سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

تزریق به تنه درخت

تزریق درختان که به عنوان تزریق تنه یا ساقه نیز شناخته می شود، روشی است که از آن برای تزریق آفت کش ها، فعال کننده های سیستم دفاعی گیاه و کود های مایع به درون بافت آوند چوبی یک درخت با هدف حفاظت از درخت در برابر آفات و یا تغذیه نمودن آن جهت اصلاح کمبود های مواد مغذی استفاده می شود. این روش تا حد زیادی بر پایه بهره برداری از سیستم آوندی درخت جهت جابجا کردن و توزیع ترکیبات فعال به درون تنه چوبی، تاج و ریشه درخت استوار است که نیاز به حفاظت در برابر عوامل بیماری زا و آفات و همچنین تغذیه مناسب دارند. 

 

  

سیستم آوندی درخت شامل آوند های چوبی و آبکش که وظیفه حمل و نقل شیره خام و پرورده را به عهده دارد


تزریق درختان هم اکنون محبوب ترین روش برای کنترل حشرات مضر (آفات)، عوامل بیماری زا و نماتد ها در چشم انداز مراقبت از درختان می باشد. این روش در اصل برای استفاده در مورد درختانی با اندازه های بزرگ و در مجاورت مناطق شهری ابداع شد، یعنی در مکان هایی که کاربرد سموم شیمیایی به صورت محلول پاشی و یا آبیاری به دلیل آلوده نمودن هوا، خاک و منابع آبی آن هم در مجاورت محل زندگی انسانها غیر ممکن می نمود. با این حال، کاربرد اصلی تزریق درختان کنترل گسترده بسیاری از عوامل بیماری زا، حشرات و آفاتی است که درختان را مورد هجوم قرار می دهند.

زیان بار ترین این آفات و بیماری ها عبارتند از قارچ Ophiostoma، عامل بیماری هلندی یا پژمردگی نارون (DED) و حشره چوب خوار خاکستر (Agrilus planipennis) که به رنگ سبز زمردی بوده و دارای خصوصیات بیولوژیکی می باشد که به آن اجازه می دهد خسارت داخلی شدیدی به چوب درختان وارد کند، به نحوی که موجبات مرگ درخت را فراهم می آورد.

این خصوصیات بیولوژیک سبب می شود که مدیریت این نوع از آفات بسیار دشوار باشد و یا اینکه استفاده از روش های کلاسیک مبارزه با آفات بر علیه آنها بی اثر و ناکار آمد باشد. استفاده از آفت کش ها به روش تزریق در تنه برای حفاظت از درخت به عنوان یک روش جایگزین امن تر و سازگار تر با محیط زیست در نظر گرفته می شود که به ما اجازه می دهد آفات مورد نظرمان را به صورت انتخابی مورد هدف آفت کش ها قرار دهیم. 

 

انتقال ترکیبات تزریق شده در تنه درخت به بافت های هدف از طریق سیستم آوندی


در مناظر و فضاهای شهری استفاده از روش تزریق در تنه درخت بطور قابل توجهی سبب کاهش آلودگی آب، خاک، هوا و سایر موجودات زنده ای می شود که در هنگام استفاده از آفت کش ها و کود ها هدف ما محسوب نمی شوند. در بیست سال اخیر، تزریق درختان با توسعه یافتن و در دسترس قرار گرفتن ابزار آلات تزریق کار آمد و دست یابی به فرمولاسیون آفت کش ها و کود های بیولوژیکی که قابل تزریق بوده و در داخل بافت آوند چوبی درختان متحرک بوده و قابلیت انتقال یافتن دارند، در حال شتاب گرفتن می باشد.

علاوه بر این، برخی از آفات و حشرات مهاجم و بیماری هایی که اخیرا طغیان نموده و به سرعت در حال گسترش می باشند، مانند Polyphagous Shot Hole Borer (PSHB) Euwallacea sp، که ناقل قارچ بیماریزای گیاهی Fusarium euwallacea می باشد و بیماری مرگ ناگهانی بلوط (SOD) که توسط عامل بیماری زای Oomycete Phytophthora ramorum ایجاد می شود، نشان دهنده آن است که استفاده از روش تزریق در تنه درختان به عنوان کار آمد ترین روش حفاظت از درختان در مناظر و جنگل های درون شهری می باشد.


Polyphagous Shot Hole Borer (PSHB) Euwallacea sp


از گذشته تا کنون، تزریق آفت کش ها و فعال کننده های سیستم دفاعی گیاهی به درون تنه درختان در بخش کشاورزی برای کنترل عوامل بیماری زا و آفات و حشرات در محصولات درختان میوه و خصوصا انگور مورد بررسی قرار گرفته است. بیشترین مواردی که مورد بررسی قرار گرفتند عبارتند از بیماری ها و آفات درخت آووکادو، سیب و انگور، مانند:

1) بیماری پوسیدگی ریشه فیتوفترایی در آووکادو (Phytophthora root rot of avocado) که توسط قارچ Phytophthora cinnamomi ایجاد می شود.

2) تریپس آووکادو (avocado thrips) که توسط آفت Scirtothrips perseae ایجاد می شود.

3) بیماری آتشک (fire blight) که توسط باکتری Erwinia amylovora ایجاد می شود.

4) بیماری لکه سیاه سیب (apple scab) که توسط قارچ Venturia inaequalis ایجاد می شود.

5) پروانه پیچاننده برگ با نوار مورب در پسته (oblique banded leaf roller)، که توسط آفت Choristoneura rosaceana ایجاد می شود.

6) کرم سیب (codling moth) که توسط آفت Cydia pomonella ایجاد می شود.

7) بیماری سفیدک داخلی (کرکی، کاذب) انگور (grapevine downy mildew) که توسط قارچ  Plasmopara viticola ایجاد می شود.

8) بیماری سفیدک پودری (سطحی) انگور (powdery mildew) که توسط قارچ Uncinula necator ایجاد می شود.

9) کرم ساقه خوار گردو (walnut stem borer) که توسط آفت پروانه فری یا کرم خراط (Zeuzera pyrina L) ایجاد می شود.

از زمانی که مشخص شد تولید سیب نیازمند برنامه سم پاشی برای کنترل عامل بیماریزای قارچی V. inaequalis و آن هم به میزان 15 الی 22 نوبت سمپاشی با قارچ کش ها در طول فصول با شرایط آب و هوایی مرطوب و بارانی است، درختان سیب به عنوان یک مدل تحقیقاتی در کشاورزی بطور خاص مورد توجه قرار گرفتند. از این رو، تزریق آفت کش ها در تنه درختان به عنوان گزینه ای جهت انتقال سموم به نقاط هدف در سرتاسر یک درخت مطرح شد، که تاثیر منفی و زیان آور آفت کش ها در محیط زیست پس از هر بار سمپاشی را نیز کاهش می دهد.

علاوه بر پیامد های منفی برنامه ی استفاده مکرر از آفت کش ها در محیط زیست، روش تزریق در ساقه درختان انگور جهت کنترل پاتوژن هایی که به چوب آسیب می رسانند و به دنبال آن موجبات انتقال بیماری های قارچی را فراهم می آورند که در این گونه موارد امکان کنترل موثر بیماری از طریق سمپاشی تاج درختان با سموم قارچ کش وجود ندارد نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

برای افزایش کارایی ترکیبات تزریق شده به درون درختان به ویژه درخت انگور، توجه به آناتومی گیاه، شرایط آب و هوایی، شرایط خاک، فرایند های فیزیولوژی درخت، توزیع مکانی و زمانی و خواص شیمیایی ترکیبات تزریق شده و فرمولاسیون آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.



اطلاعات بیشتر

برای مطالعه بیشتر راجع به تزریق در تنه درختان پیشنهاد میشود مجموعه آموزشی تزریق در تنه درختان را دانلود بفرمایید تا به طور کامل با تزریق درختان ترکیب و فرموله کردن کود ها برای بیماری های مختلف و تقویت گیاه،روش های تزریق با سرنگ و دستگاه وسوالات متداول(70 سوال) آشنایی پیدا کنید


دانلود فایل


مطالب مرتبط:


کشت و پرورش فلفل گلخانه ای

در منزل سیب زمینی پرورش دهید

پرورش فلفل دلمه ای در پشت پنجره

آبیاری کوزه ای قدیمی ولی کاربردی

کاشت خیار در خانه

کاشتن هندوانه در گلدان

کاشت بلوبری و توت فرنگی در گلدان

مواد اولیه طبیعی عطرسازی

علت ریزش برگ های بنسای

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد