سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

بالنگ

بالنگ

 

 

بالنگ برای تقویت قلب مفید استبالنگ میوه مرکباتی است و اغلب در آسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی و کشورهای مدیترانه کشت می شود.

 

▪ در رفع نفخ معده و هضم غذا موثر است.

 

▪ بالنگ برای تقویت قلب و کبد مفید است.

 

▪ دم کرده پوست خشک شده این میوه برای ترشح صفراوی مفید است و جویدن آن خوشبو کننده دهان است.

 

▪ قراردادن گوشت سفید خشک شده آن در لابه لای لباس ها مانع بید زدن آن ها می شود.

 

▪ مالیدن روغن بالنگ برای رفع بی حسی، فلجی، سیاتیک، امراض عصبی، درد کلیه و مثانه مفید است.

 

▪ جویدن پوست این میوه باعث خوشبو شدن دهان می شود.

 

▪ تخم بالنگ ضد تب است و برای از بین بردن کرم روده ای مفید می باشد.

 

▪ این میوه خنک کننده و آرام بخش است.

خواص لیمو عمانی

لیموعمانی

 

 

لیمو عمانی، گونة د‌یگری از لیمو ترش است، به انگلیسی Lime و د‌رخت آن را Lime tree گویند‌.


د‌رختی است از خانواد‌ة نارنج Rutaceac، نام علمی آن Citrus aurantifolia (Christm) Swingle و متراد‌ف آن C.medica var acida Hook می‌باشد .

 

ترکیبات شیمیایی
از نظر ترکیبات شیمیایی د‌ر آب لیمو عمانی، سیتریک اسید‌ وجود‌ د‌ارد‌. اسانس روغنی آن شامل سیترال، لیمونن، لینالول، لینالیل استات، ترپینه‌ئول و سیمن است. د‌ر هر یک صد‌ گرم لیمو عمانی خام بد‌ون پوست، مواد‌ زیر وجود‌ د‌ارد‌:

 

 

آب 89 گرم
پروتئین 7/0 گرم
هید‌رات‌های کربن 9 گرم
خاکستر 3/0 گرم
کلسیم 33 میلی‌گرم
فسفر 18 میلی‌گرم
آهن 6/0 میلی‌گرم
سد‌یم 2 میلی‌گرم
پتاسیم 102 میلی‌گرم
ویتامین A 10 واحد‌ بین‌المللی
تیامین 30/0 میلی‌گرم
رایبوفلاوین 02/0 میلی‌گرم
نیاسین 2/0 میلی‌گرم
ویتامین C 37 میلی‌گرم.

 

 

خواص ـ کاربرد

میوة لیمو عمانی خیلی ترش، خنک‌کنند‌ه، اشتها‌آور، ضد‌عفونی کنند‌ه، مقوی معد‌ه و مؤثر برای رفع عوارض کمی ویتامین C است.


د‌ر شبه‌جزیرة مالا یا، برگ‌های لیمو عمانی را له می‌کنند‌ و برای رفع سرد‌رد‌ روی پیشانی می‌گذارند‌. جوشاند‌ة ریشه‌های لیموعمانی را برای قطع اسهال خونی می‌خورند‌.عصارة برگ‌های د‌رخت لیمو عمانی مخلوط با عصارة برگ‌های فوفل را برای معالجة د‌ل د‌رد‌ می‌خورند‌. د‌ر اند‌ونزی آب لیمو عمانی د‌ر مصرف د‌اخلی و خارجی برای معالجة سرفه و سرماخورد‌گی به کار می‌رود‌.

خواص پوست موز

خواص پوست موز

 

 

در پوست موز خواص بسیاری نهفته است.خاکستر آن برای بند آوردن خونریزی مفید است.اگر پوست موزرا بسوزانید و گرد سوخته انرا بر محل زخم بریزید به التیام و خشکیدن زخم کمک میکند و برای جلوگیری از خونریزی مفید است.

 

*از خاکستر بالا میتوان در درمان ترک پا هم استفاده نمود.

 

* تسکین دهنده خارش میباشد برای این منظور باید موز پوست کنده را نرم کوبید و با مقدار مساوی سرکه و آبلیمو مخلوط نموده و بر محل خارش بمالید.

 

* برگ های له شده آن به صورت ضماد برای رساندن دمل ها موثر است.

 

*ضماد برگ درخت موز را برای جلوگیری از تاول زدن در محل سوختگی با آتش قرار دهید.

 

* ریشه درخت موز مقوی و ضد تب است .

برنج قهوه‌ای؛ مفید برای کاهش خطر ابتلا به دیابت

برنج قهوه ای, برنج سفید


برنج قهوه‌ای بهتر از برنج سفید بوده و بر اساس نتایج پژوهش‌های اخیر می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.
شرایطی را در نظر بگیرید که یک نفر پاکت شکر را باز کرده و در دهانش خالی کند. این تا حدودی شبیه وضعیتی است که با خوردن برنج زیاد به وجود می‌آید. یعنی آسیب شکر و برنج زیاد یکی می‌شود.
برنج سفید به این دلیل سفید رنگ است که آسیاب و تصفیه می‌شود. برای همین هم ارزش غذایی آن تا حدود زیادی از بین رفته و تبدیل به گلوسید «خالی» می‌شود.
اما شرایط برنج قهوه‌ای کاملاً متفاوت است. این نوع برنج آسیاب نشده و برای همین خواص مغذی آن حفظ شده است.
به همین دلیل جای تعجب نیست که نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد برنج قهوه‌ای قادر است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.
برنج قهوه‌ای یک جایگزین مناسب برای برنج سفید محسوب می‌شود زیرا تصفیه نشده (یا کمتر شده) و خواص مغذی و پوسته‌ی خود را حفظ کرده که حاوی فیبر نامحلول در آب است
نتایج این پژوهش اروپایی نشان می‌دهد اگر شما به جای حدود 340 گرم برنج سفیدی که در هفته مصرف می‌کنید برنج قهوه‌ای مصرف کنید میزان ابتلا به دیابت 16 درصد کاهش می‌یابد؛ و اگر به جای مصرف برنج سفید، دانه های کامل را جایگزین کنید این خطر را به میزان 36 درصد بیشتر کاهش می‌دهید.
شاخص گلیسمی برنج سفید مانند شکر بالا است. برای همین مصرف زیاد برنج سفید نیز مانند مصرف شکر مشکل‌ساز خواهد شد. برنج قهوه‌ای یک جایگزین مناسب برای برنج سفید محسوب می‌شود زیرا تصفیه نشده (یا کمتر شده) و خواص مغذی و پوسته‌ی خود را حفظ کرده که حاوی فیبر نامحلول در آب است.
توجه داشته باشید که جو، جو دو سر و سبوس جزو دانه‌های دیگری هستند که خواص بیشتری از برنج سفید دارند و بهتر است در الویت قرار بگیرند.

انواع روش های کشت هیدروپونیک گیاهان

در اواخر قرن نوزدهم با شناخت مواد غذایی پرمصرف و بعدها نیاز به مواد کم‌مصرف و فراهم نمودن شرایط تهویه مناسب در محلولهای غذایی بطور مصنوعی سیکل کامل تولید از مرحله سبز شدن تا مرحله باردهی و مرگ از نظر علمی در حوالی سالهای 1930 ـ 1920 امکان‌پذیر اعلام گردید. اصطلاح هیدروپونیک (Hydroponicum) اولین بار بوسیله Gericke پیشنهاد شد که او موفق گردیده بود در کالیفرنیا تولید نباتات را در معیار تجارتی بدون استفاده از خاک از رشد اولیه تا مرحله باردهی نشان دهد. این اصطلاح مجموعه‌ای است از یک لغت یونانی Hydro یعنی آب و کلمه لاتین Ponero یعنی جای دادن که بطور خلاصه مفهوم قرار گرفتن چیزی در آب از آن استنباط می‌گردد.

  ادامه مطلب ...

انواع بستر های کشت و نقش آنها در سیستم های آب کشت (Hydroponic)

خاک و آب دو منبع حیاتی برای کشت و پرورش گیاهان می باشند که، امروزه با توجه به محدودیت منابع آبی و پایین آمدن کیفیت خاکها ، تولید و فراهم آوردن غذا برای جهان گرسنه مستلزم استفاده از روشهای جایگزین تولید و پرورش گیاهان میباشد. از روشهای جایگزین ، استفاده از کشت های گلخانه ای و تولید به روش هیدروپونیک می باشد. سالهاست که محققین و کشاورزان به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی در تقابل با شرایط نامساعد رشدی گیاهان تلاش میکنند. چنانچه شرایط رشدی مطلوب و عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان ضمن اعمال مدیریت باغبانی صحیح تامین شود، هیدروپونیک می تواند به عنوان روش تولید غذا پیشنهاد و عملی گردد. تولید محصولات با کیفیت خوب و عملکرد بالا در شرایطی که در کشت خاکی مقدور نباشد، بوسیله کشت بدون خاک امکان پذیر است.  ادامه مطلب ...

معرفی سیستم آئروپونیک

سیستم آئروپونیک (هواکشت) پیشرفته‌ترین روش در زمینه کشت‌های گلخانه‌ای و بیوتکنولوژی است.آئروپونیک Aeroponic، در واقع فرآیندی از رشد گیاه در محیطی از مه، بدون استفاده از خاک یا هر بستر دیگری است. این روش یک تکنولوژی جدید برای تولید بیشتر فرآورده‌های گیاهی و افزایش سرعت رشد گیاه محسوب می‌شود.  ادامه مطلب ...