سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

پرورش زالو در ایران

شغل پرورش زالو و آموزش پرورش زالو در دنیا علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است. دلایل جذب شدن به این حرفه متعدد است اما از عمده دلایل آن می توان به سود بسیار خوب و درآمد بالای این حرفه و بازار فروش بسیار خوب آن اشاره کرد.

این شغل بر خلاف بسیاری از مشاغل نه سروصدایی دارد و نه ایجاد بوی ازار دهنده برای همسایگان می کند و در نوع خود یک تولید پر سود و کم هزینه است. با خرید وسایل بسیار ساده در ابتدای تولید شما می توانید تا سال ها از ان ها استفاده کنید و این هزینه ها از مرتبه دوم تولید به بعد از مخارج شما کاسته شده و این امر موجب می شود تا سود کار شما تا چندین برابر افزایش پیدا کند. 

سرمایه

این کار در گام اول سرمایه چندانی لازم ندارد و با یک سرمایه پنج میلیون تومانی و داخل خانه هم می‌توان کار را شروع کرد. اما در عوض به تخصص زیادی نیازمند است؛ پس اگر اولین بار است که سراغ این حرفه می‌روید، حتما با افراد باتجربه در این حیطه مشورت کنید.

مراحل پرورش زالو

اگر بخواهید در خانه به پرورش زالو بپردازید، کافی است یک وان آب داشته باشید و بلد باشید جزیره‌سازی کنید و زالوهای مولد خود را داخل آن بریزید.

کسانی که می خواهند تولید و پرورش زالو را در محیطی غیر از منزل انجام دهند به فضایی برابر با ۲۰ متر مربع نیاز دارند که هزینه آن نیز تقریبا ۵ تا ۱۵ میلیون می شود. در پرورش زالو در منزل نیاز به گرفتن مجوز نیست اما برای پرورش زالو در سطح وسیع باید از سازمان شیلات هر استان مجوز اخذ شود. مسئله ای که در پرورش زالو بسیار حائز اهمیت است خرید زالو است. خرید زالو باید از مراکز معتبر انجام شود و از بهداشتی و غیر سمی بودن آن خودداری کنند.

در چه مکانی پرورش دهیم؟
۱. برکه یا حوضچه طبیعی
۲. حوضچه سیمانی
۳. ایجاد حوضچه با پارچه های ضد آب
۴. مخازن پلاستیکی

بهترین روش:
هر کدام از روش هائی که ذکر شد دارای مزایا و معایبی نسبت به هم میباشند که پرورش دهنده باید با در نظر گرفتن تمامی مزایا و معایب و همچنین امکانات خود نسبت به انتخاب بهترین روش اقدام نماید .
در انتخاب روش مناسب جهت پرورش باید موارد ذیل حتما مد نظر قرار گیرد:
۱. فرار زالو
۲. دسترسی زالو به اکسیژن
۳. مکانی مناسب برای تخم گذاری زالوها
۴. کنترل دما و PH آب
۵. غذای زالو


 تکثیر و تولید مثل زالو

زالو وقتی که احساس آرامش کند اقدام به تخم گذاری میکند , یعنی وقتی که سیر باشد و از محیط بیرون احساس امنیت کند ( حرکت های زائد آب یکی از موارد بر هم زننده آرامش زالو میباشد).
هر زالو تقریبا بین ۲۰ الی ۸۰ تخم میگذارد.
با توجه به مطالعات انجام شده در بخش تحقیقات بازار شرکت مسیحا طب شمال مصرف روزانه زالو در کشور بالغ بر۳۰ هزار عدد میباشد.
قیمت زالو در اروپا و آمریکا بین ۶ تا ۸ دلار میباشد.
قیمت زالو در ایران تابعی از فصل و زمان صید میباشد.

زالوها اواخر زمستان جفت‌گیری می‌کنند و در فصل بهار و تابستان کوکون‌ریزی (کوکون چیزی شبیه به پیله است.) می‌کنند و بالاخره در اواخر تابستان و اوایل پاییز نوزادان زالو از داخل کوکون بیرون می‌آیند. از این زمان حدود هشت ماه زمان می‌برد که این زالوها به سن بلوغ برسند. یعنی تقریبا در عرض یک سال و سه چهار ماهه می‌توان به تولید طبیعی زالو رسید. حتی می‌توان با اقداماتی مثل کم و زیاد کردن دمای هوا می‌توان کاری کرد که زالوها بیشتر کوکون‌ریزی کنند و در نتیجه میزان تولید را افزایش پیدا کند.


تغذیه زالوها

برای تغذیه زالوها باید از خون پستاندار استفاده کرد؛ مراقب باشید حتما باید از خون پستاندار استفاده کنید وگرنه دچار مشکل خواهید شد. این نکته را فراموش نکنید شما فقط در صورتی می‌توانید به خون دسترسی پیدا کنید که مجوز رسمی داشته باشید وگرنه نمی‌توانید از سلامت خون اطمینان حاصل کنید. کم نبوده‌اند کسانی که با خونهای آلوده کل سرمایه خود را از دست داده‌اند! در این کار حتما به یک مشاور نیاز دارید که قدم به قدم شما را راهنمایی کند.


نگهداری زالو در فریزر خانه

در پرورش زالو در خانه به راحتی می‌توان در گل همراه زالو، زالو را در یخچال در دمای ۷ درجه سانتیگراد بیش از یک ماه نگهداری نمود بدون اینکه هیچ‌گونه آسیبی به زالو و قدرت مکندگی آنها وارد گردد. البته شایان ذکر است پس از گذشت مدت زمان یک ماه حتماً گل تعویض گردد زیر زالو به خاطر پوست‌اندازی که دارند به نوعی از خود لعاب پس می‌زنند که باعث از بین رفتن شرایط مناسب نگهداری زالو در آن بستر می‌گردد. همچنین رطوبت گل در گونی نخی که در آن گزارده می‌شود باید به نحوی باشد که آب از گونی چکه ننماید و همچنین گونی خشک نباشد.

چنانچه در یخچال در بطری نگهداری شود و بستر نگهداری آب باشد، بهتر است هر ۴ روز یکبار آب بطری تعویض گردد و ابعاد بطری بستگی به اندازه و تعداد زالو دارد مثلاً برای ۱۰۰۰ عدد لارو زالو می‌توان بطری ۵ لیتری در نظر گرفت (لارو هر ۵ لیتر ۱۰۰۰ عدد، بچه زالو هر ۵ لیتر ۲۵۰ عدد، متوسط طبی هر ۵ لیتر ۱۰۰ عدد، زالو مولد هر ۵ لیتر ۵۰ عدد) ولی در این صورت هر ۲ روز یکبار باید آب بطری را تعویض نمود. اگر بخواهید تولید کننده لارو باشید باید از شکل خانگی بیرون آمده و محیطی صنعتی یا نیمه صنعتی را فراهم کنید.

سوددهی

درآمد پرورش زالو به شرط پشتکار خوب است. شما اگر پنج میلیون تومان برای این کار سرمایه گذاری کردید، تقریبا نصف این سرمایه به خرید زالوهای مولد صرف می‌شود. زالوها دو جنسه هستند؛ یعنی در هر جفت‌گیری هر دو زالو بارور می‌شوند؛ بنابراین خیلی زود تکثیر می‌شوند و تعدادشان زیاد می‌شود. برای کسی که تازه وارد این حرفه می‌شود، ضریب سوددهی با توجه به احتمالات خطا، هر زالو یک به ۱۲ حساب می‌شود و اگر بتواند به این میزان از سوددهی برسید، منطقی است و اگر به بیشتر از میزان برسید، سود بیشتری نصیبتان شده است. اگر سوددهی را همین یک به ۱۲ بگیریم و فرض کنیم دو هزار عدد از این زالوها تلف شده‌اند، حدود ۱۰هزار زالو خواهید داشت که می‌توانید حداقل ۱۸ میلیون تومان در بازار بفروشید. از این میزان باید هزینه انرژی و کارگر را کسر کنید. البته این برآورد برای افراد ناشی است که تازه وارد این کار شده اند و در سالهای آتی این سود چند برابر خواهد شد و به ضریبی مثل یک به ۵۰ می‌رسد. این حرفه می‌تواند خیلی درآمدزا باشد؛ گرچه این در صورت رعایت اصول کار است؛ چرا که در صورت خطا کل سرمایه شما بر باد می‌رود! درواقع این به درایت تولیدکننده برمی‌گردد که به اندازه‌ای سرمایه‌گذاری کند که بتواند برداشت کند.


کار پرورش زالو از شما زمان زیادی نمی‌برد؛ یعنی اگر به صورت میانگین در نظر بگیریم شما باید در روز سه ساعت مفید کارکنید. در فصل زمستان ساعت کاری کمتر و در بهار بیشتر می‌شود. درواقع در این حرفه وقت اضافی زیادی خواهید داشت و در این وقت اضافه می‌توانید به یک شغل دوم هم فکر کنید. در ضمن به پرسنل زیادی احتیاج ندارید و در ازای هر پنج‌هزار زالو یک کارگر کفایت می‌کند.

چرا زالو؟

ارزش هر چهار زالو معادل یک بشکه نفت اوپک است!
زالو مصارف زیادی دارد؛ برای همین در خارج از ایران طرفداران زیاد دارد و می‌توان به راحتی آنها را صادر کرد. زالو خواص درمانی زیادی دارد و از سردرد و سینوزیت گرفته تا میگرن و بیماریهای عفونی را درمان می‌کند. علاوه بر این موارد از زالو می‌توان در تولید مواد آرایشی‌بهداشتی استفاده کرد. با توجه به اینکه ناحیه خزری ایران بهترین زالوی جهان را دارد، طرفدارن زیادی دارد؛ پس نگران اشباع شدن بازار کار این حرفه نباشید.


موفقیت در پرورش

اگر به دنبال شغلی زودبازده هستید، سراغ این حرفه نروید! پرورش زالو از مشاغلی است که به صبر و تحمل زیاد و مداومت در کار نیازمند است. افراد زیادی وارد این حرفه شده اند و به علت نداشتن پشتکار زود خسته شده اند و آن را کنار گذاشته‌اند. همت و پشتکار و تخصص مهم‌ترین فاکتور برای افرادی است که وارد این کار می‌شوند. پرورش زالو از جمله مشاغل مولدی است که مشاغل جانبی زیادی در اطراف خود مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند. این کار تولیدی باعث می‌شود که اولا طب سنتی که در همه جای جهان به صورت جدی دنبال می‌شود، در ایران هم پیگیری شود و ثانیا مانع قاچاق غیرقانونی آن به کشورهایی که طالب آن هستند می‌شود و در ضمن می‌توان از این موجودات کوچک برای مصارف بهداشتی و آرایشی استفاده کرد و این صنعت را هم بیش از پیش در کشور بومی کرد.


هزینه‌های لازم برای راه‌اندازی واحد تولیدی زالو به تعداد ۱۰/۰۰۰ عدد زالوی مادر:

۱) هزینه اجاره‌بها: ۴۰۰ مترمربع موردنیاز : ۱۴ماه × ۲ میلیون‌تومان = ۲۸ میلیون‌تومان

۲) حوضچه‌ها و مخازن: ۶ میلیون تومان

۳) حوضچه‌های لار و زالوی متوسط: ۸ میلیون تومان

۴) مش پشه‌بندی (جلوگیری از فرار): ۱ میلیون تومان

۵) مواد داخل حوضچه (سنگ پا، نایلون و …): ۶ میلیون تومان

۶) گرمایش و سرمایش (اسپیلت): ۱۰ میلیون تومان

۷) هزینه انرژی (آب، برق، گاز): ۱۴ ماه × ۱ میلیون‌تومان = ۱۴ میلیون تومان

۸) هزینه لوازم جانبی (لباس کار و … ): ۸ میلیون تومان

۹) هزینه‌های کارگری: ۳نفر کارگر ثابت×۱۴ماه‌× ۱/۲۰۰/۰۰۰تومان= ۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

۱۰) هزینه تغذیه (برای دوره ۱۴ ماهه): ۳۰ میلیون تومان

۱۱) هزینه خرید زالوی مادر: ۱۰٫۰۰۰عدد×۳/۰۰۰تومان قیمت هر واحد = ۳۰میلیون‌تومان

۱۲) هزینه‌های پیش‌بینی نشده: ۱۰% × ۲۰۰ میلیون تومان = ۲۰ میلیون تومان

مجموع هزینه‌ها در دوره ۱۴ ماهه: ۲۲۰ میلیون تومان

میزان درآمد بعد از دوره ۱۴ ماهه:

در بدترین شرایط تولید هر زالو ۶ پیله می‌گذارد که حداقل از هر پیله ۱۵ عدد زالوی لار بدست می‌آید: زالوی لار ۹۰ = ۱۵ عدد × ۶ پیله

تعداد کل لارها در بدترین شرایط:

عدد ۹۰۰/۰۰۰= ۹۰ × ۱۰۰۰۰

قیمت محصول در بدترین شرایط بازار ۷۰۰ تومان می‌باشد: میلیون تومان ۶۳۰ = تومان۷۰۰ × ۹۰/۰۰۰ عدد

سود خالص: میلیون تومان ۴۱۰ = ۲۲۰- ۶۳۰

نکته1: زالوی بالغ در هر دوره زایش ۸ تا۱۰ پیله حاوی ۱۵ تا ۳۰ نوزاد می‌گذارد که در این طرح حداقل تولید در نظر گرفته شده است و این در صورتی است که تولید سیر طبیعی و پرورش غیرصنعتی باشد.

نکته2: در صورتی که پرورش و تولید صنعتی باشد می‌توان ۲ مرتبه در ۱۴ ماه از زالو زایش گرفت که ما در این طرح فقط یک مرتبه در نظر گرفته‌ایم.

این هزینه ها برای راه اندازی یک تولیدی بزرگ است. با هزینه‌ی کمتر میتوانید این کار را در خانه و یا مکانی که دارید انجام دهید.


مجموعه آموزشی پرورش زالو

جزوه آموزشی صفر تا صد پرورش زالو با تاکید بر پرورش در ایران


جزوه با 114 صفخه کاملترین جزوه و حتی کامل تر از هر نوع کتابی در ایران است

دانلود فایل


مطالب مرتبط:

در منزل سیب زمینی پرورش دهید

کاشت بلوبری و توت فرنگی در گلدان

شتر حیوانی مختص بیابان های ایران

پرورش زالو تجارتی پرسود

ایده های کم هزینه و سودآور از طریق کشاورزی در شهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد