سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

اتیلن و دیگر هورمونهای گیاهی

برای نمونه گوجه فرنگی ها در ریشه های غرقاب ACC? از طریق دسته های آوندی به برگها انتقال می یابد و در آنجا به اتیلن تبدیل می شود . و سپس برگ گوشتی تولید می کند که گلبرگها را کاهش می دهد . اتیلن – درک و علامت دهی : اکثر اوقات فعالیت اتیلن فعال سازی و هدایت است . اتیلن توسط N – ترمینال که یک پروتئین گیرنده در غشاء سلولی است پیوند می خورد .

  قسمت درونی پروتئین مزبور کیناز پروتئین است که با پیوند اتیلن فعال می شود . این قبیل کینازها را سیستم های دوبخشی مینامند . که از محل پیوند اتیلن و محل تنظیم کننده واکنش ها تشکیل می یابد . این گیرنده های دوبخشی ابتدا از ویژگی اختصاصی باکتریها محسوب می شود ولی حال جزء ویژگی گیاهان هم مطرح می شود . نخستین گیرنده دوبخشی که در گیاهان کشف شد ETR1 اتیلن ( گیرنده مقاوم اتیلن ) بود . علامت اتیلن بواسطه یکسری فسفریزاسیون بدست می آید و این عمل از طریق آبشار کیناز پروتئین مشابه مسیر Map Kinase (متیوژن – کیناز پروتئین رافعال می کرد ) و احتمالاً بواسطه مراحل دیگر انجام می شود .

در نهایت عامل نسخه برداری موجود در سلول فعال می شود و منجر به یک ژن اولیه یا بیشتر می شود و این ژن اولیه خود فعال کننده نسخه برداری است که ژن های اخیر را تولید می کند . این ژن هایی که اخیراً تولید شده است احتمالاً آنزیمهایی را رمزگذاری می کند که در طی رسیده شدن و ریزش میوه یا دیواره سلولی را تخریب می کند .این آنزیمها به عنوان پروتئین های که درگیر دفاع در برابر میکروبهای بیماریزا هستند رمزگذاری می شوند . یا اینکه به عنوان پروتئینهای لازم برای واکنش های دیگر اتیلن احتمالاً رمزگذاری می شوند .

اتیلن به عنوان تنظیم کننده منفی در مسیر علامت دهی عمل می کند به این معنی که در صورت فقدان اتیلن مسیر باز می شود ودر زمان وجود اتیلن آن مسیر بسته می شود که این بسته شدن مسیر موجب واکنش اتیلن می شود . در نتیجه این تنظیم منفی ، جهش های در گیرنده اتیلن به عنوان جنبشهای غالب درک می شود . بازدارندگان : بازدارندگان غالباً برای مطالعه بیوسنتز اتیلن و فعل و انفعالات اتیلن بکار برده می شود . بازدارندگان بیوسنتز اتیلن عبارتند از : AVG ( آمینو اتوکسی ونیل گلیسین ) و AOA ( آمینوکسی – اسید استیک ) . NBD ( 2 و 5 -نوربورنادین ) وAG+ با پیوند مسدود ساختن گیرنده اتیلن مانع واکنش اتیلن می شود . NBD بدلیل شباهت آن با یونهای نقره خاص تر است .

واکنشها : اتیلن جهش های ژنی و ریزش میوه ها را افزایش می دهد. گیاهان خود می توانند اتیلن را تولید کنند . بسیاری از میوه های انباری نظیر سیب ، موز و گوجه فرنگی در اواخر مرحله سبزی افزایش شدید اتیلن را نشان می دهند که نتیجه آن تجزیه کلروفیل و تشکیل رنگدانه های دیگر است که این امر باعث بوجود آمدن رنگ معمول پوست میوه رسیده می شود . ضمناً فعالیت بسیار ی از آنزیمهای مربوط به رسیدن میوه افزایش می یابد . نشاسته اسیدهای آلی و در برخی موارد نظیر لیپیدهای آواکادو متحرک می شوند . وبه قند تبدیل می شوند . پکتین ها جزء اصلی دیواره میانی تجزیه و تخریب می شوند و گیاه نرم می شود این امر با میزان تنفس بالا و در نتیجه میزان مصرف زیاد اکسیژن همراه است .

سطح اتیلن در بافتهای جدا شده ریزش میوه بالا است . اتیلن علاوه بر این پیر شدگی و پژمردگی گلها و ریزش گلبرگها و رگبرگها را تنظیم می کند و در اکثر موارد مانع تشکیل گل می شود . البته آناناس در این خصوص موردی استثناء است چون اتیلن در آن تشکیل گل را تقویت می کند . اتیلن باعث تشکیل آئرانشیم های بسته در ریشه های پر آب بواسطه مرگ پوست که در شرایط کمبود اکسیژن اتفاق می افتد و همچنین موجب تشکیل فضای به اصطلاح بین آئرانشیمی می شود . در طی رشد بذر گیاهان غله ای مرگ سلولهای آندوسپرم را برنامه ریزی می کند .

اتیلن در گیاهان خشک زی به عنوان یک بازدارنده رشد عمل می کند ولی در گیاهان نیمه آبزی اتیلن موجب افزایش رشد آنها می شود برای مطالعه بیشتر در این خصوص به متن اصلی صفحه 15 و ترجمه آن صفحه 14 مراجعه شود . کاربردها : زمانی که میوه ها در اتاقهای بسته ذخیره شد اتیلن رها شده در میوه های رسیده تجمع می یابد و باعث زودرسی میوه های دیررس می شود . برای ذخیره سازی میوه بهتر است از تشکیل اتیلن و پراکنده شدن آن جلوگیری کنند . بنابراین میوه ها اغلب در شرایط hypobaric برای جداسازی اتیلن رها شده ذخیره می شوند .

برعکس آن موز برداشت شده ، حمل و نقل شده در مرحله نارس بودن ذخیره می شود پیش از آنکه برای ذخیره سازی فرستاده شود برای رسیدگی همزمان موزها را به اتیلن آغشته می سازند . همچنین تدابیر بیوتکنولوژی را برای کنترل کنش اتیلن بر رسیدن میوه و بر پژمردگی گلبرگها دنبال کرده اند اسید آبسیزیک : تاریخچه و نحوه کشف اسید آبسیزیک : در سال 1963 به روش آرام و چنان منطقی برای نخستین بار توسط فردریک ادیکوت و دستیارانش شناسایی شد . در طی دهه 50 و 60 ریزش میوه ها و برگها آبسزیشن نامیده می شد و کمون غنچه ها شدیداً مورد مطالعه قرار گرفت . این امر منجر به کشف هورمونی بنام اسید آبسیزیک شد . این امر نشان داد که این ماده نیز در قلمرو گیاهان گسترش می یابد .

میوه های گیاه کتان منبع مناسبی برای جداسازی مقدار زیاد و کافی مواد شیمیایی و روشن ساختن ساختار شیمیایی شد . این ماده در ابتدا بدلیل اینکه شبیه به ماده ای بود که باعث کمون غنچه در گیاهان چوبی دوساله می شد Dormin نامیده شد که نوعی هورمون است . در غنچه های درخت افرا و غان باعث تغییر شرایط روز بلندی به روز کوتاهی ، افزایش نمایان فعالیت dormin (ABA) و نتیجتاً توقف رشد غنچه ها می شود . ABA حاوی عصاره های برگ درخت افرا و غان که تحت شرایط روز کوتاه روئیده اند مانع رشد برگ می شود و حتی در جوانه های سریع الرشد موجب خواب و رکود غنچه ها می شود . وقتی که فرمول ABA شناخته شد تولید تعدادی از گونه های فرعی و در واقع مشتق شده آغاز شد که هیچ کدام از آنها به تاثیر ABA دست نیافتند .

نقش اسید آبسیزیک : -روزنه ها را تحریک می کند ( فشار آب سنتز ABA را افزایش می دهد ) -مانع رشد جوانه هامی شود به همان اندازه برروی ریشه ها زیاداثر نمی گذارد یا ممکن است حتی باعث رشدریشه ها شود. -باعث می شود بذرها پروتئین های ذخیره شده را هم اندازه کنند. -مانع تاثیر جبرلین ها بر روی تحریک انتهایی سنتز ? - آمیلاز می شود. -تأثیربر ایجاد و حفظ دوره کمون دارد. -موجب نسخه برداری ژن به ویژه برای بازدارندگان پروتیناز در واکنش به زخم کردن می شودکه ممکن است نقش ظاهری در حفاظت در برابر میکروبهای بیماری زا راتوضیح دهد. بیوسنتز و متابولیسم : ABAیک ترکیب طبیعی است که در گیاه اتفاق می افتد .این ترکیب 50-ترپن دار،15کربنه است که تا حدی از طریق مجرای Mevalonic در کلروپلاست و پلاستیدها تولید میشود . این ماده تا حدودی در کلروپلاست هم اندازه می شود بنابراین بیوسنتز در ابتدا در برگهااتفاق می افتد. تولیدABA به فشارهایی نظیراز دست دادن آب ودمای یخ بستن عکس العمل نشان میدهد . گمان می رود که بیوسنتز بطور غیرمستقیم بواسطه تولید کاروتنوئیدها اتفاق می افتد.

کارتنوئیدها پیگمانهایی هستندکه ازکلروپلاست حاوی 40 کربن تولید می شوند. تفکیک این کاتنوئیدها توسط مکانیزم زیر صورت می گیرد :

1: این عنصر ایزومرمی شودو سپس از طریق واکنش ایزومرایز ، پس از واکنش اکسیداسیون ، شکافته می شود .

2:یک مولکول xanthonin تولید شده پایدار نیست و خود به خود به آلدهید ABA مبدل می شود .

3: یک مولکول xanthonin از یک مولکول violaxanthonin تولید می شود و معلوم نیست برای دو محصول تولیدی حیاتی دیگر چه اتفاقی می افتد .

4: اکسیداسیون بیشتر در ABA حاصل می شود .

5: می توان مولکول را به دو روش فعال ساخت :  الف) می توان با پیوستن گلوز به ABA استر گلوکز – ABA را تشکیل داد .  ب) اکسیداسیون ABA می تواند برای تشکیل اسید فاسیک و اسید دی هیدرو فاسیک  صورت پذیرد .

6: انتقال ABA می تواند در بافت های چوبی و آبکش هر دو صورت بپذیرد . ABA می تواند از میان سلولهای پارانشیم نیز جابجا شود . جابجایی اسید آبسیزیک در گیاهان ، قطبیتی نظیر اکسین ها نشان نمی دهد . اسید آبسیزیک قادر به حرکت به بالا و پایین ساقه است .


**مجموعه آموزشی هورمون های گیاهی و نحوه استفاده از آنها + مقالات و کتب معتبر علمی

دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد