سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

هایدروپونیک-کشت بدون خاک

کلمه هایدروپونیک از ترکیب دو واژه یونانی هایدرو به معنای آب و پونوس به معنای کار و تلاش ساخته شده است.

این کلمه را اولین بار دکتر گریک استاد یکی از دانشگاههای کالیفرنیا به کار گرفت.


هایدروپونیک روشی برای کشت گیاهان، بدون خاک است. در این روش گیاه در آبی، غنی از مواد مغذی رشد می کند. با این وجود کشت هایدروپونیک می تواند به عنوان روشی جهت رشد گیاهان ، در سایر محیط های متراکم مثل مخلوط پوست درختان، بدون خاک مورد استفاده قرار گیرد.روش هایدروپونیک یک روش پیشرفته باغبانی است که هم در خانه و هم در تجارت مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم هیچگونه علف هرزی رشد نمی کند و گیاهان حاصل از این روش معمولا سالم تر و زودرس ترند و فضای کمتری را اشغال می کنند.

  
اساس سیستم هایدروپونیک آب است، پس این سیستم می تواند کاملا اتوماتیک باشد؛ مزیت اتوماتیک بودن سیستم این است که اگر باغبان برای مدت زیادی در گلخانه حاضر نبود، گیاه از کمبود اب و مواد غذایی ، تلف نخواهد شد.


در این روش آب می تواند بعد از یک بار مصرف ، دوباره مورد استفاده قرار گیرد، درست برخلاف روش کشاورزی سنتی که مقدار زیادی از اب به وسیله تبخیر و یا زهکشی از دست می رود.


در یک سیستم هایدروپونیک داخلی ( گلخانه ای) گیاه ممکن است ، نور خورشید را دریافت کند اما از طریق وسایل مصنوعی مثل لامپ های رشد نیز جهت نوردهی استفاده می شود. گردش هوا مورد خاص دیگری است که باید در این سیستم مورد بررسی قرار گیرد. گردش هوا از مبتلا شدن گیاه به بیماری های قارچی جلوگیری می کند، به گیاه اجازه می دهد که در اکسید کربن لازم را دریافت کند و مهم تر اینکه ، ریشه گیاه در اب است و اب دارای اکسبژن کمی است . بنابراین برای جلوگیری از خفه شدن گیاه باید به طور مرتب، اکسیژن در محلول غذایی پمپ شود. مهمترین فاکتور در کشت هایدروپونیک محلول غذایی است .
  

در این سیستم کودهایی که به طور معمول در کشت خاکی مورد استفاده قرار می گیرد غیر کافی است زیرا این کودها فاقد عناصر ضروری هستند که گیاه معمولا از خاک جذب می کند، بنابراین برای کشت هایدروپونیک ، مخلوط غذایی با فرمول های ویژه مورد احتیاج است. موادی که در مخلوط استفاده می شود به طور گسترده در دسترس است ، اما باید همه آنها را مورد امتحان قرار داد تا پس از رقیق شدن ، پی اچی ( ph) برابر 5 تا 6 پیدا کند. محلول های غذایی باید هر دو هفته یکبار عوض شود. در این تغییرات (اضافه و کم کردن مواد ) باید سطح مایع ثابت بماند و برای این کار می توان فقط آب (بدون هیچ گونه موادغذایی) اضافه کرد، همچنین اگر آب تبخیر شود وسطح آن پایین آید، میزان زیاد مواد غذایی باعث سوختن ریشه ها و در نهایت از بین رفتن گیاه می شود.

در سیستم هایدروپونیک ، راه های مختلفی برای کشت گیاهان وجود دارد: ساده ترین روش ، تکنیک فیلم غذایی است ؛ در این روش می توان از پلاستیک به عنوان حامل استفاده کرد، سوراخ هایی در سطح پلاستیک برای نگه داری گیاهان تعبیه شده است ؛ حامل باید کمی شیب دار باشد و به همین دلیل مایع (محلول غذایی) در آن جریان خواهد داشت. روش دیگر ایروپونیک یا هواکشت، است. در این سیستم محلول غذایی به صورت پاشش مستقیم وبه شکل قطرات ریز (مه پاش) ازطریق ریشه گیاه جذب می شود. در این روش هم ، بایدعمل تهویه مورد توجه قرار گیرد.


روش بعدی ، کشت متراکم است که در این روش از مواد خنثی( مواد دانه بندی) نظیر پرلایت و لیکا و رس با سنگریزه فراوان و همچنین نگه دارنده های فومی (پشم سنگ) برای حفظ گیاه و ثابت نگه داشتن ریشه استفاده می شود. معمول ترین راه محلول رسانی درروش متراکم روش آبیاری غرقابی و زهکشی پس از آن است به طوری که حامل های حاوی توده های متراکم را پر کند. این حامل ها به وسیله محلول های غذایی در مواقع مورد نیاز ابیاری می شود. کشت هاب دروپونیک وضعیت مناسبی برای باغبان خانگی ایجاد کرده است، زیرا این سیستم باعث بالارفتن کیفیت گیاهان می شود ،همچنین این سیستم می تواند حتی به وسیله اجسامی که معمولا درخانه ها موجود است ساخته شود، این وسایل که گران هم نیستند در هر فروشگاه ابزار فروشی پیدا می شود.


مزایای کشت هایدروپونیک به طور کلی از این قرار است‌ :


1- امکان پرورش گیاهان به روش هیدروپونیک، درتمام نقاط وجود دارد.

2 – تراکم در واحد سطح کشت هایدروپونیک بالا است

3- کاهش میزان کار سنگین

4- حفظ و نگهداری آب

5- کاهش مشکلات ناشی از وجود آفات و بیماری ها

6- ریشه کن شدن مشکل علف های هرز

7- افزایش تولید محصول

8- حفظ و نگهداری مواد غذایی

9- کنترل شرایط محیطی

10- کنترل شیمیایی منطقه رشد ریشه آسان است.

11- استقرار گیاهان جدید آسان تر است

12- آیش در برنامه تناوب کشت محصولات، وجود ندارد.


و معایب این روش :


1) مشکل تهویه

2) عدم وجود خاصیت تامپونی

3) سرمایه‌گذاری زیاد اولیه



توجه:پیشنهاد میشود برای مطالعه بیشتر در مورد کشت هیدرروپونیک مجموعه آموزشی مقالات و کتب هیدروپونیک را دانلود کنید

دانلود

نظرات 1 + ارسال نظر
Fatima یکشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 07:42 ب.ظ

سلام ممنون از این مطلب جالبتون فقط اگه ممکنه به مطلب اضافه کنید.

مطالب دیگه هم هستش و من زمانبندی کردم به طور خودکار اضافه میشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد