سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

کوپیاپوا


کوپیاپوا شامل بیش از ٤٠ گونه و واریته های گوناگون است. نام این کاکتوس از شهر Copipoa   در شیلی گرفته شده است. زادگاه و زیستگاه اصلی آن شمال و بخش مرکزی شیلی بوده و در مناطق خشک نیز دیده می شود.

اندازه گونه های مختلف این کاکتوس بسیار متفاوت بوده و از اندازه مینیاتوری با پهنایی نزدیک به چند سانتیمتر تا گونه هایی به بلندی یک متر با قطر و پهنای بیش از ١ متر نیز دیده شده اند .

پیکر کروی شکل آن کم و بیش از ١٠ تا ٢٤ قاچ درست شده که به رنگ سبز مایل به آبی خاکستری دیده می شوند. آرئول ها در آنها بزرگ و پرزدار هستند. خارهای کوپیاپوا گاهی ساختاری راست و مستقیم و گاه منحنی بوده (بستگی به گونه های متفاوت) و درازای آنها نزدیک به ٥ سانتیمتر می رسد و رنگشان از سفید زرد تا قرمز قهوه ای و گاهی سیاه دگرگونی دارد.   چگونگی درآمدن خارهای این گیاه حتی در گونه های همانند، بسیار متفاوت بوده و به حالت شعاعی و مرکزی است . هنگامی که خارها به صورت شعاعی سر بیرون می آورند ، شمار آنها تا ١٢ عدد دگرگونی دارد. ولی در زمانی که خارها از کانون (مرکز) بیرون می آیند شمار آنها بیش از ٢٠ عدد است .

گل های زردرنگ متمایل به سفید آنها که در کانون آرئول ها پدیدار می شود طول عمر اندکی داشته و قطرشان نزدیک به ٥.٣ سانتیمتر میرسد . میوه آنها کروی، کوچک، زرد مایل به خاکستری بوده و تکثیر آنها نیز از راه کشت بذر انجام شدنی است.

رشد کوپیاپواها بسیار اندک بوده ولی خاک زهکشی شده و نور خورشید بهترین شرایط رشدی را برایشان فراهم می آورد . آب کم و به اندازه و هوای گرم را می پسندند ولی در فصل زمستان آنها را باید خشک نگهداشت . بسیاری از گونه ها در دمای زیر صفر پایداری نشان می دهند .

کوپیاپوا از کاکتوس هایی است که تا دو دهه پیش بسیار مورد توجه بود لیکن امروزه از شهرت این دسته از کاکتوس ها در میان دوستداران، دارندگان و گردآورندگان کاکتوس تا اندازه ای کاهش یافته است.

ازدیاد و تکثیر برخی از گونه ها با قلمه زدن امکان پذیر است اما بسیاری از گونه های کوپیاپوا از راه کشت بذر زیاد می شوند .


مطالب مرتبط:
معرفی کاکتوس دُلیچوتله مشاهده

نگهداری از گیاهان گوشتی مشاهده

تغییر شکل کاکتوس مشاهده

آبیاری بیش از حد کاکتوس مشاهده

آفتاب سوختگی کاکتوس مشاهده

بهترین زمان تعویض گلدان کاکتوس مشاهده

گلدان مناسب کاکتوس مشاهده

خاک مورد نیاز کاکتوس مشاهده

آموزش قلمه زدن اپونتیا مشاهده

پیوند بر پایه پرسکیا (پرسکیوپسیس) مشاهده

پیوند کاکتوس – آموزش عمومی مشاهده



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد