سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

تغذیه شترمرغ

همانند سایر حیوانات، شترمرغ‌ها هم جهت رشد، نگهداری و تولید نیاز به آب، کربوهیدرات، پروتئین، چربی و ویتامین‌ها دارند.

در جیره نویسی جهت شترمرغ بایستی به نکات زیر توجه داشت:
1
:همه مواد مغذی مورد نیاز جهت نگهداری و تولید بایستی در جیره غذایی به مقدار کافی وجود داشته باشد و جیره به خوبی بالانس گردد.

2:با وجودی که شترمرغ‌ها می‌توانند از غذاهای متنوع استفاده نمایند بایستی غذا مطابق ذائقه آنها باشد اضافه کردن علوفه سبز به جیره باعث تحریک اشتها می‌شود.

:3الیاف خام در جیره باعث تحریک حرکات روده می‌شود و هضم را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بایستی مقدار مشخصی در جیره وجود داشته باشد. برای بالغین15% الیاف خام بسته به ماده خشک جیره توصیه می‌گردد . عدم وجود فیبر خام در جیره باعث می‌شود اشیاء خارجی نظیر شن وماسه و خاشاک را ببلعد.

:4جهت بهبود بلع و هضم بایستی غذا را به صورت خرد شده به پرنده داد( به ویژه علوفه و یونجه) و غذای کنسانتره بهتر است به صورت پلت باشد.

:5غذای باقیمانده بایستی جمع آوری گردد مخصوصاً جیره‌هایی که حاوی مواد تخمیری و مرطوب است.

آب
همواره باید آب تمیز و تازه در اختیار پرنده قرار گیرد و نیاز به آب بستگی به هوا و نوع جیره تفاوت دارد. چنانچه شترمرغ از علوفه تازه استفاده کند به آب کمتری نیاز دارد. چنانچه از جیره خشک استفاده کند یا در هوای گرم پرورش یابد به آب بیشتری نیاز دارد در یک تحقیق بر روی شترمرغ‌های 6-5 ماه میزان مصرف 1/9 لیتر آب در روز ثبت گردیده است. در این تحقیق غذای کنسانتره داده شده و گرمای هوا زیر 20 درجه سانتی‌گراد در طی 8 هفته بوده‌است.

سنگریزه
شترمرغ‌ها در مراتع سنگریزه مورد نیاز جهت خردکردن علوفه به هنگام هضم غذا را پیدا کرده و می بلعند. لیکن در شرایط نگهداری در فارم بایستی سنگریزه را در اختیار آنها قرار داد. برای این کار بهتر است از سنگهایی که دارای کلسیم هستند استفاده شود. بخصوص در دوره تخم گذاری که شترمرغ‌های ماده به کلسیم بیشتری احتیاج دارند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد