سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

کاشت بذر استویا در زمین

استویا گیاهی گرمسیری می باشد که نمیتواند زمستان های طولانی را تحمل کند. کشت این گیاه در مناطق سردسیر ایران نیازمند تدابیر در زمستان می باشد به طوری که باید گیاه بعد از آخرین برداشت در فصل سرما زیر پوشش قرار گیرد تا گیاه بتواند سرمای زودرس و سرمای زمستان  را به سلامت سپری کند در مناطق جنوبی کشور با توجه به گرمی مناسب با شروع فصل سرما از آذر ماه و دی ماه شاخ و برگ های گیاه کامل از بین می رود و بخش زیرزمینی آن  زیر خاک باقی می ماند البته کشاورزان  در آخرین برداشت به صورت کف بر، برداشت می کنند تا گیاه با سرما از بین نرود.

 گیاه از اسفند ماه همان سال رشد کرده و در بهار برداشت می شود. بهترین زمان کاشت این گیاه در زمین 15 اسفند تا 20 فروردین ماه برای مناطق گرمسیر می باشد. تاریخ کاشت استویا بسیار مهم می باشد. نمیتوان بدون توجه به شرایط آب و هوایی در هر زمانی از سال استویا را کشت کرد.

گیاه استویا در بیشتر مناطق ایران به خوبی رشد کرده و تنها محدویت آن به دمای پایین در زمستان می باشد که باعث از بین رفتن این گیاه خواهد شد. مثلا در مناطقی مانند کهگیلویه و بویراحمد فارس،زنجان، کردستان، لرستان و برخی نقاط سردسیر دیگر...

 این محدودیت کاشت در شمال کشور با مناطق سردسیری متفاوت می باشد.در هر استان شهرستان های انگشت شماری از نظر اقلیم آب و هوایی وجود دارد که در زیر به یکی از آن ها اشاره می کنیم.

در استان کهگیلویه و بویرحمد مرکز این استان یاسوج می باشد،دمای این شهر در زمستان به زیر صفر خواهد رسید اما درجنوب  غرب این استان شهرستان هایی وجود دارد مثل شهرستان باشت،دهدشت،چرام و گچساران که این گیاه قابل کشت می باشد اگر از یک استان نام برده می شود به این معنی نیست که نمیتوان در کل آن استان استویا یا به لیمو کاشت کرد.

در مورد آبیاری این گیاه عرض میکنیم که استویا نیاز به آبیاری به صورت مرتب و منظم می باشد.


روش کشت بذر استویا:

به طور استاندارد در هر گرم از بذرخالص استویا 3000 عدد بذر وجود دارد.. وزن پایین بذر استویا به حدی  می باشد که در مقابل ضعیف ترین جریان باد  نمیتواند مقاومت کند وبا جریان باد پراکنش به وجود می آید. این عامل باعث میشود که ما در تهیه بستر کشت بذر استویا  در گلخانه دقت بالایی داشته باشیم.

بستر کشت بذر باید چندین نکته در آن رعایت شود.اگر این شرایط مناسب نباشد بذر درون خاک جوانه میزند اما دیگر قدرت بالا امدن از سطح بستر خاک را نخواهد داشت.

تعداد بذر خالص در هر گرم 3000 عدد می باشدواما تعداد در هر گرم 450 بذر خواهد بود.

ایران به لیمو تعداد این بذر را به 1000 بذر در گرم رسانده است.

این توضیح برای شفاف شدن نگاه افرادی که سوالات متعددی در این زمینه دارند شاید مهم باشد.

در این مقاله تکثیر از طریق بذررا آموزش خواهیم داد.

6 الی 9 روز طول میکشد تا جوانه زنی بذر شروع شودوحدود 80 درصد این بذر جوانه زنی می کندنیاز به رطوب کافی حدود 70 می باشد.و دمای 25 تا 30 درجه سانتیگراد بسیار مناسب می باشد و بهتر است قبل از کاشت به مدت 12 ساعت بذر را دون پارچه ای خیسانده و دردمایی مناسب حدود 30 درجه نگهداری کرد.

ایران به لیمو جهت تولید نهال از طریق سیستم مه پاش استفاده کرده که همین روش را آموزش خواهیم داد.

ما از دو بستر برای نشاء گیری استفاده می کنیم اول بسترخاک ( کوکوپیت ) دوم بستر ماسه ی اما استفاده از کوکوپیت هزینه بر و مقرون به صرفه نیست  ما پیشنهاد میکنیم که در بستر ماسه ی یا ماسه شسته برای این کار استفاده کنید،ابتدا کف گلخونه خود را به ارتفاع 30 تا 35 سانتیمر ماسه بریزید سپس بذر استویا را رو ماسه پخش کنید و ماسه رودخانه ی(ماسه بادی) روی بذرها ریخته تا آب را نگه دارد که قدرت جوانه زنی را بیشترکند .

ما برای آبیاری از مه پاش به ارتفاع 2 متر از سطح گلخانه استفاده می کنیم سعی کنید روزانه یک بارآبیاری کنید تا شاهد قدرت جوانه زنی بیشتری در گلخانه گردید . ایران به لیمو افتخار دارد در طی سابقه چندین ساله خود قدرت جوانه زنی بذر این گیاه کمیاب را به 70 درصد برساند امید است که با پشتکارهمکاران و دوستان عزیز بتوانیم در راستای اهدافهان در جهت رشد و شکوفایی طب سنتی و گیاهان دارویی برداریم


**مجموعه آموزشی کاشت داشت و برداشت گیاه دارویی استویا به همراه توجیه اقتصادی و مجموعه تصاویر از پرورش گیاه استویا


دانلود فایل


مطالب مرتبط:
کاشت بذر استویا در زمین

استویا چیست

توجیه اقتصادی پرورش گیاه دارویی استویا

کاشت عملی استویا

پرورش استویا درباغچه منزل

کاشت و مراقبت از گیاه استویا


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد