سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

چگونه از گل رز بذر بگیریم

برای به دست آورد بذر گل رز از بوته رز، باید از میوه های بوته رز استفاده کرد. میوه ها بعد از پژمرده شدن گل ها رسیده می شوند که معمولا اواسط پاییز است ولی با توجه به نوع گل رز، زمان رسیدن میوه متفاوت است...  
توجه: دانه هایی که برداشت می کنید ممکن است بعد از کاشت، بوته ای که به دست می آید با گونه والد متفاوت باشد و ویژگی های آن با بوته والد فرق داشته باشد، خصوصا اگر از یک بوته هیبرید دانه ها را برداشت کنید گونه دیگری از گل رز به دست خواهید آورد. همچنین در صورتی که یک نوع گل رز در کنار گونه متفاوتی از یک گل رز دیگر کاشته شود به دلیل گرده افشانی از گل های مختلف، گل رزی که از کاشت دانه های این بوته ها به دست می آید ممکن است با گونه والد متفاوت باشد.
 
به دست آوردن بذر گل رز از بوته رز
 
2 – میوه های رز را بعد از رسیدن بچینید. میوه رز قبل از رسیدن سبز رنگ است و بعد از رسیدن رنگ آن کاملا قرمز، نارنجی، قهوه ای یا بنفش می شود. شما ممکن است میوه ها را در این زمان بچینید یا اجازه دهید کمی خشک شود و دارای چین و چروک شود، نباید اجازه دهید میوه ها کاملا خشک و قهوه ای شوند زیرا ممکن است دانه های داخل آن ها قابلیت رشد را از دست بدهند و باید قبل از این که میوه ها خشک شوند آن ها را بچینید.
 
به دست آوردن بذر گل رز از بوته رز
 
3 – میوه رز را با چاقو برش دهید و دانه های آن را بیرون آورید. دانه ها را با دقت بدون این که آسیب ببینند با نوک چاقو یا هر وسیله دیگری بیرون آورید.
تعداد دانه ها در میوه های رز در گونه های مختلف متفاوت است، در یک گونه ممکن تعداد کمی بذر وجود داشته باشد ولی در بضی از گونه ده ها دانه وجود دارد.
 
به دست آوردن بذر گل رز از بوته رز
 
4 – اطراف دانه ها یک ماده خمیری وجود دارد که باید این ماده خمیری حذف شود زیرا از جوانه زدن بذر جلوگیری می کند. یک راه برای حذف ماده خمیری اطراف بذرها این است که آن را در یک آبکش کوچک بریزید و بعد آب را روی آن ها باز کنید و با دست خود ماده خمیری اطراف دانه ها را پاک کنید.
 
به دست آوردن بذر گل رز از بوته رز


مطالب مرتبط:

گل رز
گل رز مینیاتوری

معرفی و پرورش انواع رز

عطر چگونه ساخته مى‏شود؟

خواص روغن گل سرخ

درمان با عطر و گیاهان عطری

گل رز وبیماری وافات آن

نظرات 3 + ارسال نظر
مهناز چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 11:42 ق.ظ http://golkala.com

من عاشق گل رز هستم. ممنون بابت این مطلب عالی درباره <a href="http://golkala.com/">گل رز</a> و تکثیرش

محمد شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 01:34 ب.ظ

خیلی عالی و جالب بود دمت گرم

milad پنج‌شنبه 28 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 06:11 ب.ظ

عالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد