سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

روش های ساخت تراریوم گیاهی




تراریوم از نظر معنی، باغ مینیاتوری در یک جام می باشد. تراریوم کلکسیونی از گیاهان کوچک است که در ظرفهای محدود و شفاف رشد می کنند. به عبارت دیگر، تراریوم باغ کوچک و خانگی است که در ظرف شیشه ای نگهداری می شود. درست کردن تراریوم که با سرخس و یا دیگر گیاهان کوچک پر می شود یک راه عملی و جالب برای داشتن منظره ای مینیاتوری در منزل... 

 

مرحله اول : ظرف مناسبی را انتخاب کنید سپس به روش گفته شده با اب و صابون بشوئید تا استریلیزه شود ، ظرف را تمیز و خشک کنید.

 

لایه نازکی از خزه در ته ظرف قرار دهید سپس یک لایه سنگریزه داخل ظرف بریزید ، سعی کنید مقدار سنگریزه ها به یک سمت دیواره ظرف متمایل باشد ( کمی شیب دار ) تا زهکشی خاک بهتر انجام شود ، بسته به اندازه ظرف ضخامت لایه سنگریزه را انتخاب کنید ، برای ظرف های کوچک حدود 5 سانتیمتر و برای ظرف های بزرگ حدود  20 سانتیمتر ارتفاع سنگریزه ها مناسب میباشد.ساخت تراریوم , آشنایی با ساخت تراریوم

 

» مرحله دوم :  برای جذب بوهای ناخوشایندی که موقع آبیاری ایجاد میشود لایه نازکی از زغال های ریز روی سنگریزه ها بریزید تا بوی رطوبت و نم را به خود جذب کند.

 

» مرحله سوم : یک لایه پارچه ای نازک مانند جوراب نازک زنانه یا پارچه ای مشابه را بصورت لایه ای نازک روی ذغال ها قرار دهید ، قرار دادن این لایه از فرو نشستن خاک و از بین رفتن توانایی آن برای زهکشی جلوگیری میکند ، این نوع پارچه ها دارای منافذ ریز و کافی برای عبور آب هستند که هم خاک و ذرات را سر جای خود نگه میدارد و هم زود فاسد نمی شوند ، از خزه اسفاگنوم نیز به این منظور میتوان استفاده کرد.

 

» مرحله چهارم : به مقدار کافی خاک تمیز و استرلیزه شده بریزید ( خاک باید حدود 1/4 حجم ظرف باشد ) ، پیشنهاد میشود برای جلوه دهی بیشتر به تراریوم خاک را یکدست در کف ظرف پهن نکنید بلکه آنرا شیبدار و نامرتب بریزید تا گیاهان در سطوح مختلف قرار گیرند ، اگر ظرف تراریوم دایره ای باشد میتوانید سطح خاک را برای کشت صاف کنید.

 

میتوانید از خاک های گلدانی بسته بندی شده که استرلیزه هم هستند استفاده کرد یا اینکه از مخلوط خاک باغچه و پیت ماس محیط کشت را تهیه کنید ، خاک باید نرم و سبک بوده و بدون کود باشد ، برای تراریوم نواحی گرمسیری با گیاهان شاخ و برگدار، باید 1 قسمت خاک و 1 قسمت پیت ماس و 1 قسمت پرلیت استفاده کنید ؛ همچنین اگر میخواهید یک باغ کاکتوس ایجاد کنید از خاک زبر ( نصف خاک و نصف شن ) استفاده کنید.

 

از بین بردن عوامل بیماری زا در خاک : ابتدا خاک را مرطوب کرده و در سینی بزرگی پهن کنید سپس آنرا درون فر با دمای 120 درجه سانتیگراد به مدت 20 دقیقه قرار دهید و هر 5 دقیقه یکبار نیز خاک را به هم بزنید ، به این ترتیب خاک تمیز و استرلیزه خواهد شد.

 

خاکی که به تراریوم اضافه می شود باید نسبتاً خشک باشد در غیر اینصورت به دیواره ها می چسبد ، اغلب اوقات خاک را میتوانید با طراوت کنید ، به اینصورت که پس از مدتی لایه بالایی خاک را خارج کرده و خاک تازه اضافه کنید.

 

» مرحله پنجم : پس از تهیه محیط کشت نوبت به انتخاب و کاشت گیاه میرسد ، بدنبال گیاهانی باشد که رشد کم و برگ های کوچکی داشته باشند ، برای تراریوم گیاهانی باید انتخاب شوند که علاوه بر شاخ و برگ زیبا رشد کندی نیز داشته باشند ، همچنین باید توانایی تحمل رطوبت زیاد هوا و نور کم را نیز داشته باشند.

 

برخی از گیاهانی که میتوانید از آنها در تهیه تراریوم استفاده کنید عبارتند از : کالاته آ ، پیرومیا ، سرخس ، فیتونیا ، پتوس ، کامادورا ، سارانتا ، کراسولا یا گیاهانی مثل بنفشه ، توت فرنگی وحشی و … که میتوانید از گل فروشی ها پرس و جو کنید.

 

کاکتوس ، گیاهان گلدار گرمسیری یا یک ترکیب از گیاهان رنگارنگ نیز برای استفاده در تراریوم مناسب هستند ، گیاهان به رشد پیوسته و آرام نیاز دارند ، همچنین باید توانایی همزیستی با گیاهان همراهشان را در شرایط یکسان داشته باشند ، هرگز از ترکیبی از گیاهان که نیازهای رشد مختلفی دارند استفاده نکنید ، گیاهانی را انتخاب کنید که از لحاظ اندازه ، بافت و رنگ احتیاجاتشان مشابه یکدیگر باشد.

 

بهتر است گیاهانی مورد استفاده قرار بگیرند که از لحاظ اندازه مناسب برای ظرف انتخاب شده باشند ، گیاهانی که دارای رشد کمی هستند به دستکاری و نگهداری کمی نیاز دارند اما اگر میخواهید که توجه بیشتری به گیاهان تان داشته باشید می توانید گیاهانی را که رشد بیشتری دارند انتخاب کنید.

 

اگر ظرف تراریوم طوری است که تمام سطوح شفاف بوده و دارای دیدی کامل است باید گیاهان بزرگتر را نزدیک به مرکز بکارید ، اما اگر دید فقط از روبرو یا کناره های ظرف است باید گیاهان بلند تر در قسمت عقب تر ظرف جای داده شوند.

 

گیاهان نباید خیلی نزدیک هم کاشته شوند بلکه باید فضای کافی برای هر کدام از آنها در نظر گرفته شود ، گیاه باید طوری مستقر شود که ریشه گیاه نزدیک به سطح بالایی خاک باشد ، اجازه ندهید که ریشه گیاه بالاتر از سطح خاک قرار گیرد.

 

گیاهان گرمسیری و جنگلی در تراریوم بسته و یا دریچه دار قرار داده میشوند ، گیاهان آبدار و شاداب نیز درون ظرف های در باز جای میگیرند ، بسیار مهم است که گیاهان فاقد حشره یا بیماری باشند ، هر برگ آسیب دیده یا زرد یا هر برگی که نشان از آسیب حشره یا بیماری دارد را فوراً جدا کنید.

 

از قاشق برای در آوردن و جابجایی خاک استفاده کنید ، برای وارد کردن گیاهانی که ریشه آنها بزرگ است از کاغذ استفاده کنید ، کاغذ را دور ریشه گیاه قرار دهید و پس از انتقال و کاشت کاغذ را خارج کنید ، برای گیاهانی که ساقه ضعیفی دارند از یک تکه چوب صاف برای تکیه گاه ساقه استفاده کنید ، هرچه ریشه ها فشرده تر کاشته شوند رشد گیاه اهسته تر خواهد شد.

 

» مرحله ششم : پس از کاشت گیاهان می توانید تراریوم را با استفاده از تخته سنگ ، چوب شکسته ، خزه و چیزهای دیگری که دوست دارید تزئین کنید ، با سلیقه شخصی تان دنیای کوچکی از زندگی گیاهی ترسیم کنید.

 

» مرحله هفتم : ظرف را با درپوش یا شیشه ای بپوشانید ، در این مرحله ارتباط گیاهان با محیط بیرونی قطع شده و جنگل مینیاتوری بارانی ایجاد میشود.

 

» مرحله هشتم : تراریوم بسته را در هفته های اول پس از کاشت خوب زیر نظر بگیرید ، در این زمان اغلب بیماری ها شروع میشود ، هر برگی که میمیرد یا گیاهی که شروع به پوسیدگی می کند باید سریع و قبل از رسیدن مشکل به سایر گیاهان خارج شود ، پس از چند هفته گیاهان در تراریوم استقرار پیدا کرده و خطر بیماری ها کاهش پیدا میکند.

 

نظارت خود را برای برگهایی که می افتد و یا هر قسمتی از گیاه که دچار پوسیدگی می شود ادامه دهید ، هر گیاهی را که شروع به پوسیدگی می کند جابجا کنید ، پوسیدگی معمولاً در اثر رطوبت زیاد بوجود می آید ، اگر این اتفاق در تراریوم بسته افتاد باید درپوش را بردارید یا کنار بزنید تا ظرف خشک شده و رطوبت ان کاهش پیدا کند .

 

» کود : عدم موفقیت بسیاری از تراریوم ها در نتیجه کود بیش از اندازه میباشد ، تا کمتر از یک سال پس از کاشت برنامه ای برای کود دادن نداشته باشید ، اگر گیاهان زرد میشوند یا قدرت رشدشان بدون هیچ دلیل مشخصی کم است کود سبکی که به صورت محلول با آب است به نسبت 1/4 گیاهان خانگی بدهید.

 

ساخت تراریوم , آشنایی با ساخت تراریوم

» آبیاری : پس از کاشت گیاهان را با اسپری آبیاری کنید ، در این صورت برگ های آنها نیز تمیز میشوند ، آبیاری شدید باعث از بین رفتن گیاهان می شود ، هیچگاه آب را به طور مستقیم روی گیاهان تراریوم نریزید زیرا محلی برای زهکشی که آب از آن خارج شود وجود ندارد.

 

آب را به مقداری اضافه کنید که خاک کمی نمناک و مرطوب شود ، دقت کنید که هیچگاه آب جمع شده در زیر لایه سنگریزه نباشد زیرا آب باعث پوسیدگی ریشه گیاه میشود ، وقتی که کناره های ظرف خشک است و هیچ رطوبتی در کناره های ظرف آشکار نیست میتوانید مقدار کمی آب اضافه کنید ، اگر در اثر آبیاری فضای داخل ظرف مه آلود شد در ظرف را بردارید تا بخار از بین برود سپس در ظرف را بگذارید.

 

» راز تراریوم : وقتی که گیاهان برای اولین بار در تراریوم کاشته میشوند تراریوم شروع به ایجاد آب و هوای مناسب گیاه میکند ، گیاهان رطوبت را از برگ هایشان از دست می دهند که این رطوبت روی شیشه تراریوم متمرکز می شود و دوباره به خاک بر می گردد ، این چرخه موجب میشود که تراریوم برای مدتها احتیاج به آبیاری نداشته باشد.

 

در تراریوم های بسته فاصله آبیاری می تواند 1 ماه یا بیشتر باشد ، در حالت های خاص به آبیاری در هر 2 هفته یک بار نیاز است که این به شرایط و نوع گیاهان بستگی دارد.



*توجه*دوستانی که علاقه مندند به صورت حرفه ای ساختن تراریوم(باغ شیشه ای) را یاد بگیرند حتما مجموعه آموزشی ساخت تراریوم را  از لینک زیر دانلود نمایند

دانلود


مطالب مرتبط:

خلاقیت در ساخت تراریوم مشاهده

نگهداری تراریوم مشاهده

نور تراریوم مشاهده

کود دادن و آبیاری تراریوم مشاهده

طرز تهیه تراریوم مشاهده

وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم مشاهده

تراریوم مشاهده

ساخت تراریوم 3 مشاهده

چندتا تصویر زیبا از تراریوم های ساخته شده مشاهده

تراریوم مشاهده

اصول نگهداری تراریوم کاکتوس مشاهده

آموزش ساخت تراریوم کاکتوس مشاهده

روش های ساخت تراریوم گیاهی مشاهده

نظرات 1 + ارسال نظر
Kfkfj جمعه 25 دی‌ماه سال 1394 ساعت 03:53 ب.ظ

Idjcidmdidjnd

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد