سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

کاشت هلو

نام علمی هلو PRUNUS PERSICA و متعلق به تیره ROSACEAE(به فارسی ورد سانان) می باشد.موطن اصلی هلو نواحی گرم چین است در حدود ۲۰۰۰سال قبل از میلاد مسیح کشت می شده و در حال حاظرجنگلهای وسیعی از گونه های وحشی هلو وجود دارد . تحقیقات اخیر نشان داده استکه درخت هلو از چین به ایران واروپا انتقال پیدا کرده است .دارای برگهای ساده متناوب با کنارههای برگشته و گلهائی به رنگ صورتی و گلی مایل به ارغوانی می باشد که قبل از پیدایش برگها ظاهر می شوند.



مقاومت هلو در برابر سرمای زمستانه از سیب و گلابی کمتر و تقریبآ مشابه ‹به› میباشد . برای هلو سرمای کشنده معمولآ حدود ۲۱-درجه سانتی گراد است ولی اگر هوا به سرعت سرد شود در دمای ۹-تا۱۳-درجه سانتی گراد نیز جوانه و حتی شاخه های جوان خشک می شوند.نیاز سرمایی هلو برای بیرون امدن از استراحت زمستانه ۵۰۰تا ۱۰۰۰ ساعت می باشد .هلو در مقابل گر مای تابستان مقاوم تر از سیب است و در تابستانهای گرم میوه های ان مانند گلابی کیفیت بهتری دارد .

  
-ریشه هلو در برابر کمبود تهویه خاک بسیار حساس است و از غرقاب شدن به شدت صدمه می بیند.این درخت برای بهترین رشد به خاکهای نسبتآ سبک با عمق۱تا۵/۱ متر و زهکشی کامل نیاز دارد .هلو۲تا۳سال بعد از کشت شروع به گل دادن کرده و اولین محصول اقتصادی خود را در سال چهارم یا پنجم تولید می کند .عمر اقتصادی هلو حدود ۱۰سال است و بعداز ان بار دهی ان کم می شودو باید درخت را قطع کرد .



-گل هلو بصورت جانبی از یک جوانه ساده ( SIMPL BUD )روی شاخه یک ساله به وجود می اید . اکثر ارقام هلو خود بارورند ،گرده افشانی می تواند توسط باد انجام شود ولی کندو گذاری مقدار محصول را بالا می برد .در هلو معمولآتعداد میوه تشکیل شده بسیار بیشتر از حد تحمل درخت است و این درخت باید حتمآ تنک شود.



-میوه هلو به وسیله تعدادی کرک پوشیده شده است .گوشت میوه ممکن است سفید یا زرد و در اطراف هسته قرمز باشد .هسته ممکن است به گوشت چسبیده یا از ان جدا باشد . FREE STONE به خاطر گوشت نرم و پر ابی که داردند برای مصرف به صورت تازه و انواع هسته چسبان یا CLING برای کمپوت سازی مناسبند.


برنامه نگهداری هلو و شلیل


در دوره خواب درختان جهت مبارزه با بیماریهای پوسیدگی قهوه ای ، پیچیدگی برگ هلو و لکه غربالی کاربرد مس تثبیت شده توصیه می شود.



برگ های ریزش یافته و میوه های خشک و مومی شده روی درختان منابع انتقال بیماریها به سال آینده می باشند. بنابراین تمیز کردن باغ از این منابع آلودگی با چیدن میوه های مومی شده از درختان و زیر خاک کردن برگهای ریزش یافته با عملیات خاک ورزی در دوره خواب درختان انجام می شود.


هلو و شلیل را زودتراز درختان میوه دیگر هرس می کنند. میوه دهی در این درختان میوه در شاخه سال آخر صورت می گیرد. در هنگام هرس حدود یک دوم رشد شاخه سال جاری را قطع می کنند.

سمپاشی نوبت اول مس تثبیت شده بعد از ریزش برگها و سمپاشی نوبت دوم تقریبا" در اواسط دی ماه با کاربرد مس تثبیت شده توصیه می شود.

در دوره خواب درختان میوه هلو و شلیل روغن را ترجیحا" با یک حشره کش بکار می برند.

در صورت مشاهده بیماری پوسیدگی قهوه ای درختان هلو و شلیل در سالهای قبل ، از قارچکش مناسب از زمان گلدهی به بعد بسته به شدت احتمال حمله بیماری یک یا چند نوبت استفاده کنید.

در فصل بهار ، علف های هرز سبز شده در سایه انداز درختان میوه به عنوان گیاهان میزبان آفات از قبیل تریپس عمل نموده و موجب حمله بیشتر آفات به گل و میوه جوان درختان می شوند و در ضمن این علف های هرز با جذب آب و عناصر غذایی با درختان میوه رقابت می کنند. بنابراین کنترل علف های هرز سایه انداز درختان توصیه می شود.

در اواخر بهار در صورت مشاهده علائم شدید بیماری پیچیدگی برگ هلو درختان هلو و شلیل به تقویت درختان با کودهای مناسب

نظرات 1 + ارسال نظر
سیب یکشنبه 10 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 09:32 ب.ظ

تصویر بیشتری را بگذارید

چشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد