سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

اشنایی با ناهنجاریهای تغذیه ای خیار گلخانه ای

( Sulphur) گوگرد

 

معمولاً به واسطه مصرف کودهای با بنیان سولفاته مثل سولفات پتاسیم یا سولفات آمونیوم کمبود آن به ندرت اتفاق می افتد . استفاده یا مصرف بیش از حد گوگرد باعث افزایش شوری محیط کشت خاک یا غیرخاکی می شود و می توان باعث کاهش جذب مولیبدن گردد.

   

Micronutrients) ) عناصر میکرو

 

خیار گلخانه ای به عناصر غذایی کم مصرف به مقدار ناچیزی نیاز دارد اما این عناصر بایستی در دسترس گیاه قرار گیرند . آهن، منگنز، روی، بور، مس، مولیبدن و کلر به ترتیب جزو عناصر ضروری هستند که در تغذیه گیاه مؤثرند . اما مقادیر بیش از نیاز عناصر کم مصرف می تواند باعث ایجاد مسمومیت و اختلال در فعالیت گیاه به وجود آورد . بنابراین مصرف صحیح کودهای معدنی یا با بنیان آلی اهمیت بسزایی دارد.

 

 (Iron) آهن

 

مقدار بسیار کمی از آهن برای ساخته شدن کلروفیل اساسی ترین ماده برای انجام عمل فتوسنتز در گیاه کافی است. آهن مثل برخی عناصر دیگر تحرک بسیار کمی دارد. علائم کمبود آهن شبیه علائم کمبود منیزیم است اما معمولاً بر روی برگهای بسیار جوان انتهایی بوته ظاهر می شود بخصوص برگهایی که به سرعت باز شده و شکل می گیرند . بنابراین ابتدا جوانترین برگهای باز شده به رنگ زرد -سبز و یا زرد در آمده اما رگبرگ ها سبز باقی می ماند . سپس زردبرگی حتی قسمتهای رگبرگ را نیز در بر می گیرد این کمبود در حالت پیشرفته برگها را به رنگ زرد لیموئی و حتی سفید در می آورد (معمولاً حالت زرد لیموئی و رنگ سفید در کشت های هیدروپونیک که پ هاش محلول غذایی شدیداً به بیش از ٨ افزایش می یابد اتفاق می افتد ). در این وضعیت رشد شاخسارها متوقف شده و جوانه انتهایی بوته خیار از بین می رود و حالت نکروزه و پوسیدگی بر روی برگها ظاهر می شود بطوریکه می توان گفت کلروفیل یا سبزینه گیاه کاملاً تخریب شده است . این در حالی است که شاخه های فرعی و میوه های خیار نیز علایم کمبود را نیز نشان می دهند.

 

در بیشتر مواقع با بروز کمبود کلسیم، کمبود آهن نیز مضاعف می شود . از علل بروز کمبود آهن تنها میزان کم این عنصر در خاک نمی باشد بلکه بالا بودن پ هاش در محیط ریشه، یا بالا بودن غلظت منگنز، شرایط تهویه نامناسب غرقاب شدن ،پایین بودن دمای بستر کشت، سنگینی بافت خاک و مرگ ریشه ها می تواند باعث ظهور علائم مشابه آمبود آهن شود.

 

در این م واقع معمولاً با افزایش اکسیژن محیط ریشه، بهبود وضعیت ساختمان و بافت خاک،مناسب کردن آبیاری و هوادهی در محلول غذایی یا محیط ریشه و از همه مهمتر بهبود وضعیت تعرق و تنفس گیاه باعث حل مشکل می گردند.

 

مسمومیت آهن

 

بالا بودن غلظت آهن در خاک خود را به شکل کمبود منگنز  آشکار می نماید که در حقیقت به واسطه اثرات رقابتی بین دو عنصر در محیط ریشه ظهور می یابد. غلظت مطلوب آهن در گیاه حدود ١٠٠ تا ٣٠٠ میلی گرم در کیلوگرم بر حسب وزن خشک است این نمونه گیری بایستی از برگ های کاملاً باز شده پنجمین برگ از بالا انجام گیرد. علایم کمبود آهن وقتی ظاهر می شود که غلظت آهن زیر ٥٠ میلی گرم در کیلوگرم باشد اگر چه زرد برگی و کلروز آهن حتی وقتی غلظت آهن کل در گیاه بیشتر از ١٠٠ میلی گرم در کیلوگرم است هم اتفاق می افتد که علت آن غیر فعال بودن آهن به صورت فیزیولوژیکی است.

 

اصلاح کمبود آهن

 

وقتی که منابع آهن و یا به عبارتی غلظت آهن در محیط کم باشد می توان با اضافه کردن نمکهای معدنی آهن مثل سولفات آهن کمبود را برطرف نمود . اما در شرایط پ هاش بالا که در خاکهای آهکی غالب می باشد. اضافه کردن کلات آهن با بنیان EDDHA کارایی بیشتری خواهد داشت . اضافه کردن ٥ تا ١٠ گرم بر مترمربع کلات آهن و یا محلول پاشی با غلظت یک در هزار کلات آهن بابنیان Fe-EDDHA مؤثر خواهد بود بنیان EDTA آهن نیز در محیطهای بدون خاک که پ هاش کنترل شده می باشد  با غلظت٢ / ٠ گرم در لیتر مؤثر است.

 

بنابراین بهترین حالت در مواجه با کمبود آهن برطرف کردن مشکل جذب و فعالیت آهن در خاک و گیاه می باشد نه اضافه کردن غلظت آهن در محیط کشت ، چرا که این امر سبب بروز مسمومیت آهن می شود . مسئله حساسیت ریشه ها به بنیان های کلات بخصوص در خیار جدی است، بنابراین نبایستی بیشتر از حد مجاز توصیه شده مورد استفاده قرار گیرد . این مسئله نیز برای محلول پاشی با بنیان های EDTA نیز صادق است . بنابراین از محلول پاشی های مکرر بایستی خودداری شود چرا که نمکها در روی برگ تجمع یافته و ایجاد سمیت می کند.بهترین راه حل افزایش و تسهیل شرایط جذب و کاهش خطر سوختگی نمک می باشد . محلول پاشی نمک های عناصر بایستی در شرایط ابری یا بعدازظهر صورت گیرد . در شرایطی که پوسیدگی ساقه شایع می باشد بهترین روش برای محلول پاشی، اسپری کردن محلول از قسمت بالا روی بوته ها است تا ساقه زیاد خیس نشوند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد