سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

کاشت بلوبری و توت فرنگی در گلدان

بلوبری و توت فرنگی از گیاهانی هستند که میتوان آنها را در گلدان کاشت، این گیاهان میوه های بسیار مفید و خوشمزه ای تولید می‌کنند و مردم از پرورش آن ها بسیار لذت می‌برند. سه نوع اصلی از توت فرنگی رشد می‌کند: انواع بهاره، روز خنثی و همیشه بارده که از بهار تا پاییز میوه تولید می‌کنند. توت فرنگی بهاره در بهار گل می‌دهد و در تابستان میوه ها به مقدار زیاد برداشت می‌شوند. انواع روز خنثی مقادیر کمی میوه از تابستان تا پاییز تولید می‌کنند. توت فرنگی های همیشه بارده یک محصول توت فرنگی در فصل بهار و یک بار دیگر در پاییز تولید می‌کنند. توت فرنگی خود گرده افشان است، بنابراین لازم نیست برای تولید میوه، دو رقم کاشته شود. اخیرا بلوبری های کوتوله ای تولید شده است که برای کاشت در فضاهای کوچک و در گلدان مناسب هستند.

 

 

ارقامی از بلوبری از جمله Sunshine Blue و Patriot به اندازه 90 تا 150 سانتی متر رشد می‌کنند. بلوبری Top Hat به ارتفاع 60 سانتی متر بلند می‌شود. گیاهان بلوبری در ماه های تابستان میوه تولید می‌کنند. بلوبری کوتوله خود گرده افشان است ولی برای افزایش تولید میوه و همچنین به دست آوردن میوه های بهتر و خوشمزه تر، می‌توان دو گونه را در نزدیکی هم کاشت. گیاهان توت فرنگی و بلوبری به چهار تا شش ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارند.


گلدان برای کاشت توت فرنگی و  بلوبریبلوبری در گلدان
ارقام بلوبری کوتوله باید در ظروف یا گلدانی کاشته شوند که حداقل 60 سانتی متر عرض و 40 سانتی متر عمق داشته باشند. در صورتی که ظرف یا گلدان مورد نظر بزرگ تر باشد باعث می‌شود بلوبری رشد بیشتری داشته باشد. انواع ظروف مناسب برای توت فرنگی عبارتند از: کیسه های رشد، گلدان های رسی و سبدهای آویزان. گیاهان توت فرنگی در ظروف یا گلدان های با عمق حداقل 15 سانتی متر و عرض 13 سانتی متر کاشته می‌شود، ولی در گلدان های بزرگ تر رشد بیشتری دارند و میوه بیشتری تولید می‌کنند. توت فرنگی و بلوبری نیاز به زهکشی خوبی دارند بنابراین در ته گلدان باید حداقل سه سوراخ زهکشی قرار داده شود.

کاشتن بلوبری در گلدان
۲.۵ سانتی متر شن در ته ظرف قرار دهید. از خاک های آماده مخصوص گل آزالیا برای پر کردن نصف گلدان استفاده کنید. نهال بلوبری را از ظرف اصلی خارج کنید و ریشه هایی که در انتها حلقه ای شکل شده اند را قطع کنید. نهال را در مرکز گلدان قرار دهید، ریشه ها را به آرامی با خاک مخصوص گل آزالیا بپوشانید. به آرامی خاک را فشار دهید تا حباب های هوای موجود در خاک از بین بروند. 10 سانتی متر از قسمت بالایی گلدان را مالچ اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که مالچ از ساقه گیاه فاصله داشته باشد و با گیاه در تماس نباشد.

کاشتن توت فرنگی در گلدان
از خاک های تجاری فرموله شده برای میوه ها و سبزیجات برای کاشت توت فرنگی در گلدان استفاده کنید. سه چهارم گلدان را از خاک پر کنید سپس گیاه را در گلدان قرار دهید و تا جایی که تاج نهال توت فرنگی بیرون باشد در گلدان خاک بریزید. به آرامی خاک را فشار دهید تا حباب های هوای موجود در خاک از بین بروند. در حین انتقال نهال، مواظب باشید تاج گیاه آسیب نبیند.

چگونه آبیاری کنیم؟
برای این که متوجه شوید گیاه بلوبری به خاک نیاز دارد یا نه، انگشت خود را در خاک فرو کنید. در صورتی که 10 سانتی متر از سطح خاک خشک باشد به آن آب دهید. توت فرنگی در سال اول به هفته ای یک اینچ آب نیاز دارد. بعد از یک سال، به گیاه توت فرنگی هفته ای یک بار آب کامل دهید یا زمانی که 10 سانتی متر از سطح خاک خشک شد به آن آب دهید.
http://shop.palmgarden.ir/img/p/3/1/2/312.jpg


کود مناسب

در زمان کاشت به گیاه بلوبری یک اونس (28 گرم) کود NPK 8-4-12 محلول در آب با دو درصد منیزیم بدهید. به آرامی کود را اضافه کنید. هر سال در بهار و پاییز به گیاه خود کود دهید. کود را مطابق با دستور مصرف روی برچسب استفاده نمایید. بعد از کود دهی، PH خاک را چک کنید و برای اطمینان از اسیدی ماندن خاک و تنظیم اسیدیته خاک، به آن پیت ماس یا پوست درخت کاج اضافه کنید. PH مناسب برای بلوبری 4.5 تا 5 می‌باشد. برای گیاه توت فرنگی هر بهار و پاییز، از کودهای فرموله شده برای سبزیجات و میوه ها استفاده کنید.


طرح توجیهی و آموزش کشت و فروش بلوبری در ایران
طرح توجیهی و آموزش کشت،پرروش،هزینه های جاری و فروش بلوبری در ایران

دانلود فایل


مطالب مرتبط:


آفات بوته بلوبری

حشره کش های مناسب برای گیاه بلوبری بوته بلند

بهترین زمان برای گرده افشانی گیاه بلوبری

دور نگه داشتن مورچه ها از درختچه بلوبری

آیا کود گوسفندی یک کود مناسب برای بلوبری است؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد