سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

سیستم های هیدروپونیک آینده کشاورزی ایران

همانطور که میدانید طی چند سال آینده اکثر دشت های ایران خشک میشوند و اهمیت روش های نوین آبیاری و کشت بدون خاک بسیار بیشتر میشود برای کسانی که مایل هستند در این سیستم ها فعالیت کنند باید بدانندکه آینده بسیار خوبی در انتظار متخصصان آینده این سیستم است

 

 

باغبانان و پرورش دهندگان مبتدی که می خواهند فعالیت در زمینه هیدروپونیک را شروع کنند، می توانند این کار را در منزل خود آغازکرده و هر زمان که امکاناتی برای ساخت و راه اندازی سیستم کشت در محلول غذایی برایشان فراهم شد، آنگاه فعالیت خود را در مقیاس کوچک و ساده فنی، شروع کنند.  


اطلاعات مختصری در این زمینه در اختیار دوستان قرار میدم امیدوارم استفاده ببرین

هیدروپونیک (آبکشت) علم و فن کاشت گیاهان بدون خاک است. ریشه ها در هوا که باید بسیار مرطوب نگه داشته شوند یا در آب که باید خوب تهویه شود یا در برخی مواد جامد غیر از خاک که رطوبت را در خود نگه می دارد رشد می کند. آب موجود در اطراف ریشه ها که غذا و اکسیژن مورد نیاز گیاه را تامین می کند حاوی ترکیبات متعادلی از مواد غذایی است.
 از این روش به دلیل کاهش چشمگیر مصرف آب می‌توان در مناطق کم آب کشور نیز استفاده کرد. همچنین این روش کشت، قابلیت انطباق با روش کشت آکوپونیک و سیستم‌های هیدروپونیک را نیز داراست.
کیفیت بالای محصول تولید شده به جهت قرار گرفتن در ارتفاع و چرخش 360 درجه‌ای و سهولت کار در تمام مراحل کشت از دیگر مزایای این روش است.

hydroponics-Water


سه روش اصلی و مناسب برای کشت هیدروپونیک عبارتند از:


الف ـ کشت در مواد دانه بندی شده: مواد دانه بندی شده شامل ذراتی کوچک با خاصیت شیمیایی خنثی است.

ب ـ کشت در پشم شیشه: پشم شیشه الیاف اسفنج مانندی است که منشاء مواد آن سنگ های آتشفشانی است.

ج ـ کشت در آب: در این روش ریشه ها در ترکیب آب با هوا و در داخل آب رشد می کنند.



 


نیازهای شیمیایی ریشه یا کل گیاه را می توان با محاسبه دقیق مقدار عناصر محلول غذایی در منطقه ریشه برآورد کرد و تعادل شیمیایی محلول را نیز حفظ نمود.
پرورش گیاهان به روش هیدروپونیک تا قبل از دکتر گریک صرفاً در حد تحقیقات آزمایشگاهی و یا به صورت موردی در برخی تمدنهای باستانی مطرح بوده است بدون آنکه درک صحیح و مناسبی از این روش وجود داشته باشد. دکتر گریک به تشخیص خود درباره ظرفیت و دامنه توسعه تجاری هیدروپونیک و مشاهداتش در مورد تکنیکهای آزمایشگاهی به کار گرفته شده باور داشت و بر آن بود که این آزمایشها را با هدف توسعه یک حرفه تجاری ادامه دهد.



گزارشات اخیر نشان می دهد که در حال حاضر بیش از یک میلیون خانواده در امریکا دارای دستگاههای کشت بدون خاک بوده که از آن جهت تولید مصرف خانگی استفاده می شود. فرانسه، کانادا، افریقای جنوبی، هلند، ژاپن، استرالیا، و آلمان از جمله کشورهای پیشرو در زمینه کشت هیدروپونیک می باشند.

در ایران کشت هیدروپونیک محصولات سبزی، صیفی و برخی میوه ها مانند توت فرنگی رونق قابل توجهی نیافته است. اما در برخی از نقاط ایران مانند شهرهای هشتگرد کرج، کرمانشاه، تهران و جزیره کیش تولید محصولات باغی به روش کشت هیدروپونیک و به صورت تجاری گسترش یافته است.

 

 

 

مزایای کشت هایدروپونیک

1- امکان پرورش گیاهان به روش هیدروپونیک، درتمام نقاط وجود دارد. محصولات هیدروپونیک را می توان در مناطقی که دارای خاک های نامناسب و یا خاک های آلوده به بیماری هستند، نیز پرورش داد.

2- تراکم در واحد سطح کشت هیدروپونیک بالا است. در کشت هیدروپونیک می توان برخی از محصولات را در مکانی کوچک درمدت کوتاهی، پرورش داد. همچنین در کشت هایدروپونیک این امکان وجود دارد که بتوان محصولات را در چند سطح یا طبقه بر روی یکدیگر، کشت کرد. با توجه به این که هزینه های حمل محصولات به بازار هزینه بالایی را شامل می شود، می توان با احداث گلخانه در مرکز شهر، مقدار بعد مسافت و هزینه حمل را کاهش داد. مزارع هایدروپونیک خود صرف نظر از ارزشمندی زمین، دارای ارزش افزوده است.

Green-House2

3- میزان کار سنگین کاهش می یابد. کارها و تلاش هایی مانند شخم زدن خاک، انجام کشت، ضدعفونی کردن بذر و آبیاری و دیگر فعالیتهای مرسوم و رایج، در کشت هیدروپونیک بعضاً وجود ندارد.

4- حفظ و نگهداری بهتر آب، امکان پذیر می شود. در یک طرح مناسب هیدروپونیک، آب مورد استفاده در مقایسه با کشت محصولات باغی در خاک به مراتب کاهش می یابد.

Water-for-planting5- مشکلات ناشی از وجود آفات و بیماری ها کاهش می یابد. در کشت هیدروپونیک، نیاز به ضد عفونی کاهش می یابد. در سیستم های کشت در محلول غذایی می توان بیماری های خاکزی گیاه را به آسانی ریشه کن کرد. همچنین در سیستم های کشت هایدروپونیک احتمال مبارزه با بیماریهای خاکزی انسانی، کاهش می یابد. این امکان وجود دارد که بیماری ها از فضولات حیوانات یا میکروارگانیسم های خاک به گیاهان سرایت کرده و منجر به بیمار شدن آنها شود که البته وقوع این مسئله در کشورهای توسعه یافته نادر است.


6- مشکل علف های هرز، ریشه کن می شود. به علت خالص بودن بستر های کشت و امکان ضدعفونی کردن آسان آن، بذر علف های هرز در آن وجود ندارند.

7- میزان تولید محصول افزایش می یابد. تولید در کشت هایدروپونیک بالا بوده و این مسئله از نظر اقتصادی حتی استفاده از زمین های گران قیمت را توجیه پذیر می سازد.

greenhouse3-hidro 

8- حفظ و نگهداری مواد غذایی آسان می شود. با ایجاد سیستم های بازیافتی یا چرخشی همواره می توان محلول های غذایی هیدروپونیک مورد استفاده مجدد قرار گیرد و امکان آلودگی زمین و آب رودخانه ها را به حداقل رساند.

9- به کنترل شرایط محیطی کمک می شود. چون در گلخانه هیدروپونیک عواملی چون نور، حرارت، رطوبت و ترکیب گازهای جو گلخانه و حتی محلول دهی طی یک برنامه زمان بندی شده است سریعاً می توان شرایط محیطی را کنترل کرد.

Keshte-hidroponik-

10- کنترل شیمیایی منطقه رشد ریشه آسان است. مسمومیت های ناشی از وجود نمک های معدنی محلول غذایی را می توان با شستشو از محیط ریشه، خارج کرد. همچنین مقادیر pH و EC (قابلیت هدایت الکتریکی) را می توان، تنظیم نمود. علاوه بر این در سیستم هیدروپونیک، می توان از بروز مشکلات ناشی از تجمع نمک های معدنی در منطقه رشد ریشه که در کشت های خاکی اتفاق می افتد جلوگیری نمود، به خصوص اگر از محلول غذایی با کیفیت خوب استفاده شود.

11- استقرار گیاهان جدید آسان تر است. لطمات ناشی از جابجایی گیاهان در سیستم هیدروپونیک، کاهش می یابد.

12- آیش در برنامه تناوب کشت محصولات، وجود ندارد. از تمامی سطح کشت موجود در همه زمان ها می توان استفاده کرد.

-Fabrica de zarzavaturi


توجه:پیشنهاد میشود برای مطالعه بیشتر در مورد کشت هیدرروپونیک مجموعه آموزشی مقالات و کتب هیدروپونیک را دانلود کنید

دانلود

مطالب مرتبط:

راهنمای تهیه محلول های غذایی هیدرو پونیک مشاهده

تهیه محلول غذایی برای کشت هیدروپونیک مشاهده

کشت هیدروپونیک مشاهده

را هنمای کاشت گیاهان بدون استفاده از خاک (هیدروپونیک)(انواع روش ها) مشاهده

را هنمای کاشت گیاهان بدون استفاده از خاک (مزایای کشت بدون خاک) مشاهده

را هنمای کاشت گیاهان بدون استفاده از خاک - بخش دوم مشاهده

را هنمای کاشت گیاهان بدون استفاده از خاک (هیدروپونیک) مشاهده

هایدروپونیک-کشت بدون خاک مشاهده

نظرات 10 + ارسال نظر
انجمن سه‌شنبه 26 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 06:58 ب.ظ

سلام ممنونم خیلی به این طرح علاقمندشدم برای انجام این کاشت تجهیزات مورد نیاز را از کجا باید تهیه کنم؟

تجهیزات این نوع کشت در انواع ساده معمولا در مرکز استان یا تهران به فروش میرسد.انواع پیشرفته تر که برای کشت گل های شاخه بریده استفاده میشه عموما وارداتی هستند البته شرکت هایی هستند که نصب و راه اندازی تجهیزات رو بر عهده میگیرند همچنین خرید دستگاه ها برای شما

انجمن چهارشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:52 ق.ظ

ممنونم.از این روش میتونم برای کاشت گیاهان پوششی استفاده کنم.

منظورتون چه نوع گیاه پوششی هستش

انجمن پنج‌شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 06:51 ب.ظ

بیشتر گیاهان پوششی که در فضای سبز شهری استفاده می شود.بدیل مصرف آب کم در این روش میخواستم بدونم آیا میشه از این روش در مناطق کم آب استفاده نمود؟

برای کشت توی زمین که نه نمیشه یا حداقل من ندیدم.ولی احتمالا درتکثیر گیاهان پوششی بشه از روش هیدروپونیک استفاده کرد

انجمن جمعه 29 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 02:46 ب.ظ

ممنونم یعنی از این روش میشه برای کاشت گیاهان پوششی با ارتفاع 20سانتیمتر در فضای سبز استفاده نمود ؟منظورم اینکه میشه این روش جایگزینی برای کاشت معمولی که در خاک صورت میگیرد باشد؟مثلا در فلاور باکس این کار رو انجام بدم.

در فضای بیرون به دلیل استرلیزه نبودن امکان استفاده نیست

انجمن جمعه 29 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:04 ب.ظ

ممنون

انجمن یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 06:23 ب.ظ

خسته نباشید.در قسمت هوای تازه در کشت هیدروپونیک منظور از خارج کردن گازهای نامطلوب مانند اتیلن چیست؟واینکار از چه طریقی انجام میشود؟لطفا نام کتاب های مربوط به این موضوع را به ایمیلم ارسال کنید با تشکر

گاز اتیلن باعث واکنش های زیادی در گیاهان میشه مثل رسیدن زود تر از حد میوه ها و باید توسط تهویه مناسب به خارج از گلخانه منتقل بشه

انجمن جمعه 12 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 10:44 ب.ظ

اگر به جای ظروف کشت از موادی که حالت اسفنجی دارن و آب را در خود نگه میدارن استفاده کنم همچنین گیاهانی که به شرایط سخت سازگار هستندامکانش هست بتونم در فضای باز استفاده کنم ؟اگر روی این موضوع کار کنم شاید بشه شما گفتید هیچ کاری نشد نداره

دوست من علم انتها نداره و هر روز خبر از کشف و یا اختراع چیز هایی میشنویم که تا دیروز اون رو امری محال میدونستیم
روشی که شما میگی همون روش آبیاری زیرزمینی ولی اینکه بدون خاک باشه توی فضای باز خب کنترل ph رو سخت تر میکنه
ایده من:
به نظرم اگه محیط ریشه بسته باشه یعنی ریشه ها به صورت فشرده داخل یه شیشه به اندازه شیشه شربت باشند وساقه به وسیله یک لاستیک ارتجاعی احاطه شده باشه و از بیرون به داخل و از داخل به بیرون راه نداشته باشه و شیشه ها به وسیله لوله به هم متصل بشن
امکان کشت در فضای باز هم هست
دوست من که اسمت رو هم نمیدونم امیدوارم روی این روش کار کنی چون کشت هیدروپونیک محدود به گلخونه هستش و اگه روی باشه که بدون گلخونه بشه این کار رو کرد خب به صرفه تر هم هست و همه میتونن توی باغچه شون استفاده کنن
اگه سوال و یا کمکی خواستید بازم بپرسید

انجمن شنبه 13 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 11:35 ب.ظ

ممنونم هروقت به یه نتیجه ای رسیدم حتما اطلاع میدم خیلی کمکم کردین در این زمینه.

انجمن یکشنبه 14 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 04:46 ب.ظ

سلام در کشور هلند خانه های شناور وجود داره که دارای باغچه هایی هستند که داخل آن گیاهانی کاشته شده وبه همراه باکتری های مخصوص آب های مصرف شده را پاکسازی کرده و مجددا مورد مصرف قرار میگیره .اسم اون گیاه چیه؟

متاسفانه نمیدونم

انجمن دوشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 11:47 ق.ظ

عمر مفید گیاهان در روش کشت هیدروپونیک چقدر هست ؟

عمر گیاه در این روش تفاوتی با کشت طبیعی نداره فقط با هورمون ها میشه میوه هاش رو زودتر رسیده کرد و یا اندازش رو بزرگتر کرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد