سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

قفس بلدرچین

یکی از مهمترین نکات در پرورش بلدرچین انتخاب قفس مناسب می باشد . متاسفانه یکی از عواملی که تا کنون باعث شده از پرورش بلدرچین در ایران همانند سایر طیور استفبال نشود عدم وجود تجهیزات مناسب بوده است.

خوشبختانه در سال های اخیر با تلاشهایی که گروه بلدچین دماوند با سایر پروش دهندگان و تولید کنندگان تجهیزات طیور داشته است توانسته اند بعد از شناسایی استاندارد های لازم جهت تولید قفس برای انواع بلدرچین به تولید قفس برای نیاز های داخلی شرکت بپردازند. در این مطلب سعی می شود تا نکاتی را پیرامون انتخاب قفس بلدرچین برای شما توضیح دهیم. 

 

انواع قفس :

منبری یا کالیفرنیایی: در این مدل کود در کف سالن ریخته شده و یا درون گودالی که در کف در نظر گرفته شده ریخته می شود و توسط یک طیقه به بیرون سالن هدایت می شود این گونه فقس ها برای پرورش بلدرچین در واحد های صنعتی ونیه صنعتی توصیه نمی شود.

طبقه ای (باطری) : کود درون سینی یا نوار نقاله زیر هر طبقه ریخته می شود و به طور اتوماتیک یا دستی تخلیه می شود این نوع از قفس بلدرچین مناسب ترین حالت برای پرورش بلدرچین می باشد.

1-ابعاد:

تجربه نشان داده که بلدرچین های تخمگذار در اجتماع های 20-30 به بالا محصولات بهتر و بیشتری تولید می کنند. و همچنیین برای کنترل بهتر بیماری ها و حذف سریعتر پرنده های معیوب اجتماع های بیشتر از 30 بلدرچین مفید فایده نبوده. لذا از باکس هایی استفاده شود که بیشتر از 30 بلدرچین با هم در ارتباط نباشند

بهترین ابعاد برای این تعداد 35* 90 سانتی متر می باشد و ارتفاع مناسب 25 الی 30 سانتی متر می باشد.

2-جنس قفس:

بهترین جنس برای ساخت فقس بلدرچین استیل و آهن گالوانیزه می باشد که استیل به دلیل قیمت بالا معمولا استقبال نمی شود .

استفاده از چوب و سیم توری و کلیه موادی که آلودگی را در لابلای ساختار خود جای می دهد پیشنهاد نمی شود

3-آبخوری:

استفاده از آبخوری نیپل علاوه بر کنترل بهتر مصرف آب باعث جلوگیری از آلوده شدن آب می کند.نیپل ها انواع گوناگونی دارند (استیل ، پلاستیکی و سایر فلزات) معمولا نیپل های پلاستیکی برای بلدرچین ها کفایت میکند. اما نیپل های استیل از دوام و تکنولوژی بالاتری برخوردار است.

استفاده ا آبخوری های ناودانی و غیره به هیچ عنوا برای بلدرچین های تخمگذار و گوشتی داخل قفس توصیه نمیگردد.

4-دان خوری

استفاده از دانخوری های اتوماتیک زنجیری فقط در هنگامی توصیه می گردد که طول خط بیشتر از 30 متر بوده ویا قیمت کارگر در منطقه فعالیت بالا باشد .جنس دانخوری ها باید ورف گالوانیزه باشد .

5-تهویه:

در نظر گرفتن فضای کافی بین سینی کود و کف قفس بالایی و سقف قفس پایین برای جریان بهتر هوا اهمیت بسزایی در تولید دارد متاسفانه تولید کنندگان تجاری قفس بلدرچین در ایران به خاطر کاستن از هزینه ها به هیچکدام از این موارد دقت کافی نمیکنند.

 

کشتار گاه بلدرچین

یکی از مشکلاتی که تا چندی پیش پرورش دهندگان بلدرچین با آن مواجه بودند نحوه کشتار و پَرکنی بلدرچین بوده است . خوشبختانه امروزه علاوه بر کشتار گاه هایی که در داخل برای ظرفیت های مختلف پرورش بلدرچین طراحی شده است ، خطوط کشتار بلدرچین به صورت های تمام صنعتی واتوماتیک از کشورهای اروپایی توسط چند شرکت وارد شده است . یکی از ده ها مزیت کشتارگاه های وارداتی منطبق بودن آنها با استانداردهای اروپا است و این امکان را به تولید کنندگان بلدرچین میدهد که صادرات محصولات خود مخصوصاً به اروپا را انجام دهند.

 

پرورش بلدرچین :

افرادی که علاقمند به پرورش بلدرچین جهت نولید گوشت باشند  باید جوجه های آن را خودشان تولید و تکثیر نمایند .زیرا محلی در ارتباط    با تولید انبوه جوجه بلدرچین و یا کارخانه جوجه کشی ویژه بلدرچین فعلا وجود ندارد . جهت ایجاد تاسیسات مربوط به پرورش بلدرچین نیز محلی  را که دارای آب ، برق  و راه بوده وجای خلوت باشد باید انتخاب کرد  همچنین دارای امکانات لازم نسبت به حمل محصولات تولیدی  به بازار باشد و از طرفی به دلیل ایجاد بوی نامطبوع و جذب مگس در محلی خارج و دور از محل سکونت پروزرش داده شود . به همین دلیل نیاز به ایجاد سالن های جداگانه جهت پرورش مولدین و جوجه ها و تاسیسات می باشد این واحدها را می توان بر اساس ظرفیت شان به صورت مجزا و یا بصورت واحد های جداگانه داخل یک ساختمان ایجاد کرد .

سمت و سوی سالن ها از نظر آفتابگیر بودن مهم و با اهمیت می باشد     مثلا در مناطق گرمسیر قسمت طولی سالن ها باید در جهت شرق و غرب ساخته شود . اگر سایبان ساختمان هم مقداری طولانی در نظر گرفته شود از افزایش دمای داخل سالن در فصل تابستان کاسته خواهد شد زیرا در این فصل خورشید مدار عمودی را طی می کند . اما در مناطق سردسیر طول سالن در جهت شمال و جنوب ساخته می شود با این کار سالن ها در فصل زمستان آفتاب گیر خواهند شد .

بادگیر بودن ، ارتفاعات و کناردریا  محلی مناسب برای پرورش بلدرچین محسوب نمی گردد . مکان پرورش را می توان بصورت بسته و باز ساخت . داخل سالن پرورش بر اساس برنامه و نحوه پرورش (داخل قفس و یا کف سالن ) ، ظرفیت جوجه ریزی در نظر گرفته شده و سرمایه موجود پرورش دهنده و ... آماده سازی می گردد . اگر پرورش در کف سالن     مد نظر باشد از بستر استفاده می شود  در این سیستم ارتفاع بستر در فصل تابستان 5 – 3 سانتیمتر و در فصل زمستان 8 – 5 سانتیمتر در نظر گرفته شده و با کاه ، تراشه نجاری ، پوسته برنج و یا خاک اره می پوشانند .  درجه حرارت مطلوب در پرورش بلدرچین بالغ مابین 27 – 21   درجه سانتی گراد می باشد . سیستم نگهداری در قفس در انواع مختلف ( پرورش نیمچه گوشتی – تخمگذار – و ... ) متداول می باشد کف قفس  را می توان در اندازهای مختلف  ( 25* 15 ، 20 * 15 ، 15 * 15 )   انتخاب کرد اما ارتفاع باید بین 17 – 15 سانتی متر باشد . در قفس های    با ابعاد ذکر شده می توان 4 – 2 بلدرچین نگهداری کرد . در ابعاد کوچک یک نر و یک ماده ، اما در ابعاد بزرگ بازاء 3 – 2 بلدرچین ماده   یک بلدرچین نر مناسب می باشد .

 در قفس های سیستم آپارتمانی ، جهت جمع آوری فضولات ، قسمت تحتانی هر قفس با کف فلزی پوشانده می شود ، فضولات جمع شده یا بصورت اتوماتیک و یا بصورت دستی تخلیه و پاک سازی می شود . در قفس های تیپ کالیفرنیا ، مدفوع مستقیما به کف سالن ریخته و در آنجا جمع می شود تخلیه مستمر فضولات تولید شده از نظر تهویه و تامین هوای  پاکیزه داخل سالن موثر است .

شبکه های کف قفس در هر نوع آن باید به ابعاد 5/1 – 1  سانتی مترواما شبکه سقف و دیواره ها  4 * 5/2 و یا 5 * 2  سانتی متر بهتر است . جهت سرازیر شدن تخم ها ، کف باید با زاویه 15 درجه ساخته می شود  به منظور جلوگیری از شکستن تخم ها در اثر برخورد با جدار شبکه فلزی، سرتاسر شبکه محل تجمع تخم ها با ابر پوشانده می شود . این عمل در جلوگیری از شکسته شدن تخم ها بسیار  مفید می باشد . پرورش بلدرچین بصورت گروههای بزرگ نیز در داخل قفس امکان پذیر می باشد ، اما تراکم آنها نباید از 50 قطعه بیشتر باشد . جهت اجرای  این روش ابعاد مختلف قفس بر اساس تعداد بالدرچین بشرح ذیل اشاره    می گردد .

 

بازاء هر 25 قطعه بلدرچین = 30*60*60

بازاء هر 50 قطعه بلدرچین = 30*120*60

بمنظور کنترل و جلوگیری  از امکان جست و خیز و پرواز و ایجاد زخم  ارتفاع قفس ها نباید بیشتر  از cm  30    باشد.


***مجموعه آموزشی پرورش بلدرچین همراه با 2 طرح توجیهی

دانلود فایل

مطالب مرتبط:


پرورش بلدرچین در منزل

تولید مثل بلدرچین

قفس بلدرچین

تغذیه بلدرچین

راهنمای پیشگیری از بیماری ها در بلدرچین

پرورش بلدرچین و فروش جوجه یکروزه بلدرچین

پرورش صنعتی بلدرچین


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد