سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

اصل مهم در پرورش کاکتو س و سا کو لنت

https://www.chidaneh.com/sites/default/files/styles/content/public/ideabook/image/chidaneh-81894-1.jpg?itok=q5syJhpF

هنگام خرید کاکتو س یا ساکو لنت اطلاعات نگهداری آن را دریافت کنید و بطور کلی کاکتوس ها و ساکولنت ها به سه دسته آفتاب دوست . سایه روشن دوست و سایه دوست تقسیم می شوند که با ید نیاز به نور و شرایط آبیاری گل هایتان را بدانید .     

۲ : هنگام خرید گل . گلدان های سایز بندی بزرگتر به همراه خاک مناسب را هم خریداری کنید زیرا گلهایتان بعد از مدتی نیاز به تعویض گلدان پیدا می کنند و ممکن است گلدان مناسب و خاک در دسترس شما نباشد .

۳ : سایز گلدان کاکتوس و ساکولنت ها را متناسب با رشد شان و چند سانت اضافه کنید و ناگهان از گلدان خیلی بزرگ استفاده نکنید ، زیرا تاریشه به بدنه گلدان نچسبد رشد خود را آغاز نمی کند .

۴ : بعد از انتخاب گلدان با یک چاقو تیز همه سوراخ های زیر گلدان را  باز کنید .

۵ : هنگام تعویض گلدان حتما در کف گلدان خود مقداری شن بریزید تا آب در ته گل دان جمع نشود و اصطلاحا اور واتر نشود .

۶ : خاک کاکتوستان را سعی کنیدبا دست خودتان آماده کنید تا عملا انرژی و علاقه ایی که در وجود شما وجود دارد را از طریق خاک به گیاهتان انتقال دهید و در ترکیباتش از شن و ماسه ۱ تا ۴ میلمتری استفاده کنید تا خاک شما بهم نچسبد ( برای اطلاعات کامل تر مراجعه شود به بخش خاک مناسب کاکتوس ) و خاک را در مشت خود فشار دهید اصلا نباید بهم بچسبد زیرا ریشه کاکتوس در خاک های سنگین رشد نمی کند .

۷ : اگر مشاهده کردید گیاهتان ریشه بسیار زیادی دارد ریشه را هرس کنید زیرا گیاه شروع به زدن ریشه تازه می کند که این امر هم جلوی خواب رفتگی ( یک عارضه شایع در کاکتوس ها ) را می گیرد و هم خود گیاه رشد بهتری را آغاز می کند . 

۸ : بعد از تعویض گلدان تا ۱۰ روز به گل خود آب ندهید تا ریشه و گل با محیط جدید خو گرفته و سیستم ذخیره آب درونی خویش را محاسبه کرده و شروع به رشد می کنند ولی اگر بعد از تعویض گلدان بلافاصله آب بدهید گیاه دیگر رشد نخواهد کرد و اصطلاحا به خواب می رود این مسئله بسیار مهم است توجه جدی کنید .

۹ : بعد از تعویض گلدان گل هایتان را فورا درون آفتاب شدید قرار ندهید و جابجایی آنرا از سایه به آفتاب در چند مرحله انجام دهید تا گیاه نیاز درونی خودش به نور و آب را بتواند تنظیم کند . 

۱۰ : اگر میخواهید کاکتوس تان زودتر به گل نشیند آن را در فضای آزاد نگهداری کنید و اگر میخواهید خود گیاه ظاهر جذاب تری داشته باشد آنرا در پشت پنجره یا در گلخانه نگهداری کنید .

۱۱ : اگر در پشت پنجره یا گلخانه نگهداری می کنید با گاه گاهی به گیاه خود هوا بدهید تا با جریان هوا شرایط رشد بهتری فراهم شود و اگر در فضای باز نگهداری می کنید در زمستان زیر سقف نگهداری شود ( مثل بالکن یا تراس ) تا از رسید آب بارش های بیش از اندازه در امان باشد و اگر در زمین کاشته شده باشد گیاه خودش همه چیز را تنظیم می کند .

۱۲ : کاکتوس ها را معمولا با گیاهان دیگر نمی توان نگهداری کرد چون شرایط آبیاریشان فرق می کند مگر اینکه در این زمینه دارای مهارت زیادی باشید .

۱۳ : بهترین کلام برای زمان آبیاری زمانیست که خاک گلدان کاملا خشک شده باشد و این با تو جه به مکان نگهداری و محل . ممکن است فرق داشته باشد و اگر آبیاری منظم باشد کاکتوس رشد خوبی خواهد کرد و ظاهری زیبا خواهد داشت .

۱۴ : سعی کنید کاکتوس ها را در ارتفاع نگهداری کنید و از جمع شدن آب زیر گلدان جلوگیری کنید . مخصوصا کسانی که در داخل خانه از گلهایشان نگهداری می کنند .

۱۵ : هر ۱ الی ۲ ماه گلدان هایتان را بچرخانید تا طرف دیگر گیاه هم به آندازه کافی از آفتاب بهرمند شود و طرف قبل نیز دچار آفتاب سوختگی نشود .

۱۷ : اگر گلهایتان را در فضای باز نگهداری می کنید در زمستان گل ها را به جای خشک انتقال دهید تا آب باران و برف داخل گلدان نرود .

۱۸ : اگر گل هایتان رشد کافی کردند و داری تعدادی پا چو ش شدند همه را با هم جدا نکنید زیرا شیره زیادی از گیاه خارج شده که منجر به خواب رفتگی و یا حتی مرگ گیاه بشود .

۱۹ : بهترین زمان جابجایی گلدان و کاشت پا چو ش تا اواسط خرداد ماه است ( و البته پیوند کردن )

۲۰ :  زمانی که پاجوش یا قلمه جدا کردیددو  . سه روز در یک مکان خشک قرار دهید تا محل جدا شدگی کاملا خشک شود و بعد اقدان به کاشت کنید .

۲۱ : بعد از کاشت تا مدت ۳۰ الی ۴۰ روز در جای سایه روش و کم نور قرار دهید تا گیاه دارای ریشه شود و آنگاه آرام آرام وارد نور کنید .

۲۲ : شایع ترین مشکلی که در پرورش کاکتوس ها با آن مواجه می شوید پدیده خواب رفتگی خارج از زمان عادی ( در سرمای زیاد و گرمای زیاد کاکتوس ها به خواب می روند ) از تغییرات ناگهانی و ضعیت کاکتوس ها بپرهیزید تا دوچار اختلال رشد نشوند. 



مطالب مرتبط:
کاکتوس و پرورش آن

دمای مناسب برای کاکتوس و ساکولنت ها

گلدان مناسب کاکتوس

کمبود نور و آبیاری بیش از حد در کاکتوس ها

نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس

آموزش ساخت تراریوم در خانه

روش های ساخت تراریوم گیاهی

اصل مهم در پرورش کاکتو س و سا کو لنت

نور مناسب کاکتوس

گونه های کاکتوس

اصلاح آب لوله کشی شده برای آبیاری کاکتوس ها


نظرات 1 + ارسال نظر
سالار یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 02:49 ق.ظ

سلام ببخشید من الان سه تا از ساکولنت هام رشد نمی کنن اوایل که گلدونشون عوض شده بود رشد می کردن ولی چند وقته خوابیدن.باید چیکار کتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد