سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

توجیح اقتصادی پرورش کروکودیل

کروکودیل موجودی شگفت انگیز و باقیمانده از عصر دایناسورهاست. سنگواره های کشف شده نشان میدهد این موجودات بیش از 65میلیون سال است که روی کره زمین زندگی میکنند.

ویژگی های منحصربه فرد آنها نظیر پوست با دوام و زیبای آنها و خواص پزشکی گوشت آنها باعث شده تجارتی برای این حیوان در جهان شکل بگیرد که گردش مالی سالانه آن بالغ بر 350میلیون دلار است.‌ 

 

پرورش کروکودیل در ایران نیز از سال 87 آغاز شد تا در این کسب و کار نوپا ارزش هر بچه کروکودیل بالغ بر یک میلیون تومان باشد.

ایده پرورش کروکودیل در سال 85 همزمان با اعلام حلال شدن پرورش این حیوان عملیاتی شد.

پرورش کروکودیل

پرورش این حیوان دیربازده است به طوری که دوره پرورش کروکودیل از مرحله خروج از تخم تا زمانیکه اندازه آن حدود 1.5 متر و آماده تخم گذاری یا کشتار است، سه سال طول می کشد.

بازه زمانی انتظار برای بهره برداری از محصولات کروکودیل حدود 10سال است. در حال حاضر هزینه نگهداری هر کروکودیل در این سه سال حدود 1.5 میلیون تومان برآورد می شود.

شیوه های پرورش به دو صورت است، نخست اینکه میتوان کروکودیل کوچک وارد کشور کرد و آن را پرورش داد یا اینکه کروکودیل بزرگ وارد کرده و آن را تکثیر کرد.

حداقل فضا برای پرورش هر قطعه کروکودیل، یک مترمربع است. هر کروکودیل اغلب سالی یک بار و گاه دو بار و هر بار ۲۰ تا ۶۰ تخم می‌گذارد و دارای سرعت رشد بالایی است به‌طوریکه به‌ازای مصرف هر یک کیلوگرم ماده غذایی، ۱.۱کیلوگرم افزایش وزن دارد.

بهترین دما برای پرورش تمساح، بین ۲۸ تا ۳۴ درجه سانتیگراد است و بهترین رطوبت برای پرورش این حیوان بین ۷۵ تا ۹۰درصد است، یعنی جانور تقریبا به‌طور مرتب باید در آب باشد.

نوزادان به محض تولد نیاز دارند که وارد آب شوند. بنابراین، ساخت حوضچه‌ای مناسب با دمای آب حدود 32درجه ضروری است.

نوزادان تا یک سالگی باید در فضای سرپوشیده نگهداری شوند و جانوران بیش از یک سال در صورت فراهم بودن شرایط هوایی موردنیازشان(۳۰درجه به بالا) می‌توانند در محیط باز پرورش یابند و در غیر این صورت باید در گلخانه‌های بزرگ با آبگیرهای جداگانه نگهداری شوند.

میزان سرمایه برای پرورش کروکودیل

با چه سرمایه‌ای می‌توان این شغل را راه‌اندازی کرد؟ در ابتدا باید این نکته را متذکر شد که چنانچه زمین شما کمتر از 10 هکتار است یا آب کافی ندارد، بهتر است عطای این شغل را به لقایش ببخشید و به فکر راه دیگری برای سرمایه‌گذاری باشید.

به طور کلی، اگر برای شما راکد بودن سرمایه به مدت 3 سال مانعی ندارد، می‌توانید 2 بچه کروکودیل بسته به سنشان، هرکدام به قیمت 500هزار تا 5میلیون تومان بخرید.
قیمت حیوان براساس سن آن تعیین می‌شود. یعنی هرچه سن کروکودیل بیشتر باشد، مبلغ بیشتری را برای خرید آن باید هزینه کرد. ارزش آن در سنین نزدیک به 10 سالگی تا 50میلیون تومان هم می‌رسد.

کروکودیل ها، به 2 تا 3 سال زمان نیاز دارند تا به بلوغ برسند. اگر فرض کنیم، پس از تخم‌گذاری، 30 سر کروکودیل به آنها افزوده شود، می‌توان آنها را در همان روزهای نخست به قیمتی حدود500هزار تومان فروخت یا برای درآمد بیشتر منتظر ماند تا رشد آنها کامل‌تر شود، اما می‌توان کار را با 2 کروکودیل مولد شروع کرد. هر حیوان مولد حدود 10 تا 15میلیون تومان قیمت دارد. این مولدها بعد از جفت‌گیری، با احتساب به ثمر رسیدن 30 تخم، یک جمعیت بزرگ را به وجود می‌آورند. اگر نیمی از آنها نر و نیمی دیگر ماده باشند، به هرکدام از جفت‌ها برای سال بعد 30 کروکودیل دیگر افزوده خواهد شد. بدون احتساب قیمت زمین و آب موردنیاز برای آن، باید حداقل سرمایه‌ای نزدیک به یک‌میلیارد تومان در اختیار داشته باشید.

به جز داشتن سرمایه لازم، باید از مهارت کافی هم برخوردار باشید.

خرید کروکودیل

برای خرید کروکودیل می‌توانید به شهرستان‌های این چه برون گنبد، گرگان، نیشابور، کیش و سرباز (از توابع سیستان و بلوچستان) مراجعه کنید. حمل آنها در اتاقک‌های مخصوصی انجام می‌گیرد و هزینه آن بنا به طول مسافت متفاوت است. البته در صورت داشتن مجوز، می‌توانید نوع مولد را از کشورهایی مانند استرالیا وارد کنید، اما به طور حتم به درد سرش نمی‌ارزد. بهتر است که زمین شما در مناطق گرمسیر و پرآب ایران مانند بندرعباس، قشم، کیش و… باشد. زیرا سرمای هوا تکثیر کروکودیل‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و از تولید آنها می‌کاهد.

راه های درآمد زایی و مصارف کروکودیل

شیوه درآمد زایی فروش این حیوانات به باغ وحش یا مراکز حیات وحش به منظور حفظ گونه آنها است. ‌

همچنین گوشت این حیوان به شکل خشک شده در طب سنتی برای درمان بیماری سنتی و یا در منوی رستورانهای توریستی کاربری دارد. البته گوشت کروکودیل در برنامه غذایی روزنامه ساکنین شرق آسیا نیز است که قیمت آن کیلویی 25دلار است.

همچنین خون کروکودیل تقریباً 10برابر قوی تر از داروهای فعلی خاصیت آنتی بیوتیک دارد. این خاصیت برای از بین بردن ویروس بیماری هایی مانند ایدز عملکرد موفقی داشته به طوریکه در یکی نشان داده شده که ویروس ایدز را در طول زمان 10دقیقه از بین برده است.

کروکودیل‌های مولد، تقریبا 2 یا 3ساله هستند و حدود 7 سال زمان نیاز است تا به مرحله کشتار و بهره‌برداری برسند.

پوست 34سانتی‌متری درجه یک این حیوان حدود 600دلار، درجه دو 400دلار و درجه سه 250دلار ارزش دارد. خوشبختانه دباغی پوست کروکودیل در ایران انجام می‌شود و هیچ نگرانی برای فروش و بازاریابی آن وجود ندارد. چرم کروکودیل برای ساختن کیف، کفش و… به کار می‌رود و قیمت‌هایی نجومی دارد.

پودر استخوان کروکودیل خاصیتی ضدسرطانی دارد و در صنعت داروسازی بسیار نقش‌آفرین است. این پودر برای معالجه دردهای مفصلی نیز مفید خواهد بود. علاوه بر آن، گوشت کروکودیل هم اکنون در بازارهای جهانی حدود 45هزار تومان به فروش می‌رسد.

پرورش کروکودیل در علاوه بر اشتغالزایی به منظور فروش پوست و گوشت و… برای جذب گردشگر نیز موردتوجه قرار می‌گیرد.

مجوزهای لازم برای پرورش کروکودیل

طی کردن مراحل صدور مجوزها

صدور محصولات تولیدی و یا کروکودیل زنده به سایر کشورها و همچنین ورود گونه به کشور منوط به اخذ مجوز سایتیس ( CITES ) و موافقت کتبی دفتر می باشد.
کارگاهها یا مزارع داخلی برای فروش کروکودیل در هرسنی به سایر مزارع می بایست مجوز دفتر و سایتیس را دریافت نمایند.

کروکودیلهای خریداری شده از مبادی داخلی و خارجی باید تاییدیه سلامت بهداشتی از مراجع ذیصلاح را اخذ نمایند ( HEALTH CERTIFICATE )

تهیه وسایل ایمنی از قبیل کفش ، لباس مناسب ، الکترو شوکر و همچنین اسلحه ( با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح ) الزامی است.

هر کارگاهی می بایست دستگاه مربوط به قرائت شماره میکروچیپ را آماده استفاده در محل کارگاه داشته باشد و کارشناسان مراجعه کننده سازمان مجار به استفاده از آن خواهند بود.

پوست های تولید شده نیز باید با برچسب ها یا پلاک های مناسب که شماره میکروچیپ کروکودیل و شماره مجوز سایتیس روی آن ثبت شده باشد علامت گذاری شوند.

مجوزهای مربوط به مزرعه تکثیر وپرورش کروکودیل باید بر اساس شرح تعداد ، نوع گونه و سن آنها در محل مزرعه موجود بوده و قابل ارائه به کارشناسان سازمان باشد

توجه: دوستان توصیه میشود برای اطلاعات بیشتر راجع به پرورش کروکودیل حتما مجموعه آموزشی تصویری پرورش کروکودیل+طرح توجیهی پرورش کروکودیل را دانلود کنند
دانلود فایل

مطالب مرتبط:

شتر حیوانی مختص بیابان های ایران

پرورش کروکودیل

تغذیه کروکودیل و تمساح

آموزش پرورش تمساح در ایران

مجوز های قانونی پرورش قورباغه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد