چرم شتر مرغ در حال حاضر برای این صنعت بصورت یک معضل در آمده است.
همانند صنعت شترمرغ در آفریقای جنوبی، ما نیز نمی باید به شرایط
فعلی که چرم شترمرغ دارد بعنوان یک مشکل نگاه کنیم، بلکه مساله ای است که می باید
حل شود. بازار خصوصیتی دارد که بدین صورت که در پی بوجود آمدن یک مشکل غیر عادی،
خودش را اصلاح می کند. مانند آنچه در مورد نرخ معاوضه رند (
واحد پول آفریقای جنوبی) وجود داشت. حال جگونه می باید ما بعنوان متولیان
صنعت پرورش شترمرغ در آفریقای جنوبی از شر مشکل موجود خلاص
شویم و چگونه می توانیم محیط متغیر تجارت فعلی را تنظیم و تثبیت کنیم؟
اگر موفق به تنظیم شرایط شویم باید بدانیم که در طول 4 سال
آینده نیز می باید این روند را به منظور اطمینان از پایدار بودن وضعیت صنعت، دوباره
انجام دهیم.
دلیل وضعیت موجود این است که در حال حاضر ما در بازار بین المللی
مشغول فعالیت هستیم و هیچ قانون یا ساختار مشخصی برای حفاظت از ما وجود ندارد.
ما می باید ساختار صنعت خود را طوری بسازیم که قابل رقابت با بازار بین المللی
باشد و یا اینکه حد اقل از مشکلات این بازار به دور باشد.
این صنعت می باید برنامه ای به منظور داشتن در ساختار
مهم برای تضمین پایداری وضعیت و نیز بوجود آمدن یک صنعت آگاهانه داشته باشد .
الف) پایداری
کشاورزان، فرآیند کنندگان و موسسات بازاریابی نیازمند
پایداری در قیمتها و نیز حجم کالای عرضه شده و بسیاری موارد دیگر باشند. اجازه بدهید
اکنون فقط قیمت و حجم کالا را در نظر بگیریم. تضمین
ثابت بودن قیمتها به دلیل اینکه بازار فعلی، بازاری فعال و آزاد است و نیز اینکه
قیمت چرم شترمرغ تحت تاثیر شرایط اقتصادی دنیا می باشد، امری محال است.
این بازار هیچگاه شرایط و پایداری برای ما فراهم نمی کند و
این واقعیتی است که وجود دارد. اما این صنعت می تواند خود را طوری
تجهیز کند که قیمتهای پرداخت شده به کشاورز وضعیت پایداری داشته باشد. این
وضعیت می باید در سالهای خوب و سالهای بد حالت یکسانی داشته باشد. در سالهای خوب
می باید ذخایری برای کمک به کشاورزان در سالهای بد فراهم کرد. سازمانهای در
ارتباط با مزرعه داران شترمرغ باید توانایی داشتن ذخایری را برای کمک به خودشان در
صورت نیاز داشته باشند. اگر موسسات فرآیند کننده و بازاریابی در وضعیت خوب مالی
نباشند، مزرعه داران نیز در وضعیت خطرناکی قرار خواهند داشت. می باید سطوح واقع
بینانه ای از درآمد برای تضمین مالی هم مزرعه داران و هم فرآیند کنندگان در نظر گرفته
شود.
کشاورزانی که خود را با این سازمانها هماهنگ می کنند می باید بدانند
که هنگامی که بازار خوب است، آنها نیز بالاترین سود را نخواهند داشت و در عوض
در شرایط بد بازار به آنها صدمه جدی وارد نمی آید و پایین ترین قیمت به آنها
پرداخت نخواهد شد. این تصمیم گیری مشکلی برای یک کشاورز است.
برای کشاورزانی که بطور مداوم فعالیت داشته اند، منصفانه
نیست که
ذخیره ای در وضعیت خوب بازار کنار بگذاریم تا در شرایط بد
به او کمک کنیم؟. این حالت یک وضعیت پر خطر خواهد بود و صنعت
می باید بتواند در دراز مدت یه کشاورز برای ضررهای احتمالی غرامت بپردازد.
پایداری در حچم محصولات تولیدی فقط زمانی حاصل می
شود که فرآیند کنندگان تصمیم بگیرند چه حجم تولیدی می تواند هم از نظر تولید و هم
از نظر بازاریابی مناسب باشد.
فرآیند کنندگان نباید سهمی از کل تعداد پوست های
فروخته شده در یک سال بخصوص را در نظر بگیرند بلکه می باید نسبت ثابتی از بازار را
مشخص کنند و سپس تصمیم بگیرند که می خواهند به چند در صد از بازار موجود خدمات ارائه
دهند. رشد کنترل نشده سهم بازار و ظرفیت مورد استفاده، برای تولید کنندگان انتظاراتی
در پی خواهد داشت که نمی تواند الزاما حالت پایدار و ثابتی ایجاد کند. من نمی
گویم که میزان رشد منفی است بلکه منظور من این است که رسد پایدار مسلما بهتر خواهد
بود.
ب) اطلاعات: مزرعه
داران شترمرغ نیازمند داشتن اطلاعات به روزی با توجه به موارد زیر می باشند:
1. چه
تعداد پرنده می تواند کشتار شود.
2. قیمت
مورد انتظار چقدر است
3. نیازها
و خصوصیات محصول، وزن پرنده و اندازه پوست و عوامل متعددی مانند اندازه
پر چیست.
با مد نظر داشتن این موضوع که چرخه تولید از 14 تا 20 ماه طول می کشد،
مهمترین و بحرانی ترین زمان برای مزرعه دار ابتدای این چرخه می باشد تا بتواند تصمیم
بگیرد به چه میزان بر روی پرندگان کشتاری سرمایه گذاری کند. در حال حاضر این تصمیمات در وضعیت خلا
اطلاعاتی گرفته می شود. قیمت
جوجه یک روزه توسط بازار فعلی تعیین می گردد تا بازار آینده.
این وضعیت با این واقعیت که افراد بازاریاب هیچ ایده
ای در مورد شرایط بازار در 18 تا 24 ماه آینده ندارند تلفیق شده و شرایط فعلی را
ساخته است. بازار
شترمرغ در هنگام نیاز به تصمیم گیریهای اساسی، بسیار تاریک و نا
شناخته می باشد و ما سالهاست که این وضعیت را پذیرفته ایم. علاوه بر این مشکلات این
واقعیت نیز وجود دارد که در بازار محدود چرم شترمرغ، اخبار به سرعت پخش می شوند.
این وضعیت مشکل ساز توسط بازاریاب ها " اطلاعات
کنسرو شده " نامیده می شود که در این حالت بازاریابها سعی به تاثیر گذاری بر
شرایط بخصوص بازار ( اغلب تاثیر منفی بر کشاورز) دارند. کانال توزیع بین دباغ خانه
و خرده فروشها بسیار طولانی می باشد. این عامل مهم از داشتن اطلاعات صحیح بازار
جلوگیری می کند. تا زمانی که این مشکل مطرح نشود، سیل اطلاعات دست دوم و تحریف
شده ادامه خواهد داشت. اما ماهیت بازار آینده چه خواهد بود؟ من قبلا خاطر نشان
کرده ام که کشاورز می باید محصول خوب تولید کند، محصولی سازگار با نیازهای بازار.