما حداقل میزانی خاص از گوشت را هز سال از شما می خواهند و برای اینکه به آن میزان از تولید برسید چند سال زمان نیاز است.»

او می گوید:« یکی از مزارع پرورش قورباغه در شمال کشور که روی قورباغه های گوشتی کار می کند یکی، دو سال هست که به تولید گوشت رسیده ولی هنوز میزان تولید به اندازه کافی نرسیده بنابراین زیر نظر مشتری خارجی خود گوشت را در حال حاضر در سردخانه فریز کرده است و فکر کنم از سال دیگر با رسیدن حجم گوشت قورباغه به اندازه کافی، صادرات را شروع خواهد کرد.»

او می گوید:« پرورش قورباغه بعد از رسیدن کار به نتبجه لازم و چندین سال زحمت تجارتی پر سود و پر مشتری خواهد بود و از بسیاری از کشورهای جهان از ترکیه و ارمنستان گرفته تا فرانسه و کشورهای اروپایی و غربی مشتری خوب دارد.»

گوشت قورباغه کیلویی چند است؟

گوشت قورباغه بسته به نوع مشتری و کشور سفارش دهنده و البته نوع گوشت و نوع  قورباغه متفاوت است اما پر طرفدارترین بخش بدن قورباغه که مشتری های پروپاقرص بسیاری در رستوران های جهان دارد، ران قورباغه است که بین ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر کیلو قیمت دارد. بخش های دیگر گوشت بدن قورباغه هم بین ۱۰ تا ۲۰ دلار قیمت دارد. هر قورباغه گوشتی تقریبا بین ۲ تا ۳ کیلوگرم گوشت خواهد داشت و به این ترتیب فروش و صادرات هر قورباغه گوشتی می تواند به صورت میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان ارزش افزوده داشته باشد.


*مجموعه آموزشی پرورش قورباغه در ایران


برخی از سرفصل های مجموعه آموزشی:  معرفی دوزیستان ، بیولوژی ، مورفولوژی ، رفتارشناسی ، تولید مثل ، سیکل زندگی ، عادات تغذیه و رده بندی دوزیستان-شناسایی و ارائه صفحات کلیدی-هدف از پرورش قورباغه-اهمیت قورباغه در طبیعت و اقتصاد-مزایا و محدودیت های قورباغه نسبت به سایر دوزیستان- انواع روش های پرورش-استخر های تولید قورباغه-زیستگاه ها-رشد و نمو- آفات و بیماری های قورباغه-ارزش غذایی پای قورباغه- توجیه اقتصادی طرح-مجوز های لازم جهت احداث فارم پرورش و...

دانلود فایل

کامل ترین مجموعه آموزشی در سطح اینترنت


مطالب مرتبط:

از پرورش ماهی در منزل کسب درآمد کنید مشاهده

چگونگی راه اندازی یک کارگاه پرورش ماهی های زینتی مشاهده

نقش کرم خاکی در تغذیه آبزیان مشاهده

هوادهی در مزارع پرورش ماهی مشاهده

ماهی گوپی مشاهده

ماهی کیلکا مشاهده

روند تولیدمثلی ماهی ها مشاهده

کشت توام ماهی وبرنج درشالیزار مشاهده

نظرات 10 + ارسال نظر
مرجان چهارشنبه 7 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 09:17 ق.ظ

سلام.وقت بخیر.از توضیحات خوبتون ممنون.من تازه میخوام وارد این کار بشم.و فایل رو هم خریداری کردم.فقط اگه شروع کردم به کی باید بفروشم؟ آیا کسی تو همین ایران هست که از من بخره و صادر کنه؟یا خودم باید مشتری رو پیدا کنم؟

خودتون باید بحث صادرات رو انجام بدین و میتونین با افرادی که مثل شما به پرورش قورباغه مشغولن جوین شین و به کمک اونا صادر کنین.

داوود جهان دوست سه‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 03:47 ب.ظ

سلام و خسته نباشید خدمت شما. ضمن تشکر از از شما لطفا راهمایی کنید در جنوب کشور امکانش هست ؟ در اطراف شهر ما بی نهایت مردابها و نیزارهای بی فایده وجود دارد که پر از قور باغه هم هست.ولی آبش کمی شور هست.

بله امکانش هست

سعید دوشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 11:55 ب.ظ

سلام وقت بخیر آیا در مناطق کوهستانی مرکزی ایران هم امکان پرورش وجود داره از چه طریقی باید قورباغه مولد را وارد کرد و مجوز های مربوط را با توجه به اینکه شهرستان ما اداره شیلات نداره از کجا تهیه کنیم

بله امکان پرورش در تمام نقاط ایران وجود داره.تمام مراحل پرورش از اخذ مجوز تا ورادات قورباغه مولد و... در مموعه آموزشی که گذاشتیم توضیح داده شده است

سجاد یکشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 09:08 ب.ظ

سلام.
برای راه اندازی آیا حتما باید از برکه استفاده کنیم یا از استخر هم میشود استفاده کرد.

جوادموسوی شنبه 13 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 12:24 ق.ظ

سلام خدمت همگی باید بگم که پرورش قوباغه در ایران به نوعی بهترین صنعته چون هیچگونه رقیبی ندارید و آب و خاک ایران مخصوصا مناطق خشک کلا قورباغه زاست.و شما با یه بار ریختن قورباغه میتونید تا ده ها سال برداشت انجام بدید فردی رو میشناسم که 6 سال پیش این کارو شروع کرد اوایل همه مسخرش میکردن که پولتو دور ریختی و... الان برای خودش یه مولتی میلیاردر شده و همه هم دهناشون بستس و تو این شرایط بد اقتصادی موجود توپ تکونش نداده.
خا
خلاصه بگم اگه أدم جسور و البته صبوری باشین حسابی موفق میشین و درآمد عالی کسب میکنی

امیر یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 04:28 ب.ظ

مجتبی چهارشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 01:49 ب.ظ

سلام ما که در جنوب زندگی می کنیم و هوای اینجا بسیار گرمه آیا میشه اینجا هم پرورش،داد

بله امکانپذیره

محمد چهارشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 12:39 ب.ظ

سلام ممنون میشم شماره تماس کسی که تو شمال پرورش غورباقه داره بهم بدین بتونم ارتباط برقرار کنم؟

کیانوش شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 12:04 ب.ظ

سلام
میخواستم بدونم توی شهر مشهد هم میشه یا نه؟
اگر آره چطور؟

Ahmad پنج‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 03:58 ب.ظ

سلام
مطالب خوبی بود میخواستم مشخصات یا آدرس کسی که توی گیلان در این زمینه فعالیت میکند را برایم ارسال کنید تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد