سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

گلدان مناسب کاکتوس


http://www.cactusguide.ir/wp-content/uploads/2015/01/Big-Root1.jpg

امروزه در دنیا گلدان های بسیار متنوعی از نظر جنس ، رنگ ، اندازه و طراحی وجود دارد که می توانند مورد استفاده کاشت کاکتوس ها قرار بگیرند اما باید برای استفاده از گلدان ها نکاتی را مد نظر داشت که به این شرح است ،

 

 1 : در زیر گلدان باید سوراخ های متعدد برای تخلیه مناسب آب موجود باشد در صورت کم بودن سوراخ ها یا از خرید آن صرف نظر کنید یا باید خودتان سوراخ های مناسب ایجاد کنید که از این بابت گلدان های پلاستیکی مناسب تر هستند ،

 2 : باید سایز بندی مناسب داشته باشند ، زیرا کاکتوس ها را نمی توان به گلدان خیلی بزرگتر منتقل کرد ، و هر سال بهتر است یک سایز مناسب بزرگتر استفاده شود .

 3 : باید قیمت مناسبی داشته باشند چون در بعضی مواقع برای اینکه ریشه کاکتوس آسیب نبیند ممکن است مجبور شویم گلدان را نصف کنیم ،

 4 : باید عمق گلدان و قطر دهنه مناسب گیاه شما باشند برای مثال در بعضی از گونه ها ریشه ها فیبری بوده ودر سطح باقی می مانند از این رو گلدان با قطر دهانه زیاد و عمق کم مناسب است ویا در بعضی گونه ها با اینکه گیاه در روی خاک کوچک است ریشه ها ی بزرگی دارد که بصورت عمودی رشد می کند و برای آن ها گلدان های با عمق زیاد مناسب است ،

5 : یکی دیگر از نکاتی که در انتخاب گلدان باید مد نظر داشته باشید ، جنس آن است تا موقع آبیاری دچار مشکل نشوید ، فرضاً گلدانهای سفالی ( بدون لعاب ) زودتر از گلدان پلاستیکی آب را تخلیه می کنند ، بهتر است گیاهانی که آب کمتری نیاز دارند درون آن کاشته شوند و یا نسبت به گلدان پلاستیکی آبیاری بیشتری نیاز دارد ،  اما در نوع لعاب دار آن تقریبا مانند گلدان های پلاستیکی می توان عمل کرد .

6 : بطور کل بهتر است از یک نوع گلدان استفاده کنید ، در بعضی موارد مشاهده شده که بعضی علاقمندان نیمی از گلدان های شان سفال و نیمی دیگر پلاستیکی میباشد و چون از نظر تخلیه آب با هم یکسان نیستند و معمولا یکسان آبیاری می شوند ، مشکلاتی را برای رشد یکدسته از گلها بوجود می آورند .

7 : به هنگام خرید گل یا گلدان همیشه سعی کنید گلدانهای سایز بالاتر را هم بخرید زیرا در اکثر واریته ها معمولا سالی یکبار باید گلدان را عوض کنید یا هر دو سال یکبار و ممکن است در آن هنگام مشکل تهیه گلدان سایز مناسب داشته باشید .

8 : سایز گلدان های کاکتوس معمولا از قطر دهنه 6 سانتی متر شروع شده و بترتیب 8 ، 10 ، 12 ، 14 ، 16 و....... سانتی متری میباشد و البته عمق گلدانها هم به همین ترتیب می باشند و بجا ست که علاقمندان این سایز ها را بشناسند مخصوصا زمانیکه  آنلاین اقدام به خرید گل یا گلدان می کنند چون تصویر با آن چیزی که تحویل می گیرید تفاوت دارد .

9 : بعد از همه موارد بالا چیزی را که باید مد نظر داشته باشید تناسب گیاه با گلدان انتخابی شما هنگام کاشت قلمه یا تعویض گلدان repotting ) ) میباشد ، برای کاکتوس های کروی باید از هر طرف 3 تا 7 سانتی متر بسته به سن و سایز گیاه از هر طرف فاصله باشد و برای کاکتوس های عمود رشد تقریبا به اندازه نصف قد گیاه از هر طرف فاصله مناسب می باشد ، از علاقمندان تقاضا می شود به مسئله دقت زیادی کنند چون در صورت انتخاب گلدان نادرست اگر بیش از حد بزرگ باشد ممکن است گیاه دچار پوسیدگی ریشه بعلت رطوبت بیش از حد over watering ) ) شود و اگر گلدان بیش از حد کوچک باشد گیاه دچار استرس شده و رشد آن متوقف می شود .

10 : در خاتمه با توجه به تنوع ابعاد ، قیمت ، سوراخ های مناسب ، بعلت حفظ رطوبت و نیاز کمتر به آبیاری و نگهداری ،  گلدان های پلاستیکی بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می گیرند



مطالب مرتبط:
کاکتوس و پرورش آن

دمای مناسب برای کاکتوس و ساکولنت ها

گلدان مناسب کاکتوس

کمبود نور و آبیاری بیش از حد در کاکتوس ها

نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس

آموزش ساخت تراریوم در خانه

روش های ساخت تراریوم گیاهی

اصل مهم در پرورش کاکتو س و سا کو لنت

نور مناسب کاکتوس

گونه های کاکتوس

اصلاح آب لوله کشی شده برای آبیاری کاکتوس ها


نظرات 7 + ارسال نظر
eli سه‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 11:50 ق.ظ

سلام روز بخیر.ببخشید سوالی داشتم .ممنون میشم جواب بدید.من تعدادی کاکتوس کوچک را از مادر جدا کروه و داخل گلدان های سفالی قلمه زدم.آیا گلدان پلاستیکی مناسب تر است یا سفالی.نحوه و دفعات ابدهی باید چگونه باشد.فصل قلمه زنی ؟و ایا کاکتوس های ریز دور کاکتوس اصلی قابلیت بزرگ شدن دارند؟

مسلما گلدان سفالی بهتره چون به دلیل منافذ ریزی که داره تهویه هوای بهتری داره
آبیاری هم هر وقت خاک گلدان خشک شده بود آب بدید شاید هفته ای یکبار
فصل بهار و تابستان بهتره برای جداسازی قلمه ها ولی در فصل های دیگه هم مانعی نداره

محدثه پنج‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 05:34 ب.ظ

سلام.وقت بخیر
کاکتوسهای من تو گلدون پلاستیکی کوچیک هستن.تازه خریدمشون.مشکلی ندارا تو این فصل گلدونشونو عوض کنم؟گلدون سرامیکی واسه کاکتوس مناسبه؟
اخه خیلی خوشگلن واسه تو خونه

نه اشکالی نداره میتونید برای زیبا تر شدنشون کنار کاکتوس ها روی سطح خاک از سنگریزه های رنگی یا ساده استفاده کنید

Sepideh یکشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 02:44 ق.ظ

سلام ممنون از اطلاعاتتون.فقط یک سؤال داشتم به من گفتن کاکتوس رو باید با گلدونش تو گلدون جدید کاشت یعنی نباید از گلدون قبلی بیرون آورد این درسته؟

تفاوتی نداره.اگه میخواید تنش کمتری به گیاهتون وارد بشه با گلدون منتقل کنید

میثم یکشنبه 9 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 12:05 ق.ظ

با سلام
آیا گلدانچوبی برای کاکتوس مناسب است؟

بله مشکلی نداره

فرزانه دوشنبه 27 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 06:22 ب.ظ

سلام من گلدان سفالی خریدم ولی سوراخ نداره، یعنی موقع خرید فروشنده گفت این گلدانها نیازی نیست که سوراخ بشن خودشون آب رو جذب میکنن. این درسته بنظر شما؟ نیازی به سوراخ کردن گلدان نیست؟

خیر

ز.الف چهارشنبه 27 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 08:34 ب.ظ

سلام‌علیکم
خداقوت
ممنون از توضیحات کاملتون
یک سوال:
اگه کاکتوسی که داخل گلدون پلاستیکی بوده رو به گلدون سفالیِ لعاب دارِ بدون سوارخ منتقل کنیم، مشکلی برای گیاه پیش نمیاد؟ ریشه‌ی کاکتوس نمیپوسه؟
تو گلدون بدون سوراخ تخلیه آب چطور صورت میگیره؟

باید حتما ته گلدون سوراخ باشه وگرنه آب اضافه خارج نمیشه وریشه میپوسه

محمد چهارشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 01:14 ب.ظ

سلام من تازه کاکتوس خریدم کاکتوس ها کوچک بودن نزاشتم بزرگ بشن به گلدان بزرگتر انتقال شون دادم مشکلی نیست

خیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد