سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

گیاه تلگراف

گیاه تلگراف

اگر شما به دنبال یک گیاه غیر معمولی و شگفت آور برای پرورش در خانه هستید، می توانید گیاه تلگراف را پرورش دهید. گیاه تلگراف چیست؟   

اطلاعات گیاه تلگراف

گیاه تلگراف یک گیاه چندساله است و با عنوان گیاه رقص نیز شناخته می شود، گیاه تلگراف یک گیاه گرمسیری است که برگ های خود را در نور به سمت بالا و پایین حرکت می دهد. گیاه تلگراف همچنین به گرما، امواج صوتی با فرکانس بالا و یا لمس نیز پاسخ می دهد. در طول شب، برگ ها به سمت پایین افتاده می شوند. بر خلاف بسیاری از گیاهان، جنبش سریع برگ ها با چشم غیر مسلح کاملا قابل مشاهده است. برخی از مردم بر این باورند که می توانند گیاه تلگراف خود را با موسیقی به حرکت درآورند. گیاه ممکن است به ارتعاشات صدا نیز واکنش دهد و به حرکت درآید.

گیاه تلگراف بومی آسیا است. این گیاه به مراقبت کمی نیاز دارد که معمولا در داخل خانه پرورش داده می شود و تنها در آب و هوای گرم در خارج از منزل نگهداری می شود. گیاه تلگراف یک گیاه قوی است که در سن بلوغ به ارتفاع 60 تا 90 سانتی متر می رسد. 

چرا گیاه تلگراف حرکت می کند؟

گیاه تلگراف به حرکت برگ ها وابسته است برای تجدید موقعیت خود که گرما و نور بیشتری دریافت کند. برخی از گیاه شناسان بر این باورند که حرکت برگ ها توسط سلول های ویژه ای انجام می شود که باعث شده زمانی که مولکول های آب متورم و یا کوچک می شوند برگ ها حرکت کنند. چارلز داروین برای سال های بسیاری گیاهان را مورد مطالعه قرار داد. او معتقد بود که گیاهان بعد از باران های سنگین برای انداختن قطرات آب موجود روی برگ هایشان، خود را تکان می دهند.

کاشت گیاه تلگراف در گلدان

کاشت و پرورش گیاه متحرک تلگراف کار سختی نیست، اما به صبر و شکیبایی نیاز دارد زیرا این گیاه ممکن است به کندی جوانه بزند. بذرهای گیاه تلگراف را در هر زمان از سال می توانید در خانه بکارید. گلدان ها یا سینی نشا را با مخلوط خاک غنی با  کمپوست یا مواد ارگانیک پر کنید، مقدار کمی شن و ماسه به اندازه ½ تا 1 فنجان، برای افزایش زهکشی به خاک اضافه کنید سپس مخلوط خاک را مرطوب کنید اما نه به اندازه ای که از آب اشباع شود. PH خاک باید بین 5/6 تا 7/5 باشد.

بذرهای گیاه تلگراف را به مدت 1 تا 2 روز در آب گرم بخیسانید تا پوسته بیرونی آن نرم شود و سپس لایه نازکی خاک به اندازه یک سانتی متر روی بذرها بریزید. بعد از کاشت بذر، گلدان را با یک پلاستیک روشن بپوشانید. گلدان را در یک مکان گرم با نور کم قرار دهید. مکانی که گلدان را در آنجا می گذارید باید دارای درجه حرارت 23 تا 26 درجه سانتی گراد باشد.

بذرها معمولا در حدود 30 روز جوانه می زند. اما جوانه زنی می تواند تا 90 روز هم طول بکشد، گاهی اوقات جوانه زنی در عرض 10 روز هم انجام می شود. زمانی که بذرها جوانه زدند پلاستیک را حذف کنید و گلدان را در یک مکان با آفتاب کامل قرار دهید. گیاه تلگراف در نور کامل قوی تر شده و برگ های آن نیز بزرگ تر می شوند، همچنین رنگ برگ ها نیز سبز زنده خواهند شد. علاوه بر این زمانی که گیاه تلگراف در نور قرار دارد شما می توانید رقص برگ ها را ببینید.

به طور مداوم به گیاه آب بدهید و آن را مرطوب نگه دارید اما خاک را هرگز خیس نکنید. زمانی که نهال به خوبی در خاک تثبیت شد آن را به یک گلدان 15 سانتی متری منتقل کنید. گیاه تلگراف به پوسیدگی ریشه حساس است و نباید خاک را بیش از حد خیس کرد. هر نهال باید در یک گلدان کاشته شود.

کاشت گیاه تلگراف در زمین

یک منطقه با آفتاب کامل انتخاب کنید. همچنین شما می توانید گیاه تلگراف را در سایه جزیی هم بکارید ولی اندازه گیاه خیلی بزرگ نمی شود و رنگ برگ ها خیلی سبز نمی شوند، باید مواظب باشید خاک بیش از حد خیس نشود. علاوه بر این از کمپوست، مواد ارگانیک و شن و ماسه برای افزایش زهکشی استفاده کنید. گیاه تلگراف به سرما بسیار حساس است و نمی تواند در یک منطقه سرد زندگی کند. بنابراین برای کاشت آن در زمین باید صبر کنید تا خطر سرما کاملا رفع شود. زمانی که درجه حرارت خاک به بالای 20 درجه سانتی گراد رسید می توانید آن را در زمین بکارید. دمای مناسب برای رشد گیاه تلگراف 23 تا 26 درجه سانتی گراد می باشد. بذرها باید در عمق یک سانتی متری از خاک کاشته شوند. فاصله بین بذرها را 60 تا 90 سانتی متر در نظر بگیرید.

به طور منظم خاک را مرطوب کنید اما مواظب باشید خاک خیس نشود. با فشار دادن انگشت خود به درون خاک میزان رطوبت خاک را بررسی کنید. اگر خاک به اندازه 2 سانتی متر خشک باشد وقت آبیاری گیاه تلگراف است. در طول دوره خفتگی گیاه، آبیاری را کم کنید زیرا ریشه مستعد ابتلا به پوسیدگی است و نباید خاک را بیش از حد مرطوب کرد. گیاه تلگراف در پاییز برگ های خود را از دست می دهد و به خواب می رود. این گیاه همیشه سبز نیست.

مراقبت از گیاه تلگراف

آبیاری را زمانی انجام دهید که احساس می کنید سطح رویی خاک به اندازه 2 سانتی مترخشک شده است. انگشت خود را در خاک فرو کنید تا بفهمید خاک تا چه قسمتی خشک شده است. اجازه دهید آب موجود در گلدان کاملا تخلیه شود و هرگز اجازه ندهید آب در خاک بماند. زمانی به گیاه تلگراف آب دهید که آب موجود در خاک در بشقاب زیر گلدان ظاهر شود، اجازه ندهید آب در بشقاب بماند و آن را دور بریزید. در زمستان زمانی که گیاه خواب است آب کمتری به گیاه بدهید.

به صورت ماهانه در طول بهار و تابستان از امولسیون ماهی و یا کود متعادل برای تغذیه گیاه استفاده کنید. زمانی که گیاه وارد خواب زمستانی شد و برگ های آن افتادند از دادن کود به گیاه خودداری نمایید.

نظرات 2 + ارسال نظر
علیرضا جمعه 26 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 03:15 ق.ظ

بذرشو از کجا گیر بیاریم؟؟؟؟

علیرضا جمعه 26 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 03:31 ق.ظ

میشه کمکم کنید بذر اینو از کجا پیدا کنم؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد