سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

گل رز وبیماری وافات آن


رزها همانند هر موجود زنده ی دیگری توسط عوامل مضر و مخرب مورد حمله قرار می گیرند. عموما آفات در بهار و بیماریها در تابستان و پاییز شیوع می یابد. قوی و سالم بودن گیاه و کاشت و نگهداری خوب میتواند تا حدی از خطر حملات آفت و بیماریها بکاهد ولی مصونیت صد در صد ایجاد نمی کند

بیماریهای قارچی رز

 sphaerotheca pannosa vary Rosa  سفیدک پودری:

سفیدک پودری با قارچ Sphaerotheca pannos var. rosae  ایجاد می شود که یکی از بیماریهای معمول رز در حیات وحش است و به خصوص در رزهای گلخانه ای مسئله ساز است. این بیماری با رنگ سفید که به صورت پودری روی برگها ،شاخه ها و جوانه ها رشد می کند تشخیص داده می شود.

علائم بیماری به زودی به صورت کلروتیک یا مناطق قرمز یا زخم هایی روی برگهایی که سرانجام روی آنها مشخصه ی سفید رنگ پودری در حال پیشرفت است ظاهر می شود.

این ویژگی پودری و سفید معمولا روی سطح روی برگها دیده می شود ،اما این می تواند در هر دو سطح رویی و زیری برگ اتفاق بیفتد.

وقتی ساقه های جوان الوده می شوند  ممکن است ساقه ها کج و کوله و پیچ خورده شوند .برگ های جوان ممکن است به طرف بالا پیچ بخورند و ممکن است بد شکل شوند.

شکوفه های آلوده به سفیدک پودری اغلب قبل از با شدن می افتند. سفیدک پودری می تواند تحت شرایط خشکی در بهار یا نیمه  ی تابستان به مدتی که هوا گرم یا نمناک است پیشرفت کند.

بر عکس سایر قارچ ها که به آب زیادی احتیاج دارند ،سفیدک پودری به رطوبت زیادی در بافت برای ایجاد آلودگی نیاز ندارد.

این قارچ اندامی برای زمستان گذرانی تولید می کند که کوچک ،سیاه و مثل فلفل است به نام کلیستوتسیوم.

وظیفه ی این اندام زمستانگذرانی است که به این قارچ اجازه می دهد  در غیاب گیاه میزبان مناسب بقا داشته باشد.

کلیستوتسیوم در گیاهانی که ریخته شده اند و اغلب منابع اینوکولوم اولیه در بهار هستند قرار می گیرد.

میسل قارچ در قسمت فوقانی برگ با هاکهای تابستانی مخصوص تکثیر , لایه سفیدی را می سازند. قارچ از قسمتهای مورد حمله قرار گرفته گیاه تغذیه کرده و به آنها آسیب می زند. شاخه ها و برگهای جوان صدمه می بینند. آسیب دهی قارچها در هوای گرم تابستانی با اختلاف درجه حرارت زیاد در شب و روز محلهایی که امکان بروز شبنم می باشد, خیلی بیشتر است. مبتلا شدن رزها در هوای خشک و جلوی دیوارهای جنوبی به این آفت خیلی زیاد می باشد . به همین سبب این آفت به صورت حاد از سال دوم گلدهی به بعد مشاهده می شود . بهترین راه حل, پیشگیری می باشد. در غیر این صورت در موقع مشاهده اولین علایم حمله باید گیاه مورد نظر را به فاصله 1-2 هفته با موادی مانند 1.25 میلی لیتر bayamat مخصوص رزها و یا 5 گرم در لیتر euparen wg  و یا یک میلی لیتر در لیتر saprol و یاآبیاری را صبح زود انجام دهید . در نتیجه برگها زودتر از سطح خاک خشک می شوند و این مسئله امکان آلودگی گیاه به سفیدک را کاهش می دهد.

سفیدک پودری میی تواند در زمستان به صورت هیف یا ریسه های قارچی در جوانه های آلوده زمستان گذرانی کند.

یکی از پیشنهاد ها برای مدیریت سفیدک پودری استفاده از گیاهان مقاوم متنوع است .به هر حال ،از ان جایی که مقاومت می تواند متنوع باشد چون نژادهای زیادی از سفیدک پودری وجود دارد ، این مهم است که گیاهان متنوع شناخته شده در یک منطقه مقاوم باشند.

برخی از ارقام مقاوم به سفیدک پودری شامل : Tropicana،Double Delight ، Sonia ،Queen Elizabeth است.

سفیدک پودر ی ممکن است با یک برنامه ی بهداشتی که شامل کندن برگهای علائم دار که زود ظاهر شده اند است کاهش یابد.

برای جلوگیری از انتشار اسپورهای سفیدک پودری روی سایر گیاهان، برگها را باید کند و سریعا داخل یکسری کیسه ی پلاستیکی قرار داد و به جای دیگری برد.

داشتن یک فضای مناسب بین گیاهان برای تضمین جریان هوای خوب و کاهش سطح رطوبت کمک می کند.

قارچ کش ها می توانند مکمل سایر روش های کنترلی سفیدک پودری باشند.

در میان ترکیبات ثبت شده در ایالت کنکتیکوت thiophanat methyl,chlorothalonil,rtiforne,triadimefon,potassium bicarbonate sulfur,horticultural oil وجود دارد.

 Powderey mildew

 

 

 

 

 

لکه سیاه ستاره های رز:black spot 

بدترین بیماری برگ در رزها می باشد .ابتدا قارچ در قسمت فوقانی برگها باعث بروز لکه های قهوه ای مایل به سیاه با کناره های بنفش رنگ به اندازه 5-15 میلی متر می شود. اطراف لکه ها بشکل ستاره دیده می شود و برگها می افتند و گیاه ضعیف می شوند. قارچ به وسیله هاگ دامنه نفوذش را بیشتر کرده و زمستان را در بافتهای برگهای افتاده می گذراند. تابستانهای خنک و بارانی خیس ماندن برگها به مدت طولانی و قرار گرفتن گیاهان با فاصله بسیار کم و نزدیک هم و یا فضاهای باغچه ای با جریان هوای کم خاک خیلی سنگین خیس و گلی با جریان هوای کم هم باعث شدت انتقال این بیماری می شوند. همیشه باید سعی کرد خاک مورد نظر مواد غذایی کافی داشته باشد . از خیسی زیاد برگها در موقع آبیاری باید خودداری شود جمع آوری و از بین بردن برگها ی بیمار افتاده کار ایده آلی می باشد.  کنترل این بیماری سخت می باشد.با وجود این به محض مشاهده علائم آن مکررا از سمومی مانند:benomyl, maneb, ,captan استفاده شود. علاوه بر این می توان آبیاری را صبح زود انجام داد . حتما برگهای گیاه را بکنید و بسوزانید . ساقه های مبتلا را هرس کنید تا از انتشار بیماری به سایر نقاط گیاه و یا گیاهان دیگر جلوگیری شود. تراکم مناسب را هنگام کشت رعایت کنید. لکه سیاه با قارچی به نام Diplocarpon rosae  که یکی از معمول ترین و مقاوم ترین بیماریهای رز در ایالت کنکتیکوت است ایجاد می شود.

آثار روی برگها شبیه دایره هایی با حاشیه های لبه دار تشخیص داده می شود. اغلب اطراف این نقطه ها هاله ی زرد رنگی وجود دارد. الودگی می تواند در قسمت های زرد برگچه یا تمام برگ ها گسترده باشد.

برگهایی که زرد شده اند زودتر از موعد می ریزند ،به خصوص درمورد ارقام حساس .گیاهانی که در وسط فصل برگ زدایی کرده اند ضعیف هستند و دچار کاهش جایگاه شکوفه برای تولید گل می شوند و کیفیت گل ها کاهش می یابند و انها به تنش های محیطی حساس هستند ، به ویژه به خسارت های زمستانه . علائم می توانند روی ساقه ها پیشرفت کنند.

به نظر می رسد که همچنان که لکه های ارغوانی رز تبدیل به سیاه می شوند با گذشت زمان تبدیل به تاول می شوند.

وظیفه ی شانکر بقای قارچ در طول زمستان روی منابع مهم اینوکولوم برای آلودگی جدید در بهار است.

اغلب قارچ ها زمستانگذرانی را در خواب هستند .ریزش برگها و گیاهان به صورت آوار است. لکه سیاه معمولا در آب و هوای مرطوب خیلی سخت است .

یکی از پیشنهادات برای مدیریت لکه سیاه استفاده از گیاهان متنوع است. به هر حال از زمانیکه نژادهای مختلف قارچ به وجود آمده اند این است که مقاوت می تواند متنوع باشد.

بنابراین این مهم است که گیاهان متنوع شناخته شده در برابر نژادهای قارچ هایی که در مناطق بخصوصی حاضر هستند مقاومت داشته باشند. برخی از ارقام مقاوم در برابر لکه سیاه David Thompsom ،Coronado، Simplicity ، Las Vegas ، Cary Grant هستند .

لکه سیاه می تواند با برنامه های بهداشتی خوب که شامل برداشت برگهای آلوده ای که طی دوره ی رشد ظاهر می شوند و جمع کردن برگهای ریخته شده در فصل پاییز است. بیمار یساقه می تواند  سلامتی چوب را در بهار قبل از شکستن جوانه ها کاهش دهد .

داشتن فضای کافی بین گیاهان به ما در مورد تضمین گردش هوا ی خوب کمک می کند . اجتناب از آبیاری بارانی یا آبیاری زود هنگام در روز تاثیر گذار است یا موقعیت مساعد را برای پیشرفت بیماری کاهش می دهد.

در میان ترکیبات موجود در ایالت کنکتیکوت ترکیبات  کاپتان ،تیفانات متیل ، کلروتالونیل ،fixed copper، تری فورین ،سولفور ،پتاسیم بی کربونیت و مانکوزب تائید شده اند.

با مراجعه به برچسب آنها می توانیم از دوز مصرفی و سلامتی آنها پیش آگاهی یابیم.

 

AppleMark

 

زنگ رز: Rust

دانه های بر آمده و متورم قرمز یا نارنجی رنگی هستند که در پشت برگها ظاهر می شوند و به مرور زمان به سیاه تغییر رنگ می دهند . برگهای آلوده خشک شده می افتند. این بیماری با کاهش عنصر پتاسیم بهاری سرد به همراه تابستانی خشک و زمستانی سخت و سرد تشدید می شود. دورگه های چای و بالا رونده ها به این بیماری مستعد هستند . به منظور کنترل این بیماری قسمتهای مبتلا را جدا کرده بسوزانید گیاهان را طوری بکارید که در میان آنها هوا جریان داشته باشد تا از تهویه خوبی برخوردار باشند .شاخسار گیاهان را بیش از حد نیازشان مرطوب و خیس نکنید.

سوختگی پوسته:

این قارچ اول از همه شاخه های جوان را مورد هجوم خود قرار می دهد. روی شاخه های رز علی الخصوص رزهای بوته ای و رونده لمه های دراز و بیضی شکل و قهوهای سیاه رنگی با حاشیه هایی به رنگ بنفش مایل به قرمز ظاهر می شوند. این لکه ها رفته رفته بزرگتر می شوند . پوسته و قسمتهای بالای محل مورد حمله قرار گرفته شده بالاخره می میرند. روی لکه های پوسته زائده های کوچکی با اندازه 0.2 میلی لیتر به وجود می آیند که عامل انتشار و اشاعه ی همین آفت می باشند. با به کار بستن نعادل غذایی ذرست و در صورت لزوم کمک گرفتن و به کار بردن کودهای پتاسهدر پاییز می توان رشد هر چه بیشتر و بهتر شاخه ها را فراهم آورد و کیاه را در مقابل این بیماری مصون نمود. سمپاشی در اواخر پاییز بعد از خزان برگها و در اواخر زمستان قبل از جوانه زدن بامس سبز به عنوان مثال 5 گرم در لیتر توصیه می شود.

 کپک خاکستری: botrytis cinerea

در تابستانهای خنک و خیلی بارانی با رطوبت بسیار بالا غنچه ها ,گلها.برگها و شاخه های جوان و نرم ومرطوب مورد هجوم این قارچها قرار می گیرد. روی گلبرگها لکه هایی ظاهر می شوند و روی غنچه ها با قارچها پوشانده می شوند. و دیگر نمی شکفند. در صورت بروز مکرر این آفت ,گیاه باید از لحاظ پتاس تامین شود و قسمتهای مورد حمله قرار گرفته قطع و از بین برده شود . در مواقع آفت زدگی شدید سمپاشی با 5 گرم در لیتر euparen توصیه می شود.

 

آفات حیوانی رزها

آفات مکنده

اول از همه به دو گروه تقسیم می شوند. آفات مکنده که به حشرات و کنه ها  ونماتدها قابل تقسم می باشند اندام دهانی گزنده دارند و به کمک آنها می توانند از داخل بافت گیاهی نیش زده شده , محتویات سلول یا مواد غذایی را بمکند . همراه با مکش محتویات داخل سلول توسط آفت مکنده , ضررهای ثانوی دیگری نیز به گیاه زده می شود . بزاغی که اغلب حیوانات برای رقیق کردن محتویات داخل سلول وارد بافت می کنند به قسمتهای اطراف همان سلول نیز آسیب می رساند.

آفات گاز گیرنده

آفات گاز گیرنده که به پروانه ها و قاب بالان و زنبوران برگ و مگسها قابل تقسیم می باشند. اینها در یک یا چند مرحله رشد شان صاحب اندام دهانی می شوند . که به کمک آنها می توانند قسمتهایی از گیاهان را گاز بگیرند

آفات روی برگها

شته رز macrosiphon rose

 میزبان اصلی این شته رزها هستند و میزبان فرعیشان سر شکافته ها می باشند .شته معمولا برگهای جوان و شاخه ها و غنچه ها را مورد هجوم قرار می دهد و آنها را نابود می کند . این آفات در جاهای گرم وخشک بیشتر شایع می باشد .در این صورت اسپری های مخصوص شته توصیه می شود . عصاره گزنه و مواد بیولوژیکی مشابه نیز توصیه می شود .

 

 tetranychus urtecae    زنجره رز   

زنجره با رنگ سبز مایل به زرد و باله های سفید , عمل مکش در سطح تحتانی برگ باعث بروز لکه های شیری رنگ در سطح فوقانی برگ در اطراف رگبرگها میشود که به مرور زمان لکه ها تمام سطح پهنک را فرا میگیرد .

 

کنه قرمز tetranychus urticae

این حیوانات کوچک وقرمز به مقدار زیاد قسمت تحتانی برگ را می پوشاند . از علایم مشخصه ی در انها تارهای عنکبوتی می پاشند. ابتدا لکه های زرد رنگی در قسمت فوقانی برگها ظاهر و سپس کاملا زرد شده و می ریزند علاوه تامین مورد نیاز گیاه بایستی در موقع بروز اولین آثار آفت استفاده از حشره کشی که خاصیت کنه کشی نیز دارد استفاده شود .

 

تریپس رز thrips fuscipenis

این حشره سیاه که به اندازه یک میلی متر می باشد برگها و نوک شاخه ها و گلها را در محلهای گرم و خشک و غیر رطوبتی مورد حمله قرار می دهد. ابتدا روی برگها لکه های کوچک زرد رنگی ظاهر می شود و سپس نقره ای می شوند غنچه های گل به سختی می شکفند و گلها از بین میروند و در صورت نیاز سم پاشی با unden  مایع 1.5میلی لیتر و یا مواد مشابه توصیه می شود .

 زنبور پیچ زن برگ رز

 زنبور سیاه رنگی که تخم هایش را در حواشی برگها می ریزد. برگها به صورت استوانه ای رل می خورند.برای کنترل آسیب ناشی از این آفت در صورت مشاهده ی اولین برگهای پیچ خورده ابتدا آنها را قطع  ونابود کنید و سپس گیاه را سمپاشی کنید.    

توردوز

لاروها شروع به خوردن برگها و شاخه های جوان می کنندو دور اینها را تور دوزی کرده و در داخل آنها تبدیل به پروانه میشوندتمام تار و پود بافته شده باید قطع و نابود شوند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد