سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

سینگینیوم (نفتیتیس)

این گیاه برای افرادی که وقت زیادی برای مراقبت و نگهداری ندارند اما می‌خواهند گیاه زیبایی در خانه داشته باشند مناسب‌ترین گزینه است. سینگینیوم (نفتیتیس)

گیاه سینگینیوم یک گیاه آپارتمانی مقاوم است که به نام‌های برگ پیکانی یا نفتیتیس نیز شناخته شده است. این گیاه به مراقبت چندانی نیاز ندارد و در عین حال به فضای داخلی خانه‌تان رنگ سبز می‌بخشد.
این گیاهِ نواحی گرمسیری به رشد آهسته و تاک مانند خود؛ هم در گلدان و هم به صورت گیاه آویز به خوبی رشد می‌کند و می‌تواند در صورت غفلت در مراقبتش جان سالم به در ببرد. در صورتی که این گیاه در گلدانش ریشه دوانده باشد و سالم هم باشد، به راحتی می‌توانید آن را با قلمه گرفتن از ساقه‌هایش تکثیر کنید.
با وجود اینکه این گیاه به مراقبت زیادی نیاز ندارد، اما خوب است با مراقبت صحیح به رشد بهتر و سالم‌تر آن کمک کنید.

  1. گیاه سینگینیوم (نفتیتیس) را در گلدانی که با خاک زهکش و کود اُرگانیک پُر شده است، بکارید.
  2. انواعی که برگ سبز دارند را در نور متوسط تا کم و انواعی که برگ کبود، صورتی یا سفید دارند را در نور درخشان و غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم موجب سفید شدن کامل برگ‌ها می‌شود.
  3. گیاه را آبیاری کنید به طوری که خاک آن مرطوب شود. قبل از اینکه دوباره به گیاه آب بدهید صبر کنید تا روی خاک گیاه کاملاً خشک شود. گیاه وقتی که به آب نیاز داشته باشد اُفت می‌کند و وقتی آب دریافت می‌کند بالا می‌آید و برگ‌ها سفت می‌شوند. آب دادن بیش از اندازه به گیاه باعث پوسیدگی ریشه می‌شود که می‌تواند گیاه را از بین ببرد.
  4. دمای اطراف گیاه را بین 15. 5 تا 24 درجه سانتی‌گراد حفظ کنید. این گیاه را در اطراف شومینه  یا هر وسیله گرمایی دیگری قرار ندهید. این گیاه در گلدان یا به صورت آویز در هوای گرم می‌تواند بیرون نگه داشته شود و زمانی که دما به زیر 4. 5 درجه رسید آن را به داخل خانه منتقل کنید. البته این گیاه می‌تواند در دماهای نزدیک به 0 درجه نیز دوام بیاورد اما به عنوان یک گیاه آپارتمانی در دماهای گرم‌تر بهتر رشد می‌کند.
  5. در طول فصل رشد این گیاه هر 2 هفته یک‌بار آن را با تقویت کننده عمومی گیاهان تقویت کنید (فصل رشد این گیاه معمولاً شامل فصل‌های بهار و تابستان است). تقویت کردن را در فصل پاییز و زمستان به یک بار در ماه کاهش دهید.
  6. هنگام کار با این گیاه دستکش بپوشید تا شیره آن پوست‌تان را تحریک نکند. با یک قیچی تمیز و تیز شاخه‌های گیاه که بیش از اندازه بلند شده‌اند را هرس کنید تا به گیاه‌تان شکلی مرتب و پُرپشت بدهید. در مورد گیاه آویز نیز تمام شاخه‌های بلند شده رونده به جز 5 تا 6 عدد از آنها را کوتاه و هرس کنید؛ بدین ترتیب وسط گلدان آویزتان پُر‌تر به نظر خواهد رسید.
  7. گیاه را به طور مرتب به منظور کشف آفاتی چون حشرات لکه مانند، حشرات عنکبوتی شکل و کنه‌ها مورد بررسی قرار دهید. برخی از این آفات مانند نقطه‌های گرد قهوه‌ای رنگ هستند در حالی که برخی دیگر تکه‌ای نخ به نظر می‌رسند. هر دوی این آفات از خود ماده‌ای چسبناک به نام عسلک تولید می‌کنند که این ماده منجر به تولید کپک‌های پودری بر روی برگ‌ها می‌شود (زیرا کپک‌ها از عسلک تغذیه می‌کنند). بنابراین آفات نقطه مانند قهوه‌ای را از روی برگ‌ها پاک کرده و روی برگ‌ها روغن چریش بزنید. آفت پنبه‌ای یا نخ مانند را نیز با محلولی از صابون‌های حشره کش و یا روغن‌های باغبانی از روی برگ‌ها پاک کرده و با قرار دادن ورقه‌های زرد چسبناک در اطراف گیاه‌تان آفات بالغ را به دام بیاندازید. دیدن آفت عنکبوتی ممکن است مشکل باشد اما می‌توان آثار آنها را به صورت تار‌هایی در میان برگ‌ها یا نقاطی قرمز روی برگ‌ها مشاهده کرد. آنها را نیز با کمک محلول‌های تهیه شده با صابون‌های حشره‌کش و همین‌طور روغن‌های باغبانی پاک کنید.

مواردی که برای مراقبت از این گیاه به آنها نیاز دارید:

  • گلدان؛
  • خاک زهکش؛
  • تقویت کننده عمومی گل و گیاه؛
  • دستکش؛
  • قیچی تیز برای هرس؛
  • روغن چریش (دارای خاصیت دور کنندگی آفات است)؛
  • صابون‌های حشره کش و روغن‌های حشره کش باغبانی؛

هشدار!
این گیاه ممکن است حساسیت پوستی ایجاد کند و خوردن آن برای حیوانات خانگی و انسان سمی است. این گیاه را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

نظرات 2 + ارسال نظر
مهتاب سه‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 02:13 ب.ظ http://ghamkadeyedel.blogfa.com

سلام مطالبت عالیه اگه بخوای میتونی از سایتAPS net
استفاده کنی انجمن بیماری شناسی امریکاست احتمالا به درد سایتت بخوره مطالبش

roya سه‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 04:02 ب.ظ http://yakamuz17

slm mataleb khubannn

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد