سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

کشت و پرورش گل ارکیده

ارکیده در میان گل های زیبا، پادشاه گل ها می باشد و مجموعه متنوعی از ویژگی های خاص را دارد. گل ارکیده یکی از گل های فوق العاده است و بیش از 30000 گونه مختلف و بیش از 200000 گونه هیبرید دارد. ارکیده یکی از بزرگترین خانواده گیاهان در جهان است....
  گل ارکیده قادر به رشد در خانه و خارج از خانه می باشد. بدون شک ارکیده یک گل منحصر به فرد است و متاسفانه پرورش ارکیده برای برخی از افراد دشوار است و رشد موفقی نخواهد داشت. کسی که می خواهد گل ارکیده را پرورش دهد باید خود را برای موفقیت و شکست در رشد این گل دوست داشتنی آماده کند. 
 
ارکیده در گلدان
یک واریته از گل ارکیده را انتخاب کنید. برخی از واریته های گل ارکیده نسبت به سایر واریته ها آسان تر رشد می کنند. گونه های Cattleya, Phalaenopsis  و  Paphiopedilumدر میان سایر گل های ارکیده آسان تر رشد می کنند و برای اکثر باغبانان تازه کار و پرورش دهندگان ارکیده توصیه می شود. تخمین زده می شود که بیش از 20000 گونه ارکیده وجود دارد که تقریبا دو برابر تعداد گونه های پرندگان و 4 برابر گونه های پستانداران است. 
شایع ترین گونه های ارکیده برای فروش شامل Phalaenopsis(شاپرکی) ، Dendrobium  و  Oncidiumمی باشد. گل ارکیده Phalaenopsis به عنوان ارکیده پروانه یا شاپرکی شناخته می شود و در میان تولید کنندگان بسیار محبوب است. جنس Dendrobium شامل 1200 گونه می باشد و یکی از گونه های کلاسیک ارکیده است. 
جنس های مختلف ارکیده رطوبت های ایده آل ، دمای رشد، برنامه های آبیاری و شرایط نور مختلفی دارند. از مکانی که گل ارکیده را تهیه می کنید حتما در مورد شرایط مورد نیاز گل سوال کنید تا بهترین رشد را داشته باشد.
 
کاشت و پرورش گل ارکیده
 
خاک مناسب
خاک مخصوص گل ارکیده را تهیه کنید. برخی از تولیدکنندگان تازه کار به اشتباه فکر می کنند خاک مورد نیاز ارکیده نیز مانند دیگر گل هاست و خاک گلدان را انتخاب می کنند. این کار یک اشتباه بزرگ است. ریشه های ارکیده نسبت به سایر گل ها به هوای بیشتری نیاز دارد و خاک گلدان نمی تواند این هوا را برای  ریشه ها فراهم کند. بنابراین باید از یک خاک سست تر و با منافذ بیشتر برای کاشت ارکیده استفاده کرد.
بیشتر افراد خزه خشک شده، تراشه های درخت، پوست نارگیل، پرلیت و گلوله های پلی استایرن را با خاک مخلوط می کنند.
 
خاک مناسب برای گل ارکیده
 
تهیه خاک
برای سادگی کار شما می توانید خودتان یک خاک مناسب برای ارکیده درست کنید که برای انواع ارکیده کار می کند. برای تهیه خاک از ترکیب چند ماده مختلف استفاده کنید. 
دو خاک از مواد زیر با دانه های ریز و متوسط (یک خاک با دانه های ریز و یک خاک با دانه های متوسط) برای ارکیده تهیه کنید که ریشه های کوچک ارکیده از رطوبت بیشتری لذت ببرند و بعد هر دو خاک را با هم مخلوط کنید:
4 قسمت تراشه های ریز درخت یا پوسته های نارگیل
1 قسمت زغال چوب 
1 قسمت پرلیت
 
خاک مناسب برای گل ارکیده
 
انتخاب ظرف
در صورتی که ارکیده شما از واریته هایی است که اندازه کوچک دارند یک ظرف کوچک و مناسب برای آن انتخاب کنید. گلدان مناسب باید 10 تا 15 سانتی متر قطر  و 20 تا 25 سانتی متر ارتفاع داشته باشد. بسیاری از گل های ارکیده در صورتی که ریشه های آن ها محدود باشند بهتر رشد می کنند. مطمئن شوید ظرفی که انتخاب می کنید به اندازه کافی سوراخ زهکشی داشته باشد. به خاطر داشته باشید آبیاری بیش از حد برای ارکیده مضر است. برخی از گونه های ارکیده مثل cymbidiums به گلدان های بزرگی برای جای دادن ریشه های بلند خود نیاز دارند. انواع گلدان های زیر برای کاشت ارکیده پیشنهاد می شوند:
گلدان های خاص که شبکه ای از سیم های به هم پیوسته هستند که باعث رسیدن هوای کافی به ریشه های ارکیده می شود. این گلدان ها را می توان برای دریافت نور بیشتر آویزان کرد.
گلدان های پلاستیکی با رنگ روشن که نور خورشید بیشتر به ریشه برسد. این اجازه می دهد که ریشه های ارکیده بدون مشکل رشد کنند.
گلدان های چوبی که از چوب مقاوم نسبت به پوسیدگی ساخته شده اند. هر چوبی که در گلدان به کار می رود قبل از اضافه کردن خاک، با ورق خزه پوشانده می شود.
 
گلدان مناسب برای گل ارکیده
 
کاشت دانه های ارکیده
بهترین زمان برای کاشت ارکیده اوایل تا اواسط بهار است. اگر ارکیده را با دانه می کارید باید صبور باشید. باید مواظب باشید دست های شما و محیطی که در آن بذرها را می کارید استریل باشد. چند دانه روی خاک در هر گلدان پراکنده کنید. در صورت لزوم از کودهای سازگار با محیط زیست استفاده کنید. از بهترین خاک ممکن استفاده کنید.
 
کاشت و پرورش گل ارکیده
 
زمانی که گیاه ارکیده مقداری بزرگ شد و برگ تشکیل داد گیاه را از گلدان بیرون آورید، ریشه های مرده و فاسد را قطع کنید. قبل از قرار دادن ریشه در گلدان، در صورت نیاز ریشه را به  چند قسمت تقسیم کنید. به آرامی مخلوط خاک را اضافه کنید و ریشه را با خاک بپوشانید. 
 
کاشت و پرورش گل ارکیده
 
عوض کردن گلدان گل ارکیده
زمان عوض کردن گلدان هر یک از گونه های زیر به این شرح است:
گلدان های گونه های Dendrobium، Miltonia، Paphiopedilum  و  Phalaenopsis و همه گونه های هیبرید به صورت سالانه عوض می شوند.
گلدان های گونه های Cattleya، Dendrobium، Oncidium، Odontoglossumو همچنین گونه های هیبرید، دو ساله عوض می شوند.
گونه های Vanda،  Cymbidium هر سه سال یک بار عوض می شوند.
 
گلدان مناسب برای گل ارکیده
 
بارور کردن ارکیده
دمای مناسب برای ارکیده
دمای مناسب گل ارکیده را تنظیم کنید. اکثر گل های ارکیده از آب و هوای گرمسیری سرچشمه گرفته اند، یعنی جایی که هوا خوب است و مقدار زیادی نور هست و 12 ساعت در طول روز روشنایی وجود دارد. درجه حرارت (با توجه به گونه مورد نظر) باید بین 18.3 تا 23.8 درجه سانتی گراد باشد. 
مطمئن شوید تفاوت درجه حرارت بین شب و روز 6.66 درجه سانتی گراد باشد. این موضوع باید در اسرع وقت اجرا شود.
 
 
دمای مناسب برای گل ارکیده
نور مناسب برای گل ارکیده
مطمئن شوید که گل ارکیده در طول روز به اندازه کافی نور خوشید دریافت کند، اما بیش از حد هم نباید نور دریافت شود. اکثر گونه های ارکیده نور غیر مستقیم را بیشتر دوست دارند. نور مستقیم ممکن است باعث سوزاندن گل ارکیده شود، در حالی که اگر گیاه به اندازه کافی نور دریافت نکند، گل نمی دهد.
برای این که متوجه شوید که گیاه ارکیده به اندازه کافی نور دریافت می کند برگ های آن را بررسی کنید. برگ ارکیده باید به رنگ سبز روشن و سالم باشد در این صورت به این معناست که ارکیده به اندازه کافی نور دریافت می کند، اگر برگ ها سبز تیره باشند یعنی نور به اندازه کافی نیست. اگر برگ ها زرد شوند یا رنگ آن ها قهوه ای یا مایل به قرمز بود به این معناست که بیش از حد نور دریافت می کنند. 
گونه های Paphiopedilum، Phalaenopsis  و  Oncidiumبه نور کمی برای رشد نیاز دارند و در صورتی که در نور شمالی و شرقی قرار داده شوند بهتر عمل می کنند. ارکیده هایی که به نور متوسط تا بالا نیاز دارند شامل Cattleya، Dendrobium  و  Vandaمی باشند و نور غربی و جنوبی را ترجیح می دهند. 
بهتر است ارکیده در پشت یک پنجره پرده دار قرار داده شود، ارکیده به مقدار زیادی نور نیاز دارد ولی باید غیر مستقیم باشد.
 
نور مناسب برای گل ارکیده
 
آب مورد نیاز گل ارکیده
گل ارکیده را باید هر 5 تا 12 روز یک بار آبیاری کرد. آبیاری بیش از حد یا آبیاری به میزان کم باعث از بین رفتن گل ارکیده می شود. در طول ماه های تابستان، روزهای طولانی تر و حرارت بیشتر، مدت زمان بین هر آبیاری برای گل ارکیده باید کوتاه تر باشد. 
گونه های زیر را در تمام اوقات مرطوب نگه دارید(البته خاک نباید خیس شود):
Paphiopedilum، Miltonia، Cymbidium و  Odontoglossum.
گونه های زیر را در طول رشد فعال مرطوب نگه دارید اما به جز این مرحله اجازه دهید در بین آبیاری ها خاک خشک شود:
Cattleya، Oncidium، Brassia و  Dendrobium.
خاک در گونه های زیر باید در بین آبیاری ها خشک نگه داشته شود:
Phalaenopsis،  Vanda و  Ascocenda
مراقب پشتکار گل ارکیده خود باشید. ارکیده به توجه بیشتری نسبت به سایر گیاهان و گل ها نیاز دارد. در صورتی که برگ های ارکیده ضخیم باشند به این معنا است که به آب بیشتری نیاز دارد. اگر غده ارکیده بیش از حد بزرگ باشد بهتر است آب کمتر باشد. ارکیده در بیشتر مواقع انعطاف پذیر نیست. در هر صورت، ارکیده در کمبود آب نسبت به آب اضافی بهتر عمل می کند.
 
آب مورد نیاز برای گل ارکیده
 
کود دهی گل ارکیده 
بیش از حد به گل ارکیده کود ندهید. معمولا، انتظار می رود کوددهی به ارکیده یک بار در ماه باشد. کوددهی بیش از اندازه باعث سوزاندن ریشه و مانع گل دهی می شود. همچنین اگر کوددهی به اندازه کافی نباشد گل دهی نیز انجام نمی شود. 
 
کود مورد نیاز برای گل ارکیده
 
رطوبت نسبی را در سطح ثابتی نگه دارید. از آنجا که زادگاه ارکیده مکان مرطوبی است باید رطوبت اتاق را برای رشد مناسب حفظ کنید. بنابراین رطوبت نسبی در تمام اوقات باید بین 60 تا 80 درصد باشد.
 
رطوبت نسبی مناسب برای گل ارکیده
 
باید دانست که شرایط هر یک از انواع گل های ارکیده متفاوت است. هر کدام از انواع گل ارکیده نیازهای مختلفی دارند. همه آن ها به درجه حرارت مختلف، میزان روشنایی و برنامه آبیاری مختلفی نیاز دارند. بنابراین زمانی که یک گل ارکیده را برای پرورش انتخاب می کنید در حال پرورش ارکیده باید انعطاف پذیر باشید.

-

مطالب مرتبط:

پرورش گل سوسن آزتک

ارکیده

کاکتوس و پرورش آن

با گل ها به آرامی رفتار کن!گل ارکیده

گلکاری، آشنایی با مفاهیم

پرورش گلها و گیاهان زینتی

کاشت و تکثیر گیاهان زینتی

نظرات 1 + ارسال نظر
انجمن شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 08:44 ب.ظ

اطلاع دارید که در ایران تا به حال کشت هیدروپونیک در فضای باز انجام شده یا نه ؟

خیر اطلاعی ندارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد