سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

گذری بر پرورش گیاهان زینتی

باغبانی و کشت و کار یکی از مفرح‌ ترین فعالیت‎ هایی است که می‌ توانید در تعطیلات خود از آن لذت ببرید.

می‌توان گیاهان زینتی سالیانه را که پرورش و مراقبت از آن‌ها کار ساده‌ای است، در سبد آویز، گلدان سفالی یا حاشیه باغچه پرورش داد. هر سال گل‌های خود را عوض کنید و برای دست‌یابی به نتایج خوب از راهنمایی‌های ما استفاده کنید.

کشت از بذر 


اگر عجله ندارید، شروع کشت گیاهان زینتی از بذر ساده‌تر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک گلدان 5/7 سانتی‌متری را از کمپوست قلمه‌زنی پر کنید و بعد دستور العمل کشت مربوط به گونه گیاهی مورد نظر را دنبال کنید - برخی از گیاهان را باید با کمپوست پوشاند در حالی که برخی دیگر را باید روی سطح کمپوست‌‌ رها کرد. می‌توانید برای جوانه‌زدن سریع‌تر بذرها، آن‌ها را در دستگاه جوانه‌زنی (heated propagator) قرار دهید و یا رویشان را با نایلون بپوشانید و در کنار پنجره قرار دهید. خیلی زود شاهد رویش جوانه‌ها خواهید بود. کشت برخی از بذر‌های کوچک‌تر، مانند بذر گیاه بگونیا (بغونیا)، نیاز به مهارت دارد و بهتر است نشاء آن را خریداری نمایید.

نکاتی مهم در خرید گیاهان تزئینی


جوانه‌ها


اگر طرح بزرگی برای گیاهان زینتی دارید، می‌توانید نهال‌های کوچک را از شرکت‌هایی که سفارش شما را از طریق پیک انجام می‌دهند، تهیه کنید. بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ بذر در سینی‌های پر از کود کاشته می‌شوند و از آنجایی که این بذر‌ها بسیار تنگ هم قرار دارند، نهال‌ها را باید از آن جدا کرده و در گلدان‌های کوچک یا با فاصله در سینی کاشت بذر قرار دهید تا فضای کافی برای رشد داشته باشند.

نشاء‌ها


نشاء‌ از جوانه بزرگ‌تر است و در روشی که در ایران به‌ تازگی به‌ کار گرفته می‌شود، در سینی‌های حاوی سلول‌های «v» شکل کشت می‌شوند. این گیاهان که در اندازه‌های مختلفی موجود هستند، شامل: نشاء‌های کوچک (mini-plug) که باید قبل از کشت در محیط بیرون، آن‌ها را ابتدا در گلدان‌های بزرگ‌تری قرار داد و نوع دیگر به نام نشاء درشت (jumbo plug) که می‌توان آن‌ها را به‌طور مستقیم در ظروف کشت گیاه یا خاک کاشت. نشاء‌هایی که دارای کیفیت مرغوبی هستند، باید هنگامی که به دست شما می‌رسند، مرطوب بوده، برگ‌های سبز و سالمی داشته باشند و ریشه آن‌ها از ته هر سلول بیرون زده باشد.

گلدان و سینی 


گیاهان زینتی بطور رایج در گلدان‌های مجزا و سینی عرضه می‌شوند. گیاهانی که در گلدان عرضه می‌شوند، گران هستند اما گیاهانی که در سینی‌ای با تعداد زیادی گیاه عرضه می‌شوند، به‌نسبت ارزان هستند. از آنجایی که این گیاهان با هم در یک کود رشد می‌کنند، هنگامی که می‌خواهید آن‌ها را در گلدان‌های مجزا قرار دهید، ممکن است ریشه‌های‌شان آسیب ببیند. اگر این گیاهان در بسته‌های سلولی کشت شده باشند، هر کدام سلول رشد مستقلی دارند و برای همین هنگام جدا کردن و کشت آن‌ها در گلدان، ریشه آن‌ها آسیب نخواهد دید.

کشت در محیط بیرون 

پرورش گیاهان زینتی

جوانۀ اکثر گیاهان زینتی در شرایط آب و هوایی گرم رشد نموده‌اند. این گیاهان باید قبل از کشت در محیط خارج با آب و هوای جدید خود خو بگیرند. به همین منظور قبل از کشت گیاهان، آن‌ها را در محفظه‌ای که برای پوشش گیاهان استفاده می‌شود (unheated porch) قرار دهید. برای کشت آن‌ها، حفره‌ای به اندازۀ توپِ ریشه (rootball) در خاک یا کود ایجاد کنید. گیاهان را در آن بکارید و به آن‌ها آب بدهید. توجه داشته باشید که سطح کود باید درست پایین‌تر از سطح خاک باشد.

مراقبت‌های بعد از کشت


در فصل تابستان هر روز به گل‌های‌تان آب بدهید – گیاهانی که در ظروف یا سبدهای آویز قرار دارند ممکن است در آب و هوای خشک 2 بار در روز به آب نیاز داشته باشند.

به ظرف آبیاری خود مواد مغذی مایع اضافه کنید و هفته‌ای یک بار با آن به گیاه آب بدهید.

گیاهان پژمرده را از گیاهان زینتی تابستانی و زمستانی جدا کنید تا ظاهر مرتبی داشته باشند و به رویش گل‌های جدید کمک کرده باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد