سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

درجه حرارت جوجه کشی

در جوجه‌کشی دو نوع دماسنج کاربرد دارد: دماسنج خشک + دماسنج تر

دماسنج خشک دمای هوا را نشان می‌دهد و ارتباط مستقیم با رشد جنینی دارد هرچه دما بیشتر باشد رشد جنین بیشتر می‌شود. دماسنج تر درجه تبخیر آب را نمایش می‌دهد و رطوبت نسبی و از دست دادن وزن تخم شترمرغ را معلوم می‌کند. در این قسمت منظور از درجه حرارت، درجه حرارتی است که توسط دماسنج خشک نشان داده می‌شود.

تخم شترمرغ خیلی به نوسانات درجه حرارت ماشین جوجه‌کشی حساس نیست بلکه نسبت به تفاوت درجه حرارت در بالا و پایین تخم در ماشین جوجه‌کشی حساس است درجه حرارت ستر بین 5/35 تا 37 درجه سانتی‌گراد توصیه می‌گردد خارج از این دامنه یا نوسانات شدید درجه حرارت باعث بروز مشکلاتی از قبیل ناهنجاری در جوجه تولیدی می‌گردد.

رطوبت نسبی از تفاوت دماسنج‌های تر و خشک مشخص می‌گردد عدد دماسنج خشک هیچ گاه کمتر از دماسنج تر نیست بطور مثال چنانچه دماسنج خشک 5/35 درجه را نشان دهد و دماسنج تر 3/21 درجه سانتی‌گراد باشد با مراجعه به جدول در می یابیم رطوبت نسبی 25% است.

چرا رطوبت نسبی اهمیت دارد؟ رطوبت نسبی هوا در جوجه‌کشی بستگی تام به از دست دادن وزن تخم شترمرغ دارد و کم شدن وزن تخم اندازه کیسه هوایی را معلوم می‌کند و بنابراین مقدار هوای موجود در تخم شتر مرغ جهت جوجه قبل از خارج شدن از پوسته را مشخص می‌کند. هرچه رطوبت نسبی کمتر باشد کیسه هوایی بزرگتر می‌باشد.

رطوبت زیاد هم باعث مشکلاتی می‌شود و جوجه تولیدی تحت شرایط رطوبت بیش از حد ضعیف می‌باشد و ناهنجاری‌هایی از قبیل تومور در گردن، کوتاهی پا و پنجه های پا مشاهده می‌گردد. بنابراین رطوبت تا40% جهت جوجه‌کشی تخم شترمرغ توصیه می‌گردد.


راهنمای کامل استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی مرغ،شتر مرغ،اردک،بلدرچین و بوقلمون

دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد