سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

کاشت و مراقبت از گیاه استویا

گیاه استویا یا شیرین برگ یک گیاه چند ساله است که برای برگ های شیرین و خوراکی که دارد کاشته می‌شود. این گیاه بهترین رشد را در مناطقی که دمای هوا در زمستان 10- تا 7 درجه سانتی گراد است دارد. مکان های مرطوب با سایه بعد از ظهر برای کاشت استویا مناسب هستند. استویا به یک فصل گرم و طولانی برای تولید برگ های بیشتر نیاز دارد بنابراین بهتر است قبل از آخرین سرما، بذر گیاه را در خانه کاشت. اگرچه بذرها به مراقبت کمی نیاز دارند ولی برای این که به خوبی جوانه بزنند به یک مکان گرم، خاک نسبتا مرطوب و نور نیاز دارند.

  
چگونگی کاشت بذر گیاه استویا
1 – بذر گیاه استویا را شش هفته قبل از آخرین سرما در خانه بکارید یا در صورتی که منطقه شما سرد نیست می‌توانید در هر زمان بذر را بکارید.
2 – برای هر بذر استویا یک گلدان 8 سانتی متری تهیه کنید و آن را با یک خاک شل پر کنید، می‌توانید گلدان را با قسمت های مساوی پیت ماس و پرلیت پر کنید و آن ها را با هم مخلوط نمایید. گلدان باید دارای سوراخ زهکشی باشد. قبل از کاشت بذر، خاک را مرطوب کنید و اجازه دهید آب اضافی از گلدان خارج شود.
3 – بذر گیاه استویا را در سطح خاک قرار داده و آن را روی خاک کمی فشار دهید به صورتی که به خاک بچسبد، سپس لایه بسیار نازکی پرلیت روی بذر بریزید به گونه ای که در اثر جریان هوا جای بذر عوض نشود ولی باز هم در معرض نور قرار داشته باشد. بعد از کاشت با استفاده از آبپاش سطح خاک را مرطوب نمایید.
4 – گلدان را در یک پنجره جنوبی قرار دهید و دما را بین 20 تا 21 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. گلدان را با یک پلاستیک روشن و تمیز بپوشانید تا رطوبت خاک حفظ شود.
5 – برای اطمینان دو بار در روز خاک را مرطوب کنید و هرگز اجازه ندهید خاک خشک شود. به اندازه ای آب اضافه کنید که یک سانتی متر از قسمت بالایی خاک مرطوب شود و از خیس کردن خاک اجتناب نمایید. از آبپاش برای آب دادن استفاده نمایید تا جای بذر در خاک تغییر نکند.
6 – جوانه زنی بذر استویا معمولا 10 تا 15 روز بعد از کاشت می‌باشد. قبل از کاشت نهال ها در زمین 2 ماه صبر کنید و آن ها را بعد از این که خطر سرما به طور کامل رفع شد در زمین بکارید. در مناطق گرم که زمستان های سردی ندارند می‌توان نهال ها را در اواخر پاییز در زمین کاشت.
7 – یک مکان آفتابی یا دارای سایه جزیی را برای کاشت نهال استویا انتخاب کنید. یک خاک دارای زهکشی خوب و غنی از مواد ارگانیک برای کاشت گیاه استویا فراهم نمایید. فاصله بین نهال های استویا را 30 تا 60 سانتی متر در نظر بگیرید.

مراقبت از گیاه استویا
گیاه استویا بهترین رشد را در خاک های غنی و لومی دارند، این خاک معمولا در اکثر باغ ها موجود است. در خاک های شنی می‌توان کمپوست اضافه نمود تا مواد مغذی بیشتری به خاک برسد.
گیاه باید از سرما و رطوبت بیش از حد محافظت شود. ریشه گیاه استویا در مکان های خیلی مرطوب دچار مشکل می‌شود. بنابراین مواظب باشید خاک خیس نشود و گیاه را در مکانی بکارید که خاک زهکشی خوبی داشته باشد و آب در آنجا ایستاده نشود.
خاک را به خصوص در طول ماه های گرم تابستان مرطوب نگه دارید. اضافه کردن یک لایه کمپوست یا مالچ در اطراف گیاه کمک می‌کند تا رطوبت خاک حفظ شود.

گیاه استویا پاسخ خوبی در برابر کودهای با نیتروژن کم دارد. کودهای ارگانیک برای این گیاه مناسب هستند زیرا به آرامی نیتروژن را در خاک آزاد می‌کنند.



**مجموعه آموزشی کاشت داشت و برداشت گیاه دارویی استویا به همراه توجیه اقتصادی و مجموعه تصاویر از پرورش گیاه استویا


دانلود فایل


مطالب مرتبط:
کاشت بذر استویا در زمین

استویا چیست

توجیه اقتصادی پرورش گیاه دارویی استویا

کاشت عملی استویا

پرورش استویا درباغچه منزل

کاشت و مراقبت از گیاه استویا


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد