سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

احداث مزرعه پرورش میگو

مهم ترین موضوع برای شما که قصد پرورش میگو و وارد شدن به این حرفه دارید داشتن یک زمین خوب و دسترسی ساده به منابع آب است. شروع این حرفه در ایران از 2 دهه قبل شروع شد و اکثرا در استان های جنوب کشور پرورش داده میشود.، ولی در حال حاظر در بعضی دیگر از نقاط کشور نیز پرورش میگو انجام میگیرد

با توجه به اینکه در ایران پرورش میگو در مناطق خاصی صورت می‌گیرد که عموما دور از شهر بوده و واجد یک سری امکانات زیربنایی از قبیل جاده دسترسی، کانال‌های آبرسانی برای ورودی آب به مزارع و زه‌کش‌ها جهت خروجی آب از مزارع و برق‌رسانی است، معمولا اداره شیلات کشور این اقدامات را انجام می‌دهد و در حال حاضر سایت‌های پرورش میگو به‌صورت آماده و با امکانات زیربنایی که شیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد در کشور وجود دارد. ۸۰ تا ۹۰ درصد سایت‌های موجود این امکانات را دارد.

برای شروع سرمایه‌گذاری هم می‌توانید از زمین‌های ۲۰ هکتاری که اداره شیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد استفاده کنید و هم می‌توانید زمین را خودتان مهیا کنید، اما باید توجه داشته باشید که حداقل‌های لازم برای پرورش میگو را داشته باشید.

دیگر اینکه کسانی که تقاضای زمین‌های بیشتر و بزرگ‌تر را در قالب مزارع ۱۰۰ هکتاری دارند باید خودشان امکانات زیربنایی را فراهم سازند که توجیه اقتصادی هم دارد، ولی در اکثر موارد زمین‌ها از طریق شیلات واگذار می‌شود و با معرفی به سازمان امور اراضی، زمین تحت اجاره شما در می‌آید و پس از بهره‌برداری در قبال دریافت مبلغی پول سند قطعی به‌نام شما صادر می‌شود.

احداث مزرعه پرورش میگو

برای احداث یک مزرعه ۲۰هکتاری شما حداقل به ۷۰۰میلیون سرمایه ثابت نیاز دارید. البته مزارعی هم هستند که می‌توانید با ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیون خریداری کنید که در این صورت ۲۵۰میلیون تومان وام بانکی هم به شما تعلق می‌گیرد، البته چون اخیرا فرآیند گرفتن وام‌های بانکی دشوار شده متقاضی این گونه مزارع هم به نسبت زیاد شده است.

در غیر ‌این صورت احیای زمین، عملیات خاک‌برداری و ساخت استخرها که معمولا در ابعاد ۱۰۰×۱۰۰ متر (یک هکتاری) است حدود ۲۸۰میلیون تومان برای شما آب می‌خورد که از این مبلغ ۱۱۰میلیون برای عملیات خاکی، ساخت کانال‌ها و ایستگاه پمپاژ و ۱۷۰میلیون برای استخرسازی اختصاص می‌یابد. برای انجام عملیات سازه‌ای ۲۴۰میلیون باید هزینه کنید که شامل عملیات ساخت‌و‌ساز، انبار، ساختمان اداری، دریچه‌های ورودی و خروجی و غیره است.

به گزارش دریک، حدود ۱۵۰میلیون هم باید برای هزینه تاسیسات، پمپ‌ها، پست برق، کابل کشی داخل مزرعه، دستگاه هواده، دستگاه غذاده و سایر ماشین آلات و تجهیزات داخلی مزرعه کنار بگذارید. در نهایت مبلغی هم به‌عنوان سرمایه در گردش برای انجام هزینه‌های جاری باید در نظر بگیرید که می‌تواند حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان باشد.

توجیه اقتصادی پرورش میگو

فرآیند تولید و سود احتمالی پس از انجام عملیات اجرایی برای شروع بهره‌برداری باید بچه میگوها را از کارگاه‌های تکثیر میگو که معمولا در نزدیکی مزارع قرار دارند، خریداری کنید. برای یک مزرعه ۲۰ هکتاری ۵/۳میلیون بچه میگو نیاز است که با توجه به قیمت فعلی بازار (هر بچه میگو ۱۴ تومان) جمعا ۵۰میلیون برایتان هزینه در بر خواهد داشت.

در طول دوره ۵۵ تن غذا مورد نیاز است که با توجه به قیمت فعلی بازار (هر کیلو ۴هزار تومان) تا ۲۲۰میلیون تومان از سرمایه در گردش شما به تامین غذا اختصاص می‌یابد که می‌توانید در طول دوره خریداری یا به‌صورت یکجا در ابتدای دوره این حجم غذا را انبار کنید که در نهایت در طی یک دوره چهارماهه پرورش میگو ۱۰درصد این غذا در ماه اول، ۲۵درصد در ماه دوم، ۳۰درصد در ماه سوم و ۳۵درصد درماه چهارم به مصرف خواهد رسید.

با توجه به یک ماه دوره آماده‌سازی و یک ماه دوره استراحت و فروش، در نهایت طول دوره به شش‌ماه زمان نیاز دارد. در مورد نیروی کار هم به چهار کارگر نیاز دارید که سرجمع حدود ۸۰میلیون از سرمایه جاری شما برای تامین حقوق و مزایای آنان اختصاص می‌یابد، حدود ۲۰میلیون هم جهت هزینه‌های آب و برق و سوخت در طول دوره مورد نیاز است. در نهایت از مزرعه ۲۰ هکتاری حدود ۴۰ تن برداشت خواهید داشت که تقریبا معادل ۲۵۰۰ کیلو در هر هکتار برای پرورش‌دهنده باتجربه است.

با توجه به قیمت محصول در بازار در شرایط فعلی می‌توانید هر کیلو از آن را تا ۱۵هزار تومان به فروش برسانید. در نهایت در طول یک دوره کل فروش شما از پرورش میگو ۶۰۰میلیون تومان خواهد بود که با توجه به ۴۰۰میلیون تومان هزینه تمام شده در نهایت ۲۰۰میلیون تومان سود ناخالص برای شما در بر خواهد داشت که اگر از این مبلغ هزینه‌های استهلاک و سود وام‌های ثابت و جاری و… را کسر کنید در نهایت ۹۵میلیون تومان سود خالص برایتان باقی می‌ماند.

با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که این مبلغ چیزی معادل ۵/۱۲درصد است، بنابراین در یک دوره هفت‌ساله سرمایه شما بازگشت خواهد داشت.

بازار فروش میگو

شرایط بازار مزارع پرورش میگو در حال حاضر در کشور به‌صورت مزارع ۲۰ هکتاری طراحی شده است که ۱۶ هکتار استخر مفید دارد. جالب است بدانید کشورهای اصلی پرورش‌دهنده میگو مانند تایلند، ویتنام، چین و مکزیک از پتانسیل ایران در زمینه پرورش میگو بهره‌مند نیستند. در شرایط مناسب ایران توان صادرات تا ۲میلیارد دلار میگو را دارد که این رقم در سال گذشته ۵۰ میلیون دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال به رقم ۶۵ میلیون دلار برسد.

با توجه به اینکه این توان تولیدی و صادراتی در کشور وجود دارد با یک محاسبه پی می‌بریم که در این بخش شرایط بسیار مناسبی وجود دارد. با توجه به ارقام موجود در حال حاضر ۳۰میلیون تن سطح پرورش میگوی جهان است. اگر بخواهیم به افق ۲ میلیارد دلاری صادرات میگو برسیم باید ۳۰۰هزار تن میگو تولید کنیم که معادل ۱۰درصد از سهم تولید جهانی است. این در حالی است که ما در شرایط فعلی با حدود ۱۵هزار تن (تولید امسال) ۲۵/۰درصد از تولید جهان را در اختیار داریم.

در بازار داخلی هم ۳۵ تا ۴۰ درصد میگوی تولیدی ایران مصرف می‌شود اما یک استثنا هم وجود دارد که در سال ۱۳۹۲ این رقم به ۱۰درصد کاهش یافت و این به‌دلیل افزایش قیمت جهانی میگو بوده است. قیمت جهانی میگو در سال ۱۳۹۲ به‌دلیل شیوع بیماری حدود ۲دلار افزایش یافت و باعث شد مصرف‌کننده ایرانی با توجه به افزایش قیمت‌ها توان خرید میگو را نداشته باشد، اما با این وجود امروز فرهنگ مصرف میگو به‌عنوان یک کالای مغذی در کشور جا افتاده است.


  فرصت ها و تهدیدات

آبزی پروری و به‌خصوص صنعت پرورش میگو یک صنعت رو به رشد در دنیا محسوب می‌شود و با توجه به پتانسیل قوی ایران در این حوزه چه به لحاظ زمین و چه به لحاظ دسترسی به آب شور فرصت مناسبی برای ورود به بازار برای تازه‌واردها وجود دارد. وی در ادامه می‌افزاید:«در حال حاضر سرانه مصرف ماهی و آبزیان در ایران حدود ۵/۹ کیلوگرم است که با سرانه مصرف دنیا (۵/۱۹ کیلوگرم) فاصله بسیاری دارد.

با توجه به این ارقام چه در بحث بازار داخلی و چه در بحث صادرات این محصول قابلیت‌های بالقوه‌ای در ایران هست. از سوی دیگر، با توجه به فرآیند ثابت صید میگو در دنیا حرکت به سمت پرورش میگو تنها راه تامین نیازهای رو به رشد این بازار است.» خدایی در ادامه درباره پرورش میگو در ایران می‌گوید:«با توجه به اینکه دانش فنی مناسب و تجربه لازم در این زمینه در ایران وجود دارد، بنابراین فرصت مناسبی برای ورود به عرصه پرورش میگو در ایران فراهم شده است. البته از تهدیدهای بازار هم نباید غافل شد که مهم‌ترین آنها بیماری‌ها و شرایط بازار جهانی است که می‌تواند تولید این محصول را تحت تاثیر قرار دهد و سرمایه شما را به مخاطره بیندازد.»

با توجه به اینکه نزدیک‌ترین سایت‌های پرورش میگو حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر با شهر فاصله دارد بنابراین کسی که می‌خواهد وارد این فعالیت شود باید توان کار در مناطق دوردست را داشته باشد و با توجه به اینکه پرورش میگو در مناطق گرمسیری جنوب ایران انجام می‌شود کار در مناطق گرم از الزامات این شغل است.»


کسانی که می‌خواهند وارد این کسب‌وکار شوند با سرمایه لازم وارد کار شوند، از تجارب دیگران بهره بگیرند و اصول علمی و بهداشتی را رعایت کنند.

در این صورت است که می‌توانند در این حوزه موفق عمل کنند. برای احداث یک مزرعه ۲۰ هکتاری حداقل به ۷۰۰میلیون سرمایه نیاز دارید. البته مزارعی هم هستند که می‌توانید با ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون خریداری کنید که در این صورت ۲۵۰ میلیون تومان وام بانکی هم به شما تعلق می‌گیرد.



***مجموعه آموزشی پرورش میگو (تولید احداث مزرعه تغذیه و بیماری ها و...) + تصاویر(آموزش های لازم برای پرورش میگو در خانه)


دانلود فایل


مطالب مرتبط:

پرورش ماهی تیلاپیا (کم هزینه و پرسود)

پرورش جلبک

پرورش بوقلمون

شتر حیوانی مختص بیابان های ایران

پرورش ماهی کپور

آیا پرورش قزل آلا در منزل امکان پذیر است

از پرورش ماهی در منزل کسب درآمد کنید

چگونگی راه اندازی یک کارگاه پرورش ماهی های زینتی

مجوز های قانونی پرورش قورباغه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد