سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

تزریق مواد غذایی در تنه (TRUNK INJECTION ) درختان پسته

http://axgig.com/images/21295541427884310802.jpg

روشهای معمول مصرف خاکی یا محلول پاشی عناصر کودی برای تغذیه مطلوب درختان پسته خصوصاً در مورد ریز مغزی‌هایی مانند آهن، روی و... همواره با محدودیتهایی مختلف روبرو بوده است. از محدودیتهای مصرف محلول پاشی جذب کمتر آن از طریق اندام های هوایی و از محدودیتهای روش مصرف خاکی تثبیت، شستشو و اثر متقابل بعضی از عناصر در جهت کاهش جذب می باشد. تزریق مواد غذایی یا فشار بالا روش جدیدی می باشد که در آن حجم کمتری از مواد غذایی با حداقل تلفات و خسارتهای زیست محیطی به کار رفته و کل مواد تزریق شده نیز وارد گیاه می شود.

 برای مطالعه بقیه روی ادامه مطلب کلیک کنید...
 

از جمله کاربردهای آن می تواند در رفع کلروز آهن در سیب، گلابی، به و سایر درختان و رفع کمبود Zn (روی) و B (بور) و نیز کنترل بعضی از بیماریهای آوندی و... می باشد. البته زمان تزریق نیز مهم می باشد به طور مثال تزریق مواد غذایی غیر متحرک مثل آهن (Fe) که کمبود آن در بین برگهای رویشی جدید دیده می شود بایستی در اوایل فصل قبل از شروع رشد رویش و یا در پاییز ( آخر فصل رشد رویش ) تزریق شود.

روش تزریق کود به تنه درختان یک روش نسبتا قدیمی بوده و از دیر باز مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است. متاسفانه در مورد درختان پسته تحقیق یا داده های قابل قبول یا گزارشی در مورد روش تزریق به تنه درختان پسته در دست نیست اما با توجه به محدودیتهای روشهای دیگر کوددهی می تواند موثر واقع شود. به نظر بنده این روش می تواند یکی از متدهای مناسب برای تغذیه درختان پسته مورد استفاده قرار گیرد.

کودهای استفاده شده به صورت زمینی برای تغذیه درختان پسته گاها تا جذب کامل توسط درخت ممکن است تا دو سال جذب عناصر موجود در کود طول بکشد اما در روش تزریق مواد بلافاصله وارد سیستم آوندی گیاه شده و مورد استفاده درختان قرار می گیرند.

در اوایل رشد درختان پسته در فصل بهار و زمانی که  در درختان جوانه های اولیه هویدا می شوند در بسیاری از درختان پسته به علت خشکی زمین عناصر اصلی مورد نیاز درختان توسط ریشه قابل جذب نیستند و یا جذب آنها به کندی صورت می گیرد. اما با استفاده از روش تزریق مواد در تنه یا trunk injection این مواد به خوبی در دسترس درختان قرار خواهند. انتقال یا transportation عناصر غذایی مورد نیاز درختان پسته درمراحل گلدهی و تشکیل میوه از اهمیت اساسی برخوردار است که با استفاده از روش trunk injection به خوبی در دسترس درختان قرار خواهد گرفت. مزیت بسیار مناسب روش تزریق تنه ای باعث خواهد شد که مواد غذایی به سهولت در تمام مراحل رشد درختان پسته در اختیار آنها قرار گیرد.

 

 

نحوه کاربرد (Application method)

kg 1 کود را در 10 لیتر آب حل می کنیم (ترجیحا کود حل شده به صورت مخلوطی از چند عنصر باشد مانند Biomix  یا Hit mix که حاوی عناصر میکرو هستند). کود که کامل در آب حل شد می توانیم آن را به درخت تزریق کنیم. این میزان برای یک هکتار زمین پسته یا 400 قصب زمین برای 1 ماه کفایت می کند. بنابر نیاز غذایی درختان در بازه های زمانی هر 1 ماه محلول حاوی ماده غذایی به درختان پسته تزریق خواهند شد.

می توان برای تزریق مواد به تنه درختان پسته از سرنگهای تزریقی دامپزشکی، سرنگ های فنر دار، تزریق کننده های با فشار باد،  تزریق کننده های هیدرولیک و گردش پمپ استفاده کرد. اما نکاتی که در روش تزریق باید استفاده کرد عبارتند از

-غلظت بالا و تزریق مقدار زیاد باعث ریزش برگ و میوه و گیاه سوزی می شود. بخصوص اگر تزریق در اواسط تابستان باشد.

- سوراخها را در تنه درخت برای تزریق به طور مایل ایجاد می کنیم.

- در مورد درختان میوه ای می توان از گلاب و اسانس های دیگر در هنگام نزدیک به رسیدن میوه استفاده کرد. در هنگام رسیدن میوه‌ها از سموم و آفت کشها و قارچ کشها استفاده نمی‌نماییم.

منبع:وبلاگ شخصی مهندس محمد جمالیزاده


اطلاعات بیشتر

برای مطالعه بیشتر راجع به تزریق در تنه درختان پیشنهاد میشود مجموعه آموزشی تزریق در تنه درختان را دانلود بفرمایید تا به طور کامل با تزریق درختان ترکیب و فرموله کردن کود ها برای بیماری های مختلف و تقویت گیاه،روش های تزریق با سرنگ و دستگاه وسوالات متداول(70 سوال) آشنایی پیدا کنید


دانلود فایل


نظرات 3 + ارسال نظر
مهسا چهارشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:17 ب.ظ http://mah-sa73.blogfa.com

فک نمیکنم تا حالا وبتون اومده باشم

شما نه ولی من چرا

الی11 پنج‌شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:43 ق.ظ http://z1m1k1.blogfa.com/

سلام
لینکت کردم عزیزم اگه دوست داشتی لینک کن

رهپوی رهبر شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 03:50 ب.ظ http://rahpoyannn.blogfa.com

سلام
شما افتخار دادید اومدید وبهمون سرزدید
اماعزیزم خودتو معرفی نکردی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد