سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

گل اطلسی نگین باغچه شما

اطلسی دارای ارقام یکساله وچند ساله بوده ومنشآ آن  آرژانتین ،برزیل واوروگوئه است.گونه p.x hybridaحاصل تلاقی بین P.axillaris و P.integrifolia می باشد.در گل کاری از اکثر ارقام آن حتی ارقام چند ساله به صورت یک ساله استفاده می کنند.دارای  ساقه های نیمه چوبی و گل های نیمه قیف مانند است .انواع کم پر وپرپر دارد که نوع کم پر آن را به عنوان اطلسی معمولی می شناسیم وبیشتر در حاشیه کاری وتپه های گل به کار می رود.ارقام پرپر یا گل درشت آن که برخی از نظر کروموزومی تراپلوئید هستند امروزه رایج شده است.در اطلسی از خاصیت قدرت دورگه بسیار استفاده می شود. وگل های چند رنگ وستاره مانند از این طریق تولید می شوند.گل های اطلسی معمولی درارای گل های با عطر  ملایمی است که بویژه در شب استشمام می شود .در روز بوی خاصی ندارد.

گل اطلسی دارای رنگ های متنوعی است .جای رنگ زرد ان خالی بود که اخیرآ این رنگ هم از طریق به نژادی تولید شده است.برخی از آنها دارای پنج نوار سفید هستند که از وسط گل به سمت حاشیه گسترش یافته اند .برخی نیز دارای نوار سفد در حاشیه هستند.عادت رشد آن نامعین ودارای انواع پابلند وپا کوتاه است.برگ های این گیاه اندکی کرک دارو چسبنده است.

اطلسی دارای چهار نژاد است که عبارتند از :  

Grandiflorus(گل درشت)

Moltiflorus(پرگل)

Double(پرپر)

Fringed(پین دار)

گونه های اطلسی  در سه نوع: بوه ای(bushy)، رونده(sprawling)  و پیچنده (trailing) موجود است که برای منظور های مختلف در طراحی فضای سبز از آنها می وان استفاده کرد.

به طور کلی اطلسی های هیبرید به ۶ دسته قسیم میشوند که عبارتند از:

doubles grandiflora_singl grandifloras

Doubles moltiflora _ Single multifloraa

California giant_Floribunda

اخیرآ دو تیپ جدید اطلسی تولید شده است که شامل Millifloras با تعغداد زیادی گل ریز و Supertunias با عادت رشد رونده وپر رشد است.نوع اخیر به صورت رویشی افزایش میابد،چون بذر نمی دهد واگر هم بذر بدهند مقدارآن کم است.

گلدهی:اطلسی از اواخر بهار تا اواخرپایییز گل می دهد.از زمان کاشت بذر تا گلدهی حدود ۳ ماه طول میکشد.

نیازها:در خاک های  حاصلخیز به نسبت سنگین ومحل آفتابی رشد ونمو

حذف گل های پژمرده باعث گلدهی بیشتر وطولانی تر شدن دوره گلدهی می شود.سه هفته بعد از انتقال نشاء که بوته ها رشد کافی کردند قطع جوانه انتهایی توصیه نمی شود.این عمل باعث رشد جانبی گیاه می شود.زمانی که گیاه ان زیاد طویل می شوند می توان آنها را سر برداری کرد.همچنین زمانی  که گیاهان به صورت باریک ودراز رشد می کنند می توان این گیاهان را با سر برداری اصلاع کرد.

دمای گلدهی ونیز تعداد انشعابات  جانبی را تحت تآثیر قرار می دهد.گلدهی در دمای ۲۱ تا ۲۶ درجه سانتی گراد افزایش میابد ودر ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد کاهش میابد.در دماهای خنک شاخهئهای جانبی زیاد می شوند.

آبیاری در رشد اطلسی نقش اساسی دارد.برای کاهش سرعت  رشد ودر نتیجه جلوگیری از گلدهی سریع گاهی از آبیاری استفاده می شود.

افزایش:ارقام معمولی به وسیله بذر وارقام پرپر به وسیله  بذر هیبرید با قلمه  افزایش می یابند.در ارقام پر پر به علت بدیل شدن اندام های جنسی  به گلبرگ گل تولید نمی شود


مطالب مرتبط:

پرورش گل سوسن آزتک مشاهده

کلیات گیاهان زینتی مشاهده

تاثیر برخی عناصر میکرو بر گیاهان زینتی و علائم کمبود آنها مشاهده

انواع روش های کشت هیدروپونیک گیاهان مشاهده

گلکاری، آشنایی با مفاهیم (گلخانه ای) مشاهده

نقش گیاهان بالا رونده در فضای سبز مشاهده

Begonia tuberosa بگونیا پرپر – عروس صدبرگ مشاهده

گذری بر پرورش گیاهان زینتی مشاهده

خرزهره مشاهده

حشره کش حاوی عصاره فرآوری شده فلفل قرمز تند مشاهده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد