سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

سجافی

سجافی گیاه علفی بوته ای سریع الرشد از خانواده لیلیاسه (سوسنیها) است که در مناطق گرم امریکا افریقا و اروپا میروید. به این گیاه برگ گندمی نیز میگویند.

این گیاه دارای دو نوع سبز و ابلق است و حدود ۶۰ گونه دارد ولی در ایران تنها گونه کوموسوم پرورش داده میشود.

دارای اندام زیرزمینی گوشتی است دیشه های غده ای دوکی شکل و سفیدرنگ دارد.برگهای ان به طول ۳۰ سانتیمتر نواری شکل و اویزان هستند.گلها بر روی ساقه گلدهنده که منتهی به گیاه چه میشود میروید که به رنگ زرد یا سفید است.گیاه فاقد ساقه حقیقی است و برگها مستقیم از روی ساقه کوتاه سطحی میروید.

به طور کلی گیاه طالب اب وهوای گرم است ولی نسبت به دمای کم بسیار مقاوم است به طوری که دمای حدود ۰درجه را به خوبی تحمل میکند بهترین دما برای رشد ۱۱درجه میباشد. به نور کمی نیاز دارد ولی بهترین محل برای رشد ان نور غیرمستقیم است.(در محل کم نور در گونه ابلق نوار کرمی رنگ از بین میرود)  در تابستان ۲ تا ۳ بار در هفته و در زمستان هفته ای یک بار ابیاری کافی است.

خاک مناسب ۳/۱ خاک باغچه ۳/۱ ماسه ۳/۱ کمپوست است. برای تقویت میتوان از کود های شیمیایی محلول در اب (هر ۲ هفته یکبار ) طبق دستورالعمل استفاده کرد.

تکثیر از طریق تقسیم بوته و به وسیله گیاهچه است.


در صورت ابیاری زیاد از حد قاعده برگها پوسیده میشود در این صورت باید ابیاری را قطع کرد. اگر هوا خیلی سرد باشد برگها نرم و شفاف مشوند. اگر نوک برگها قهوه ای شد در اثر تشنگی یا اشعه مستقیم افتاب است. اگر برگها ضعیف شدند در اثر دمای بالا است.برگهای خاکستری در اثر وجود کنه است و باید با سم کنه کش سم پاشی شود.

از مواد براق کننده استفاده نکنید چون باعث ایجاد لکه های قهوه ای میشود.

گیاهچه ظاهر شده گیاه را به یک طرف میکشاند و باید گلدان را عوض کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد