سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

نقش گیاهان آکواریومی در رشد ماهی ها

یکی از گزینه های خوب برای تزئین آکواریوم استفاده از گیاهان است که جلوه ای طبیعی به آکواریوم داده و ماهیان نیز احساس آرامش و امنیت بیشتری در کنار آن میکنند.

بسته به نوع آکواریوم و ابعاد آن باید از گیاهانی با ابعاد و شرایط نگهداری خاص استفاده کنیم .کاربرد گیاهان طبیعی با توجه به محدودیت دسترسی و نگهداری نمیتواند همیشه کارساز باشد. گیاهان پلاستیکی با ارائه اندازه ها و تراکمهای مختلفی از پوشش میتوانند به ما در رسیدن به ترکیب مناسبی از دکور آکواریوم کمک کنند.
بعضی ماهیان نیاز دارند تا در بین گیاهان مخفی شوند و یا با وجود گیاهان در آکواریوم از جلوه و رنگ بهتری برخوردار خواهند بود .
تعدادی نیز برای تخمگذاری به وجود گیاهان به عنوان بستری برای قرار دادن تخمها نیازمندند. وجود گیاه در آکواریوم برای این دسته از ماهیان علاوه بر ایجاد امنیت و آرامش به مانند محرکی برای تولید مثل عمل میکنند. 

 
وجود گیاه برای بقای نسل تعدادی از ماهیان نظیر ماهیان زنده زا نیز بسیار مفید است . نوزادان تازه متولد شده میتوانند در پناه شاخ و برگ گیاهان مصنوعی زنده مانده و به رشد خود ادامه دهند.
پوشش گیاهی در کف نیز علاوه بر نقش تزئینی ، برای تکثیر تعدادی از ماهیها الزامی است.

نقش گیاهان در آکواریوم

عده زیادی از آکواریوم دارهای مبتدی گمان می کنند که گیاهان فقط به دلیل زیبایی ای که دارند در داخل آکواریوم قرار می گیرند .بنابراین در کشورهایی مثل ایران که تهیه گیاهان مناسب مخصوص داخل آکواریوم تا حدودی مشکل است ، برای این منظور به گیاهان مصنوعی روِی آورده می شود .عده ای دیگر نیز نه تنها نقش گیاهان را تولید اکسیژن می دانند ، بلکه در صورت فقدان آنها سعی می کنند از طریق تهوِیه بیشتر ، کمبود آنرا جبران نمایند .تجربه و تحقیق نشان داده است که اثر گیاهان در داخل آکواریوم به مراتب مهمتر از حد تصور فوق بوده و گیاهان از این نظر دارای اهمیت وِیژه ای می باشند .این اثرات به ترتیب اهمیت عبارتند از : 

1- جذب مواد سمی

جذب تمام یا قسمت عمده ای از مواد دفعی و سمی که حاصل متابولیسم و فعل و انفعالات حیاتی ماهی است توسط گیاهان انجام می گیرد .مهمترین این مواد ترکیبات ازته مانند آمونیوم است که در واقع ترکیبی از ادرار ماهی می باشد .آمونیوم از ترکیبات سمی خطرناک است که به طور دائم توسط ماهی تولید و به آب اضافه می شود و حتما باید از محیط زیست آن بطور مرتب جدا گردد .هیچ نوع فیلترِی بجز گیاهان و باکتریهای نیتروزوموناس نمی توانند این مواد را از حالت سمی به ترکیب غیر سمی تبدیل نمایند .

این مواد نه تنها جذب گیاهان می شوند ، بلکه مشابه کود شیمیایِی باعث افزایش رشد و نمو آنها نیز می گردند . 

2- جذب گاز کربنیک حاصل از بازدم ماهی ها و سایر آبزیان داخل آکواریوم

گیاهان در مقابل نور ، گاز کربنیک حاصل از بازدم ماهی ها و سایر آبزیان داخل آکواریوم را به طور مرتب جذب کرده و تبدیل به ماده می نمایند .اگر چه پمپ هوا و تهوِیه آب نیز همین کار را انجام می دهند ، اما با وجود این گیاهان داخل آکواریوم در این مورد اثر خاصی دارند .اگر تراکم گیاهان داخل آکواریوم متعادل باشد ، درهنگام شب که گیاهان نیز خود تولید گاز کربنیک می کنند ، تهویه معمولی آب برای از بین بردن گاز کربنیک حاصله کفایت می کند . 

3- تولید اکسیژن

اگر چه تولید اکسیژن در داخل آکواریوم واجد اهمیت زیاد است ، اما با وجود این با توجه به اینکه ازطریق تهوِیه به بهترین وجه بخصوص درهنگام شب می توان اکسیژن مورد نیازراتامین نمود ،اهمیت تولید آن به وسیله گیاهان بعداز جذب مواد سمی و گاز کربنیک بسیار حائز توجه است. 

4- زیبایی و طراوت داخل آکواریوم  

5- کنترل میزان نفوذ به داخل آکواریوم

گیاهان داخل آکواریوم می توانند به بهترین وجه میزان نفوذ نور مستقیم و حتی غیر مستقیم را بداخل آکواریوم کنترل نمایند .بدیهی است ماهی ها نیز با توجه به نیازِی که به تابش میزان مشخصی از نور دارند می توانند نقطه مورد نظر خود را در آکواریومی که دارای گیاهان آبزی می باشدپیدا نمایند .اگر اهمیت وجود گیاهان را در داخل آکواریوم از دید ماهی ها نگاه کنیم ، بدون شک اثر کنترل نور توسط گیاهان براِی آنها به مراتب مهمتر از اثر زیبایی آنها برای صاحب آکواریوم و حتی خودشان می باشد . 

6- محل تخم ریزی و یا لانه گذاری

گیاهان طبیعی اثر بسیار مهمی در تخمریزی اکثر انواع ماهی ها دارند .بیشتر ماهی ها تخمهای خود را بر روِی شاخ و برگ گیاهان و یا در زیر برگها می ریزند .گیاهان همچنین اثر مهمی در لانه سازی برخی از ماهی ها هنگام تخم ریزی دارند .برای مثال انواع گورامی ها که برای تخمریزی خود ایجاد لانه هایی از هوا می کنند ، برای تثبیت و اسکان لانه خود از شاخ و برگ گیاهان استفاده می نمایند .فقدان گیاه در داخل آکواریوم باعث متلاشی شدن لانه آنها می گردد . 

7- پناهگاه نوزادها 

نوزاد اکثر ماهی ها از گیاهان آبزی به عنوان پناهگاه استفاده می نمایند .اگر تراکم گیاهان داخل آکواریوم درحد طبیعی برای نوع ماهی تکثیر شده باشد نوزادها می توانند به بهترین وجهی در داخل آنها پنهان شده و خود را از دسترس والدین و یا سایر ماهی های دیگر آکواریوم دور نگه دارند چون اکثر ماهی ها تخم و نوزاد خود یا سایر ماهی ها را می خورند . 

گیاهان همچنین پناهگاه خوبی برای برخی از ماهی های بزرگ هستند که مورد حمله گاه و بیگاه سایر ماهی ها قرار می گیرند، گاهی ممکن است ماهی های یک گونه مشابه وِ یا دو ماهی از گونه های مختلف با یکدیگر جدال نمایند که اگر ماهی مورد تعرض بتواند خود را برای مدتی پنهان نماید از دست ماهی متجاوز مصون خواهد ماند . 

8- تولید غذا بطور غیر مستقیم برای برخی از ماهی ها

برخی از ماهی ها علاقه خاصی به خوردن انواع آلگ ها و باکتریها دارند .آلگ ها و باکتریها به مقدار زیاد بر روِی شاخ و برگ گیاهان تولید می شوند .اکثرا ماهی هایی از این قبیل می توان دید که روِی شاخ و برگ گیاهان را به منظور خوردن باکتریها و آلگهای رشد یافته بر روِی آنها بازرسی می نمایند . 

می توان نتیجه گیرِی کرد که گیاهان پلاستیکی مصنوعی حتی اگر زیبا هم باشند ، نمی توانند احتیاجات ماهی ها را برآورده نمایند .در هر حال از آنجا که تهیه و تامین برخی از انواع گیاهان آبزی در داخل کشور مشکل است با توجه به موارد ذکر شده در اکثر مواقع باید ترتیبی اتخاذ گردد که قسمتی از احتیاجات ماهی ها از طریق دیگر تامین گردد .  


مجموعه آموزشی پرورش گیاهان آکواریومی
این مجموعه آموزشی زیر به معرفی و نحوه پرورش و تکثیر گیاهان آکواریومی رایج در ایران میپردازد
برخی سرفصل ها:
چه گیاهی انتخاب کنم،پیدا کردن گیاه مناسب کاشت در آکواریوم از طبیعت،شناسایی گیاهان آکواریومی در مرداب ها،قرار دادن گیاهان در داخل آکواریوم،عمق ماسه کف آکواریوم،نحوه حمل و نقل گیاهان آکواریومی،نحوه کاشتن گیاهان در کف آکواریوم،لزوم کود دهی به گیاهان آکواریومی،کود و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان،تامین دی اکسید کربن،اسیدیته مناسب رشد،ضد عفونی کردن محل رشد گیاهان آکواریومی،انتخاب گیاه مناسب،بستر و محل کاشت مناسب گیاه،نور مناسب گیاه در داخل آکواریوم،انواع مختلف گیاهان آکواریومی،معرفی و نحوه پرورش ده ها نمونه گیاه آکواریومی رایج رد ایران و....+ تصاویر

دانلود فایل


نظرات 1 + ارسال نظر
بنده خدا چهارشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 12:25 ق.ظ

گل:

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد