سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

پرورش استویا درباغچه منزل

اگر به خاطر داشته باشید در مطلب قبلی در مورد ظرفیت های مورد توجه قرار نگرفته کشاورزی صحبت کردیم و به گیاه استویا اشاره کردیم که قابلیت پرورش در خانه را دارا است این مطلب به معرفی گیاه استدیا و توجیه اقتصادی آن میپردازد امیدوارم از خواندن این مطلب لذت ببرید

استویا گیاه نیمه گرمسیری است که به صورت دائمی کشت می شود. در پاییز و زمستان قسمت های هوایی گیاه از بین می رود و بخش زیرزمینی زیر خاک باقی می ماند. در بهار سال آینده رشد کرده و محصول می دهد. تاریخ کاشت برای اولین بار در زمین ۲۰ تا ۳۰ فروردین است.

برگ خشک گیاه استویا باید بسته بندی شده و در محلی خنک و خشک به دور از نور مستقیم و هوای آزاد نگهداری شود، در این شرایط برگ خشک حدود ۲ سال ماندگاری دارد.


 

 

استویا با چای


استویا کاملا طبیعی است و بر خلاف شیرین کننده های شیمیایی (مثل آسپارتام) اثرات مضر جانبی برای مصرف کننده ندارد.

به دمای بالا مقاوم است و بر خلاف شکر، سوخته و قهوه ای نمی شود و به راحتی می تواند در تولید نان های شیرین مورد استفاده قرار گیرد.

با افزایش مقدار کمی از پودر برگ استویا به داخل لیوان چای دیگر نیازی به قند معمولی نخواهد بود.

 

مصرف برگ استویا به همراه چای به بیماران دیابتی و افراد دارای رژیم لاغری بسیار پیشنهاد میشود.

استویا مناسب ترین شکر برای دیابتی ها و افراد دارای رژیم

برگهای گیاه استویا ۳۰۰ برابر شیرین تر از شکر طبیعی هستند. کالری استویا بسیار پایین
(در حد صفر ) است و هیچ تاثیری بر قند خون، فشار خون و همچنین اثر پوسیدگی بر روی دندان ندارد.
بنابراین افراد دیابتی میتوانند با خیال راحت از آن استفاده کنند،
ضد جرم دندان بوده و خاصیت هضم کنندگی دارد و یکی از مناسب ترین شکر برای دیابتی ها و افراد دارای رژیم است.
استویا دارای آهن، منیزیم،منگنز،فسفر،پتاسیم، سدیم و کلر است و همچنین دارای ویتامین های C,B3,B2,B1 میباشد.


طرح توجیه اقتصادی استویا




توجیه اقتصادی کشت و پرورش استویا

  • در هر یک هکتار ۱٫۵ تن برداشت
  • ۱٫۵ تن را در پایین ترین قیمت یک کیلوگرم آن در بازار ضرب کنید
  • ۱٫۵۰۰×۱۵٫۰۰۰ =؟ ۲۲ میلیون تومان فـقـط در هر برداشت سالیانه
  • هر سال می بایست دو بار از گیاه برداشت شود.
  • میدانستید استویا یک گیاه چند ساله است؟
  • یکبار کشت = چندین سال برداشت از استویا
  • استویا حرف اول را در گیاهان دارویی میزند.
  • ضمننا در مقادیر بالا، ما کمترین آن را در نظر گرفتیم.

بعضی فصل ها، همانند زمستان بدلیل کمیاب بودن با نوسان قیمت نیز همراه است.


استویا

از همین حالا می توانید شما هم یکی از تولید کنندگان استویا باشید.

معرفی گیاه استویا

امروزه و با توجه به نحوه زندگی مردم جهان و تغییر عادات غذایی انها مشکلات ناشی از غذا به گونه ای دیگر خود را نمایان ساخته است.
تنوع غذایی، استفاده از غذاهای آماده، مصرف نگهدارنده ها در مواد غذایی، استفاده از انواع طعم دهنده ها، حجم دهنده ها و بسیاری دیگر از مواد افزودنی به انواع غذاهای مورد مصرف، در جوامع انسانی; مشکلاتی را ایجاد کرده و بسیاری از مردم را برای مصرف غذاهای ساده تر طبیعی تر و رژیمی ترغیب کرده است.
از طرفی در تمامی جوامع، انسانهایی هستند که از مشکلاتی مانند: قند خون و یا چربی خون رنج میرند و هزینه های زیادی را برای درمان می پردازند .

درباره گیاه استویا


استویا ربادیانا گیاهی است که به صورت وحشی در پاراگوئه و برزیل میروید.برگهای این گیاه حاوی گلیکوزید است که عامل شیرینی ان است و بیش از ۳۰۰ گونه از ان تا کنون شناسایی شده اند.

استویا را در اکثر اقلیم های مختلف ایران، می توان کشت و پرورش داد.

این گیاه را میتوان براحتی جایگزین شکر نمود چون برگهای این گیاه حدود ۱۰ تا ۱۵ بار شیرین تر از شکر معمولی بوده و عصاره تصفیه شده ان که پودری سفید رنگ بوده و حاوی ۸۵ تا ۹۵ درصد استویوزید میباشد ۲۰۰ تا ۳۰۰ بار شیرین تر از شکر است . شیرینی این گیاه شبیه به گیاه شیرین بیان دارد.

این ماده بهترین جایگزین برای شیرین کنندههای مصنوعی است . این ماده هیچگونه کالری ندارد و تولید انرژی نمیکند.

برای افراد دیابتی توصیه میکنم از محصولاتی که از گیاه استویا استفاده میشود مصرف کنند و حتی در برخی مقالات ذکر شده که این ماده باعث کاهش قند خون نیز میشود.

درباره گیاه استویا
s
امروزه استفاده از شیرین کننده های طبیعی به ویژه اگر افراد مبتلا به دیابت نیز بتوانند از آنها مصرف نمایند، اهمیت زیادی پیدا نموده اند. در این میان استویا (Stevia rebaudiana Bertoni) گیاهی بوته ای از تیره Asteraceae است که ارتفاع آن به یک متر نیز می رسد. برگهای گیاه استویا دارای دی¬ترپن گلیکوزید هایی از جمله stevioide و (A, B, C, D,E) rebaudioside و dudoside است که بیش از 300 بار از سوکروز شیرین ترند.


تمام اینها دارای ساختار شیمیایی مشابهی ((steviol هستند اما از نظر کربوهیدرات متصل به کربن شماره 13 و 19 با هم متفاوتند. بیشترین ترکیب موجود در برگ خشک استویا، استویوزاید و ریبودیوزاید A است که تا بیش از 10% وزن خشک برگ را تشکیل می دهند. گیاه استویا بومی نواحی شمالی آمریکای جنوبی است و به طور وحشی در سرزمین های بلند مناطق مرزی بین برزیل و پاراگوئه می روید و در آن مناطق به گیاه برگ عسلی (honey leaf) معروف است.


به دلیل خاصیت شیرین کنندگی و درمانی برگ استویا، این گیاه به شدت از نظر اقتصادی و علمی مورد توجه قرار دارد. ژاپن اولین کشورآسیایی بود که در سال 1970 از استویوزاید به عنوان شیرین کننده در صنایع غذایی و دارویی استفاده کرد. پس از آن کشت استویا در چین، مالزی، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان و تایلند گسترش یافت. این گیاه در امریکا، کانادا و اروپا نیز رشد می کند.


استفاده از ترکیبات موجود در استویا به دلیل نقش آن در حفظ سلامتی و کنترل دیابت به طور گسترده ای در حال افزایش است و می رود که به تدریج جایگزین سوکروز (شکر معمولی) شود.

بر اساس آمارهای رسمی بیش از 8 میلیون بیمار دیابتی شناخته شده در کشور وجود دارد. شواهد نشان می دهد که تعداد واقعی بیماران مبتلا به دیابت، بیش از دو برابر تعداد شناخته شده باشد. بنابراین در چنین شرایطی علاوه بر افزایش مرگ و میر و ناتوانی های جسمی، حجم عظیمی از منابع مالی کشور صرف تامین دارو، هزینه بیمارستان و درمان می شود.

با توجه به مصرف سرانه بالای شکر در کشور، می توان با استخراج استویوزاید و استفاده از آن در کارخانه های تولید کننده نوشابه، کمپوت، شیرینی و دارویی تا حد قابل توجهی عوارض و خسارت جبران ناپذیر مصرف شکر را کاهش داد.

استویا فاقد سیکلامات کلسیم، ساخارین و آسپارتام است و کالری تولید نمی کند. این گیاه برای افراد مبتلا به دیابت مضر نیست زیرا اثری بر میزان قند خون ندارد. به علاوه، بر خلاف برخی از شیرین کننده های مصنوعی فاقد عوارض کلیوی و عصبی است.



همانطوریکه که قبلا ذکر شد استفاده وسیع از استویوزاید در صنایع غذایی و دارویی کشورهای ژاپن، کره جنوبی، برزیل مور تایید رسمی قرار گرفته است. در امریکا نیز به صورت افزودنی استفاده می شود. در اروپا نیز از سال 2006 مصرف آن به صورت افزودنی مورد تایید قرار گرفته است. از این مواد شیرین کننده در محصولات غذایی متنوعی از جمله غذاهای خشک شده دریایی، انواع سس ها، نوشابه ها، کمپوت، آدامس، بستنی، خمیردندان و دهان شوی استفاده می شود. گلهای گیاهان استویا عموما دارای خود ناسازگاری بوده و بذر تولید نمی نمایند و در صورت تولید بذر هم بذرهای گیاه استویا درصد بسیار پایینی از جوانه¬زنی را از خود نشان می¬دهند. به¬علاوه تکثیر از طریق بذر امکان تولید جمعیت¬های همسان را فراهم نکرده و موجب تغییرات زیادی از جمله در میزان شیرینی برگ ها می شود.


تکثیر رویشی گیاه نیز به دلیل نیاز به شرایط ویژه و تعداد اندک گیاهان تولید شده از یک گیاه، دارای محدودیت است. لذا کشت بافت تنها راه جایگزین برای تکثیر سریع و انبوه گیاه استویا معرفی شده است. با این حال میزان قندهای موجود در این گیاه تابع شرایط کشت و برداشت است که از آن جمله می توان به منطقه کشت، میزان آب مصرفی، نوع آبیاری، نوع و تراکم کشت، سیستم برداشت و خشک کردن آن اشاره نمود. آزمایش های اولیه نشان داد که آب و هوای استان گیلان برای کشت این گیاه بسیار مناسب است


**مجموعه آموزشی کاشت داشت و برداشت گیاه دارویی استویا به همراه توجیه اقتصادی و مجموعه تصاویر از پرورش گیاه استویا


دانلود فایل


مطالب مرتبط:
کاشت بذر استویا در زمین

استویا چیست

توجیه اقتصادی پرورش گیاه دارویی استویا

کاشت عملی استویا

پرورش استویا درباغچه منزل

کاشت و مراقبت از گیاه استویا


نظرات 11 + ارسال نظر
کرمی پنج‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:56 ب.ظ

خسته نباشی واقعا. میدونی سایت شما واقعا تکه
اصلا مطالبی که میزاری یه جوری واقعا جالب و وسوسه کنندس
کمتر سایتی رو دیدم مثل سبزنیوز باشه
مطالب شما یه جوریه که هم کسایی که تجربه کشاورزی ندارن ازش لذت میبرن هم ما که تجربه و تحصیلات این کار رو داریم
امیدوارم موفق باشید

انجمن جمعه 5 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:37 ب.ظ

سلام خسته نباشید اگر وقت داشتید امکانش هست چند کتاب در مورد کشت هیدرو پونیک معرفی کنید؟منظور از کلورز برگهادر زمان کمبود پتاسیم چی هست؟

دوست عزیز کلروزبه از بین رفتن جزئی یا کلی رنگ سبز اندام‌های گیاهی دراثر کمبود موادغذایی یا حمله‌ی پاتوژن‌ها با وجود نور کافی گفته می‌شود. کلروز با برطرف شدن عامل آن محو شده و گیاه رنگ طبیعی خود را به دست می‌آورد. در مورد کتاب هم این رو دنلود کنید

http://s4.picofile.com/file/8177745534/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C_%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C_%DA%A9%D8%B4%D8%AA_%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%BE%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9_%DA%A9%D8%B4%D8%AA_%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86_%D8%AE%D8%A7%DA%A9_.pdf.html

رضا جمعه 12 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:23 ق.ظ

باسلام و ممنون از سایت خوبتون
میخواستم بدونم آیا بازار این گیاه خوب هست

تا جایی که میدونم.اره بازارش خوبه

رضا شنبه 13 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:57 ق.ظ

برای کشت توی محوطه ای به مساحت 300 متر مربع بصورت سالنی مسکونی با تمام امکانات چی پیشنهاد میکنید

اگه سالن به صورت سرپوشیده هستش خب بهترین گزینه کشت قارچ دکمه ای هستش
البته پرورش زالو هم بد نیست که اخیرا رایج شده ولی بنده زیاد در موردش اطلاع ندارم بهتره خودتون تحقیق کنید در مورد پرورش زالو

فرشاد شنبه 16 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 05:42 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید ،دانه یا بذر برای کاشت را از کجا تهیه کنیم ؟

نشاء رو میتونید از اینجا بخرید
پارس زیست گیاه
0911-3442466

ابراهیم بهرامی یکشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 10:25 ق.ظ

باسلام ووقت بخیر ایا درمنطقه جنوب کرمان که هوا گرم وخشک می باشد استویا رامی شود کاشت .ایا در گلخانه قابل کشت می باشد وهزینه کاشت دریک هکتار چند می باشد .باتشکر

استویا یکشنبه 9 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 01:02 ب.ظ http://iranbehlimo.com/catproduct/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%DB%8C%D8%A7

سایت خوب و زیبایی دارید موفق باشید

امیر سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 10:17 ب.ظ

سلام
ممنون از این مطالب مفیدی که در اختیار گذاشتید
اگه امکان داره به این سوالات جواب بدید .
میخواستم بدونم آیا امکانن کشت این گیاه در شهر یزد مناسب است یا نه ؟
آیا به صورت گلخانه ای میشود کشت کرد یا نه ؟
بازار فروش این محصول کجا هست یا کجا از کشاورز این حصول را خریداری میکند ؟

سیدی یکشنبه 30 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 03:13 ب.ظ http://www.yahoo.com

سلام فضایی سرپوشیده بمساحت 60 متر درون شهر چه بکار یا پروزش بدیم.

قاسم چهارشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 02:10 ب.ظ

اگر بخواهم در خانه پرورش بدم بزر از کجا تهیه کنم

بذر نداره باید نشائ رو تهیه کنید یه سری به فروشندگان گیاهان زینتی بزنید احتمالا دارند و یا از اینترنت سفارش بدبید

رضا چهارشنبه 27 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 03:17 ب.ظ

سلام وقتتون بخیر
درمنطقه انار کرمان می‌توان کشت استویا انجام داد؟ یا باید گلخونه زد؟ میشه توضیح مختصر بدید؟ ممنون

آب وهوای منطقتون چگونه ست؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد