سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

کشت هیدروپونیک


در بحث تغذیه گیاه در کشت خاکی مشکلاتی از قبیل تغییر پذیزی زیاد خاک،کمبودهای متمرکز زیاد ، غیر قابل دسترس بودن عناصر برای گیاه به علت پی اچ بالا ، مشکل نمونه برداری و آزمایش و تعدیل خاک وجود دارد . در حالی که در کشت هیدروپونیک تمام عوامل قابل کنترل است ، محیط دارای پایداری نسبی است ، برای همه گیاهان همجنس است ، به مقادیر کافی قابل دسترس است ، پی اچ آن قابل کنترل است و سادگی آزمایش و نمونه گیری و تعدیل آن .
  
در کشت هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی تعداد بوته بیشتری در واحد سطح به علت استفاده بهتر از فظا می توان کشت کرد . همچنین در کشت خاکی تیاز به آماده سازی زمین وجود دارد و علفهای هرز نیز مشکل دیگر ان می باشد که در هیدروپونیک وجود ندارد . همچنین خاک منیع اصلی بیماریها ،نماتدها ، قارچها و حشرات مضر می باشد و باید تناوب زراعی را در یک مزرعه برای جلوگیری از رشد این عوامل محدود کننده اجرا کنیم که در کشت هیدروپونیک این مشکلات وجود ندارد .
در کشت خاکی مشکل تبخیر آب ابیاری و نفوذ اب از منطقه ریشه و کلا راندمان پایین آبیاری وجود دارد در صورتیکه در کشت هیدروپونیک از اب استفاده بهتری می شود و مشکل نفوذ عمقی اب نیز وجود ندارد . کود دهی در کشت خاکی با مشکلات نیاز به پخش کود در سطح خاک ، توزیع غیر مرتب کود و تثبیت کود در خاک وجود دارد . در کشت هیدروپونیک از کودها به مقدار کم و بطور یکنواخت استفاده می شو د .از مهمترین مسائل در گلخانه ها رعایت بهداشت می باشد که در کشت خاکی به علت مجود پسمانده های مواد آلی ناشی از کودها و همانطور که قبلا گفته شد خاک محل زندگی انو.اع بیماریهای قارچی ، میکروبی و حشرات میباشد .

و در نهایت به علت وجود تمام این شرایط کیفیت و عملکرد محصول بیشتر از کشت درون خاک میباشد . بطور مثال عملکرد سالیانه گوجه فرنگی در یک هکتارخاک ۱۵۰ - ۷۵ تن می باشد در حالی که در کشت هیدروپونیک ۶۰۰ - عاملی که باعث میشود از این نوع کشت استقبال کمی شود هزینه بالای اجرای طرحهای هیدروپونیک میباشد
۳۰۰ تن میباشد و هزینه تولید کمتری نیز خواهد داشت .



توجه:پیشنهاد میشود برای مطالعه بیشتر در مورد کشت هیدرروپونیک مجموعه آموزشی مقالات و کتب هیدروپونیک را دانلود کنید

دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد