سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

در خانه هم میتوان کشاورزی کرد!

 کره زمین بدون دخالت بشر، در سال سی و سه هزار میلیارد دلار پول تولید می‌کند. منظورم آن‌هایی نیست که بشر در تولید آن دخالت دارد، منظورم مواردی بدون دخالت بشر است. ما اگر این توانمندی را بشناسیم، تردیدی نیست که می‌توانیم از این ثروت بیکران که هر سال تولید می‌شود بهره‌مند شویم.


یک خانواده کُره‌ای را برای شما مثال می‌زنم که روی طناب رخت خانه‌شان، با آویختن کیسه‌های خرید و ریختن آب دریا در آن کیسه‌ها، جلبک اسپیرونا تولید می‌کنند و کیلویی صد دلار به سازمان‌های جهانی می‌فروشند. یعنی این خانواده ماهی پنج شش هزار دلار از طناب رخت خانه‌شان درآمد ایجاد می¬کنند.


ما نمی‌دانیم که سازمان جهانی خوار و بار، اعلام کرده که هفتاد هزار فرصت کشاورزی وجود دارد ولی آن‌چه از کشاورزی در کشور ما باقی است، به دویست یا سیصد عنوان نمی‌رسد. یعنی شصت و نه هزار و هشتصد فرصت کشاورزی در کشور ما مغفول باقی مانده¬است.


ما هنوز نیاموخته‌ایم که سرزمین ما هزاران گونه گیاه خودرو در طبیعت دارد، که خیلی از این‌ها ثروت‌های بسیار زیادی را برای ما تولید می‌کنند. به عنوان مثال: کتیرا کیلویی دویست و چهل هزار تومان است، گل¬ گاوزبان کیلویی صد و هشتاد هزار تومان، بابونه کیلویی سی هزار تومان است و بی¬شمار از این گیاهان خودرو که خداوند به ما ارزانی داشته است. ما باید کارهایی را که تا امروز پول‌محور بوده است به دانش‌محور تبدیل کنیم؛


به ادامه مطلب بروید

  

چون جوانان ما پول ندارند و ما باید به جای پول و سرمایه دانش را جایگزین کنیم تا هر کس در هر سطح از سرمایه وارد مرحله کارآفرینی شود. به طور مثال، گیاه استدیا چهارصد برابر از شکر شیرین‌تر است و شما اگر این گیاه را در منزل داشته باشید کیلویی پنجاه هزار تومان قیمت برگ آن است؛ ولی هنوز هم‌وطنان من با خون دل و رنج، گندم می¬کارند و کیلویی سیصد تومان می‌فروشند. پوست میوه‌هایی که شما دور می‌ریزید یک طعم¬دهنده¬ بسیار عالی برای محصولات غذایی مثل بستنی، نوشابه، کیک و شیرینی است؛

ولی ما از آن بی‌خبریم و از آن بهره نبرده‌ایم. ما هنوز یاد نگرفته‌ایم ضایعات میوه‌ای را در بازار تره‌بار، جمع‌آوری، شست‌وشو، برگه‌برگه و به خشکبار تبدیل و به بازار عرضه کنیم. این کار سرمایه‌ای نمی‌خواهد و فقط اراده و تصمیم شما را نیاز دارد. الان بشر موفق شده که با کار علمی درختان را بدون شاخه کند. یعنی ما که درختان را به فاصله ۵۰ متر از هم می‌کاشتیم، حالا به فاصله ۱۰ سانت ۱۰ سانت می‌کاریم. یعنی اگر ما یک هکتار زمین کشاورزی می‌گرفتیم، جوانان ما با پنجاه متر زمین می‌توانند همان کار نسل گذشته را انجام بدهند. کشور ما با مشکل کم‌آبی روبرو است بنابراین باید با این روش‌ها ارزش افزوده را زیاد کنیم.


بگذارید مثال دیگری بزنم. اگر ما بذرهای نایابی را که ایرانی‌ها ندیده‌اند بکاریم و بعد از چند ماه بذرگیری کنیم و مشابه¬ خارجی‌ها بسته¬بندی کنیم از هر مترمربع بین یک تا سه میلیون تومان می‌توانیم درآمد ایجاد کنیم. ما هنوز نمی‌دانیم کاکتوس‌های میوه‌دار یعنی چه. کاکتوس‌ها را می‌شناسیم اما کاکتوس‌هایی در جهان هست، که میوه‌های گران قیمت می‌دهد. ما هنوز بلوبری، رزبری، کرانبری را نمی‌شناسیم که در آمریکا صد و بیست سال سابقه دارد.

ما هنوز نمی‌دانیم که با یک عدد گندم می‌توانیم ده هکتار را گندم بکاریم. ما هنوز نمی‌دانیم در شش ماه زمستان که گندم می‌کاریم تا در بهار شکوفه بزند می‌توانیم این کار را در فریزر خانه انجام دهیم و زمین‌مان را شش ماه آزاد کنیم. گندم پانزده روز در فریزر می‌ماند مثل اینکه شش ماه زمستان و پاییز را در زمین مانده است. ما برای روز مادر، گل‌های گوشت‌خوار را در یک پشت‌بام تولید کردیم و چند ده میلیون تومان فروختیم.


در کشور ما که در صبح و ظهر و شام نود میلیون سفره باز می‌شود (یعنی خانواده‌ها به اضافه واحدهای تجاری، هتل‌ها، کافی‌شاپ‌ها و…)، اگر ما قادر باشیم چیزی روی این همه سفره بگذاریم و از هر یک میلیون سفره یک ریال به ما برسد، ۳۴۷ میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت.


در این یادداشت، که بحث ما درباره کشاورزی است می‌توانیم هزاران فرصت کشاورزی را با هر توانی یا هر امکانی در هر استانی به سرانجام برسانیم و درآمد جدید و جالبی را به دست بیاوریم که قابل مقایسه با شیوه‌های گذشته نباشد.
از یازده اقلیمی که در جهان وجود دارد کشور ایران صاحب نه اقلیم است؛ امّا چرا ما میوه‌های جدید را روی سفره‌های‌مان نمی¬بینیم؟ چرا این همه فرصت‌هایی که در زمینه لوازم آرایشی از طبیعت می‌توان به دست آورد، در فرهنگ ایرانی وجود ندارد؟ ما پانزده کشور همسایه داریم که ۲میلیارد از ۶کشور جهان در آن ساکن هستند و همه¬ آن¬ها نیازمند همه چیز هستند. آیا به بازارهای گسترده پیرامون خودمان فکر کرده‌ایم؟ آیا هنوز به این نکته پرداخته‌ایم که تک‌تک شما خوانندگان خلاقیت می‌توانید چه میزانی از این نیازها را تأمین کنید و در زندگی و کارتان تحول عمده ایجاد کنید؟ آیا ما نمی‌توانیم فرآوری محصولاتی را که دیگران تولید می‌کنند انجام دهیم؟ یعنی اگر ما زمین، امکانات و آگاهی نداریم، می‌توانیم از محصولات دیگران در منزل خودمان کارگاهی ایجاد کنیم و با مجوز قانونی در آن¬جا مشغول به فرآوری محصولات شویم.

به عنوان مثال فرض کنید که می‌خواهیم یک ماسک صورت تولید کنیم که صد در صد طبیعی و بسیار برای مصرف‌کنندگان مفید و پر جاذبه است. احتیاج به بیست متر اتاق داریم. می‌توانیم در سایت مشاغل خانگی ثبت‌نام کنیم و فرم ثبت‌نام را پر کنیم تا بیایند اتاق ما را ببینند و برای تولید محصولات غذایی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و… مجوز بگیریم. این مجله متناسب با توان و امکانات و پول‌تان ایده‌هایی را در بستر کشاورزی به شما معرفی می‌کند که بتوانید اوقات فراغت خود و خانواده‌تان را به درآمد و تولید اشتغال برگزار کنید.


ما در شهر‌های بزرگ کشور هزاران هکتار فضای سبز داریم. در تهران پانزده هزار هکتار فضای سبز داریم که همه ساله صدها میلیارد هزینه می‌کنیم. آیا نمی‌توانیم در این فضای سبز، گونه‌هایی را بکاریم که سی سال دوام دارد و هرچقدر از آن را که خواستیم قیچی ‌‌کنیم، روی ترازو بگذاریم و پول دریافت کنیم؟ پانزده هزار هکتار زمین مناسب با آب تصفیه شده و امکانات اقلیمی گوناگون هدر می‌رود. آیا شما هموطنان ما نمی‌توانید برای اولین بار در جهان این شیوه را دگرگون کنید؟ آیا می‌دانید که در بستر کشاورزی چه ضایعات ارزشمندی وجود دارد که ما اصلا از آن استفاده نکرده‌ایم؟
سی و هشت میلیون درخت خرما در ایران است. اگر برگ‌های خشک شده درخت خرما را به پول تبدیل کنیم برای صنایع کاغذ، مقوا، MDF یا ساخت بلوک ساختمانی قابل استفاده است.
آیا می‌دانید که پوشال برنج چه مواد اولیه‌ ارزشمندی برای ایجاد هزاران هزار شغل است؟ آیا می‌دانید اگر زمین‌مان را، بدون آن‌که فضایی اشغال کند لیف حمام بکاریم و آن را بسته‌بندی کنیم و به جای این لیف‌های ایتالیایی و اتریشی که به ایران می‌آورند و به دلار به ما می‌فروشند، بفروشیم چه سودی خواهیم برد؟ این کار با سرمایه‌ای اندک، مثلا با دویست- سیصد هزار تومان قابل انجام است. می‌توانیم با این مبلغ و رنگ‌ها و شکل‌های مختلف لیف حمام بکاریم و به بازار عرضه کنیم. آیا هیچ‌وقت نشسته‌ایم ببینیم در جای جای ایران چه پتانسیل‌هایی اطراف‌مان ریخته است که تا امروز از آن بی‌خبر بوده‌ایم؟


مطالب مرتبط:

کتیرا مشاهده

گیاه دارویی هل مشاهده

شیرین بیان مشاهده

بکارید، دم کنید، بنوشید مشاهده

گل گاو زبان مشاهده

استفاده از گیاهان دارویی در فضای سبز شهری مشاهده

بابونه آلمانی German Chamomile مشاهده

لذت تابستان با نوشیدنی های گیاهی مشاهده

درمان با عطر و گیاهان عطری مشاهده

ونوس حشره خوار مشاهده

نظرات 13 + ارسال نظر
انجمن شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:19 ب.ظ

خیلی جالب بود تا بحال از این دریچه به محیط اطرافم نگاه نکرده بودم.من هنوز در مورد کاشت هیدروپونیک سوال دارم...

تو بخش هیدروپونیک سوال تونو مطرح کنید

انجمن یکشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 06:10 ب.ظ

منظورتون از استریلیزه نبودن محیط چیه؟چرا نمیشه استفاده کرد؟یه مقداری بیشتر توضیح بدید ممنون میشم.

یه دلیلش استرلیزه نبودنه محیطه که میتونه توی فرمول مواد غذایی و ph اخلال ایجاد میکنه و رشد گیاه رو مختل میکنه البته هیچ کاری نشد نداره ممکنه روشی باشه که بتونی توی محیط باز هم بکاری ولی به صرفه نیست چون هزینه اش بسیار بالا هستش

انجمن دوشنبه 1 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:45 ب.ظ

یعنی اگر phوفرمول غذایی در برابرمحیط بیرون مقاوم باشند شاید بشه این کار رو کرد صرف نظر از هزینه اولیه. خودتون تا بحال از این روش استفاده کردین ؟ممنونم بخاطر راهنمایی هاتون

اگه محیطش بسته باشه شاید بشه این کارو کرد در ضمن نیازبه نگهداری زیادم دارن. کلامنطقی نیست کشتشون چون واقعا هزینش زیاده مثل اینکه لقمه رو دور سرت بچرخونی بعد بخوری

حمید یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 04:58 ب.ظ

باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و ممنون از سایت بسیار عالیتون
من دارای دو زمین برای کشت به متراژهای 200و350 متر با همه امکانات هستم
ولی از ترس نبود بازار فروش ودوری زمینهام از تهران هیچوقت دست به کشت نزدم
ولی علاقه بسیار زیادی به کشاورزی دارم
میخواستم خواهش کنم راهنماییم کنید باتشکر

دوست عزیز شما به چه زمینه ای علاقه داری مثلا ازیادگیاهان زینتی گیاهان دارویی پرورش پرنده و...؟؟؟
و همچنین چقدر سرمایه دارید؟؟؟

حمید یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 08:30 ب.ظ

بیشتر به کشت محصولاتی که عمومیت بیشتری دارند مثل سیفیجات وهمچنین پرورش طیوری مثل بوقلمون

دوست عزیز صیفی جات درامد چندانی ندارند من به شما کشت سبزیجات را پیشنهاد میکنم که درامد فوق العاده بالایی دارند شما بهتره در سایت مشاغل خانگی ثبت نام کنید تا بیان محل شما رو ببینند و مجوزهای لازم رو به شما بدن همچنین اگه به اداره جهاد هم برین بدک نیست

حمید دوشنبه 8 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:23 ق.ظ

تشکر از راهنماییتون ولی نبود بازارو چه باید کرد

هر محصول تولیدی نیاز به بازار داره و باید بازار اون محصول رو قبل از تولید داشه باشی.
ولی بازار سبزیجات زیاده نگران نباشید

حمید دوشنبه 8 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 02:08 ب.ظ

میشه تعدادی از سبزیجاتی که اشاره کردین رو با بهترین شیوه کاشت برام ایمیل کنید با تشکر

دوست عزیز شما وقتی میخواید یه کسب و کار رو راه بندازید باید حتما قبلش تحقیق کنید شما باید برای تحقیق میدانی ی سری به مغازه های سبزی و صیفی بزنید و حتما از چند محل پرورش سبزی در شهرتون دیدن کنید تا خودتون تجربه کسب کنید تحقیق تئوری زیاد مقبول نیست

محمدصادق پنج‌شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 07:42 ق.ظ

سلام
من یه زمین کشاورزی دیم تو ایلام دارم که حدودا دو هکتاره.
یه رودخونه بی اب کنار زمینم هست که زمستون بعد از بارش باران، آب رودخونه هم جاری میشه.
من به این فکر افتادم که یه استخر ذخیره اب کشاورزی در ابعاد ده متر در ده متر در عمق چهار متر بسازم و آب رودخونه رو تو فصل زمستون به این استخرم هدایت کنم تا استخر پر بشه و فصل تابستون که زمان بی ابیه از اب استخر برای زمینم استفاده کنم. این رو هم بگم که رودخونه بعد از هر بارندگی اب داخلش سرازیر میشه و اونقدر زیاد هست که راحت بتونم استخرم رو باهاش پر کنم.
میخواستم ببینم کلا این کار شدنی هست؟
کسی قبلا این کارو انجام داده؟


sadeghmp2@gmail.com

آی دی تلگرام:
@sadegh_dashtipoor

زهرا سه‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 02:23 ق.ظ http://www.google.com

سلام یه باغ زردآلو داداشم داره که بعضی از قسمتاش خالیه میخواستم گیاه دارویی بکارم ک سود خوبی هم داشته باشه.میشه راهنماییم کنید.

کدوم منطقه هستید؟به ترتیب زعفران زنیان زیره و آلوئه ورا مناسب هستند بیشتر زعفران

میلاد جمعه 8 دی‌ماه سال 1396 ساعت 03:30 ب.ظ

چگونگی تولید گیاهانی مثل گل گاوزبان و بابونه چگونه است و مهمتر از همه بازار فروشش کجاست؟؟

بهزاد دوشنبه 1 بهمن‌ماه سال 1397 ساعت 03:32 ب.ظ

سلام دوستانی که قصد کاشت گل گاوزبان دارند ونیاز به بذرقزوینی درجه یک وهمچنین مشاوره در کشت دارند با ما تماس بگیرند باتجربه کشت در سطح وسیع 09162083596

محمد طاهری پور یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1398 ساعت 07:02 ب.ظ

سلام جناب خسته نباشید.واقعا بابت اطلاعات بینهایت ارزشمندتون ممنونم.من به زمین ۵۰۰ متری سمت هشتگرد و زعفرانیه دارم دورشم دیوار کشیدیم یه جورایی حالت ویلایی داره.میخواستم اگه امکانش باشه یه مشاوره بمن بدید .خودم به کشت قارچ علاقه مند بودم
ولی اونجا سایه بان و جای بسته باسه تنظیم دما نداره.زعفرونم شنید چند هکتار میخواد.لطفا راهنماییم کنید
سرمایمم در حد ۲ملیونه

مصطفی چهارشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1398 ساعت 12:21 ب.ظ

سلام،واسه کاشت گزانگبین،کتیرا،گل گوشت خوار راهنمایی میکنید؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد