سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

چرم شترمرغ

چرم شتر مرغ در حال حاضر برای این صنعت‎ ‎بصورت یک معضل در آمده است.

 این محصول نمی تواند علیرغم منحصر بفرد ‏بودن، کمیاب‎ ‎بودن و با داشتن دامنه وسیعی از کاربردها، درآمد مورد انتظار را برای تولید کننده‎ ‎حاصل کند. حال مساله این ‏است که شاید می باید کلی تر به این قضیه نگریست و به دنبال‏‎ ‎مشکلات اصولی گشت.

همانند صنعت شترمرغ در آفریقای جنوبی، ما نیز نمی باید به‎ ‎شرایط فعلی که چرم شترمرغ دارد بعنوان یک مشکل نگاه کنیم، ‏بلکه مساله ای است که می‎ ‎باید حل شود. بازار خصوصیتی دارد که بدین صورت که در پی بوجود آمدن یک مشکل غیر‎ ‎عادی، ‏خودش را اصلاح می کند. مانند آنچه در مورد نرخ معاوضه رند ( واحد پول آفریقای‎ ‎جنوبی) وجود داشت. حال جگونه می باید ما ‏بعنوان متولیان صنعت پرورش شترمرغ در‎ ‎آفریقای جنوبی از شر مشکل موجود خلاص شویم و چگونه می توانیم محیط متغیر ‏تجارت فعلی‎ ‎را تنظیم و تثبیت کنیم؟
اگر موفق به تنظیم شرایط شویم باید بدانیم که در طول 4‏‎ ‎سال آینده نیز می باید این روند را به منظور اطمینان از پایدار بودن ‏وضعیت صنعت،‎ ‎دوباره انجام دهیم.
دلیل وضعیت موجود این است که در حال حاضر ما در بازار بین‎ ‎المللی مشغول فعالیت هستیم و هیچ قانون یا ساختار ‏مشخصی برای حفاظت از ما وجود‏‎ ‎ندارد. ما می باید ساختار صنعت خود را طوری بسازیم که قابل رقابت با بازار بین‎ ‎المللی ‏باشد و یا اینکه حد اقل از مشکلات این بازار به دور باشد.
این صنعت می‎ ‎باید برنامه ای به منظور داشتن در ساختار مهم برای تضمین پایداری وضعیت و نیز بوجود‎ ‎آمدن یک صنعت ‏آگاهانه داشته باشد  .

الف) پایداری
کشاورزان، فرآیند‎ ‎کنندگان و موسسات بازاریابی نیازمند پایداری در قیمتها و نیز حجم کالای عرضه شده و‎ ‎بسیاری موارد دیگر ‏باشند. اجازه بدهید اکنون فقط قیمت و حجم کالا را در نظر بگیریم. تضمین ثابت بودن قیمتها به دلیل اینکه بازار فعلی، بازاری ‏فعال و آزاد است و نیز‎ ‎اینکه قیمت چرم شترمرغ تحت تاثیر شرایط اقتصادی دنیا می باشد، امری محال‎ ‎است.
این بازار هیچگاه شرایط و پایداری برای ما فراهم نمی کند و این واقعیتی است‎ ‎که وجود دارد. اما این صنعت می تواند خود را ‏طوری تجهیز کند که قیمتهای پرداخت شده‎ ‎به کشاورز وضعیت پایداری داشته باشد. این وضعیت می باید در سالهای خوب و ‏سالهای بد‎ ‎حالت یکسانی داشته باشد. در سالهای خوب می باید ذخایری برای کمک به کشاورزان در‎ ‎سالهای بد فراهم کرد. ‏سازمانهای در ارتباط با مزرعه داران شترمرغ باید توانایی‎ ‎داشتن ذخایری را برای کمک به خودشان در صورت نیاز داشته باشند. ‏اگر موسسات فرآیند‎ ‎کننده و بازاریابی در وضعیت خوب مالی نباشند، مزرعه داران نیز در وضعیت خطرناکی‎ ‎قرار خواهند داشت. ‏می باید سطوح واقع بینانه ای از درآمد برای تضمین مالی هم مزرعه‎ ‎داران و هم فرآیند کنندگان در نظر گرفته شود.
کشاورزانی که خود را با این‎ ‎سازمانها هماهنگ می کنند می باید بدانند که هنگامی که بازار خوب است، آنها نیز‎ ‎بالاترین سود ‏را نخواهند داشت و در عوض در شرایط بد بازار به آنها صدمه جدی وارد‎ ‎نمی آید و پایین ترین قیمت به آنها پرداخت نخواهد ‏شد. این تصمیم گیری مشکلی برای یک‎ ‎کشاورز است.
برای کشاورزانی که بطور مداوم فعالیت داشته اند، منصفانه نیست که‎ ‎ذخیره ای در وضعیت خوب بازار کنار بگذاریم تا در ‏شرایط بد به او کمک کنیم؟. این‎ ‎حالت یک وضعیت پر خطر خواهد بود و صنعت می باید بتواند در دراز مدت یه کشاورز برای‎ ‎ضررهای احتمالی غرامت بپردازد.
پایداری در حچم محصولات تولیدی فقط زمانی حاصل‎ ‎می شود که فرآیند کنندگان تصمیم بگیرند چه حجم تولیدی می تواند هم ‏از نظر تولید و‎ ‎هم از نظر بازاریابی مناسب باشد.
فرآیند کنندگان نباید سهمی از کل تعداد پوست‎ ‎های فروخته شده در یک سال بخصوص را در نظر بگیرند بلکه می باید نسبت ‏ثابتی از بازار‎ ‎را مشخص کنند و سپس تصمیم بگیرند که می خواهند به چند در صد از بازار موجود خدمات‎ ‎ارائه دهند. رشد ‏کنترل نشده سهم بازار و ظرفیت مورد استفاده، برای تولید کنندگان‎ ‎انتظاراتی در پی خواهد داشت که نمی تواند الزاما حالت ‏پایدار و ثابتی ایجاد کند. من‎ ‎نمی گویم که میزان رشد منفی است بلکه منظور من این است که رسد پایدار مسلما بهتر‎ ‎خواهد بود.

ب) اطلاعات: مزرعه داران شترمرغ نیازمند داشتن اطلاعات‎ ‎به روزی با توجه به موارد زیر می باشند:
1.
چه تعداد پرنده می تواند کشتار‎ ‎شود.
2.
قیمت مورد انتظار چقدر است
3.
نیازها و خصوصیات محصول، وزن پرنده و‎ ‎اندازه پوست و عوامل متعددی مانند اندازه پر چیست.
با مد نظر داشتن این موضوع که‎ ‎چرخه تولید از 14 تا 20 ماه طول می کشد، مهمترین و بحرانی ترین زمان برای مزرعه دار‏‎ ‎ابتدای این چرخه می باشد تا بتواند تصمیم بگیرد به چه میزان بر روی پرندگان کشتاری‎ ‎سرمایه گذاری کند. در حال حاضر این ‏تصمیمات در وضعیت خلا اطلاعاتی گرفته می شود. قیمت جوجه یک روزه توسط بازار فعلی تعیین می گردد تا بازار آینده.
این وضعیت با‎ ‎این واقعیت که افراد بازاریاب هیچ ایده ای در مورد شرایط بازار در 18 تا 24 ماه‏‎ ‎آینده ندارند تلفیق شده و شرایط ‏فعلی را ساخته است. بازار شترمرغ در هنگام نیاز به‎ ‎تصمیم گیریهای اساسی، بسیار تاریک و نا شناخته می باشد و ما ‏سالهاست که این وضعیت‎ ‎را پذیرفته ایم. علاوه بر این مشکلات این واقعیت نیز وجود دارد که در بازار محدود‎ ‎چرم شترمرغ، ‏اخبار به سرعت پخش می شوند. این وضعیت مشکل ساز توسط بازاریاب ها " اطلاعات کنسرو شده " نامیده می شود که در ‏این حالت بازاریابها سعی به تاثیر گذاری‎ ‎بر شرایط بخصوص بازار ( اغلب تاثیر منفی بر کشاورز) دارند. کانال توزیع بین دباغ‎ ‎خانه ‏و خرده فروشها بسیار طولانی می باشد. این عامل مهم از داشتن اطلاعات صحیح‎ ‎بازار جلوگیری می کند. تا زمانی که این ‏مشکل مطرح نشود، سیل اطلاعات دست دوم و‎ ‎تحریف شده ادامه خواهد داشت. اما ماهیت بازار آینده چه خواهد بود؟ من ‏قبلا خاطر‎ ‎نشان کرده ام که کشاورز می باید محصول خوب تولید کند، محصولی سازگار با نیازهای‎ ‎بازار.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد