سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

ساخت تراریوم (قسمت دوم)



تراریوم یا باغ شیشه ای مجموعه ای از گیاهان زنده ٬ سبز و در حال رشد هستند که درون یک ظرف بسته ی شیشه ای قرار دارند...
 

 

***دوستانی که علاقه مندند به صورت حرفه ای ساختن تراریوم(باغ شیشه ای) را یاد بگیرند حتما مجموعه آموزشی ساخت تراریوم را  از لینک زیر دانلود نمایند



دانلود



ظرف:
جام های شیشه ای اگر دهانه ی باز داشته باشند و بتوان به آسانی دست را داخل آنها فرو برد برای این باغ ها مناسبند. معمولا قطر دهانه ی ظروف از قطر خود ظرف کمتر است و همین باعث شده رطوبت خاک به سرعت از بین نرود و می توان بدون درپوش آنها را برای گیاهانی نظیر کاکتوس ها که رطوبت کمی نیازمند هستند بکار برد . برای ظروفی با دهانه ی بسیار گشاد یا برای گیاهانی که رطوبت زیادی نیاز دارند مثل گیاهان استوایی باید از درپوش استفاده کرد تا رطوبت لازم فراهم شود.

گیاهان:
امکان پرورش گونه های مختلفی از گیاهان در باغ های شیشه ای وجود دارد ولی باید شرایط لازم را برای آنها ایجاد کرد. گیاهان مختلف بر اساس نور٬ حرارت و رطوبت مورد نیازبه بخشهای مختلفی تقسیم می شوند بنابراین باید توجه داشت که نمی توان گیاهانی را که دارای خصوصیات متفاوتند را در یک ظرف کشت داد. گیاهان مورد استفاده باید بسته به محلی که قرار است باغ شیشه ای در آن قرار گیرد انتخاب شوند مثلا اگر تراریوم در یک محل آفتابگیر و سرد قرار دارد باید گیاهانی در آن کاشت که به نور زیاد و دمای کم نیاز دارند.

خاک:
پس از انتخاب گیاه و ظرف باید خاک مناسبی تدارک دید. خاک خوب خاکی است که عناصر مورد نیاز گیاه را دارا باشد ٬ از طرفی چون در تراریوم سوراخی برای زهکشی وجود ندارد خاک باید دارای خلل و فرج زیادی باشد تا تبادل هوا در آن به خوبی انجام شود.
خاک باید استریل شده باشد تا قارچ ها و باکتری های بیماری زا در آن رشد نکنند و منجر به آسیب به گیاه نشوند.

کاشت:
١- لایه ی زهکشی : همانطور که قبلا گفته شد تراریوم منفذی برای خروج آب اضافه ندارد بنابراین یک لایه زهکشی در ته ظرف به عنوان اولین لایه باید ایجاد کرد. این لایه بسته به اندازه ی ظرف بین 2تا5 سانتیمتر ضخامت دارد و از سه قسمت سنگریزه و یک قسمت خرده زغال چوب تشکیل می شود. اندازه سنگ ریزه ها به اندازه ی ظرف بستگی دارد. استفاده از خرده سنگ های آهکی باعث می شود بعد از مدتی محیط باغ قلیایی شده و گیاهان آسیب ببینند.
٢- لایه جدا کننده : برای این بکار می رود که با هر آبیاری خاک شسته شده وارد محیط زهکشی نشود. برای این لایه می توان از پشم شیشه ٬ لایه ی پلاستیکی مشبک یا تکه ای جوراب نایلونی استفاده کرد.
٣- خاک : بلافاصله روی لایه ی جدا کننده خاک قرار می گیرد که می تواند در بر گیرنده ی شن(تهویه ی بهتر) خاک برگ ( مواد غذایی لازم) زغال چوب ( افزایش تخلخل خاک ) و… باشد.
گاهی اوقات می توان از خزه ی سبز به عنوان پوشش خاک استفاده کرد و سبب زیبایی بیشتر تراریوم می شود.

٭ منبع : باغ شیشه ای - نوشته ی شارل ایوان و روبرت لی پلیند - ترجمه ی رضا هاشمی.



*توجه*دوستانی که علاقه مندند به صورت حرفه ای ساختن تراریوم(باغ شیشه ای) را یاد بگیرند حتما مجموعه آموزشی ساخت تراریوم را  از لینک زیر دانلود نمایند

دانلود


مطالب مرتبط:

خلاقیت در ساخت تراریوم مشاهده

نگهداری تراریوم مشاهده

نور تراریوم مشاهده

کود دادن و آبیاری تراریوم مشاهده

طرز تهیه تراریوم مشاهده

وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم مشاهده

تراریوم مشاهده

ساخت تراریوم 3 مشاهده

چندتا تصویر زیبا از تراریوم های ساخته شده مشاهده

تراریوم مشاهده

اصول نگهداری تراریوم کاکتوس مشاهده

آموزش ساخت تراریوم کاکتوس مشاهده

روش های ساخت تراریوم گیاهی مشاهده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد