سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

شب‌بو دریایی

نوعی شب‌بو محلی در منطقه ما کشت و کار میشود که به  (یا دریای شب‌بو) معروف است. متاسفانه نام فارسی دقیق برای این گیاه پیدا نکردیم و نام علمی دقیق آن نیز صددرصد برای ما مسجل نیست ولی احتمال میدهیم از جنس Malcolmia و از تیره براسیکاسه (کروسیفه‌رآ) باشد. جنس مالکولمیا در برخی کتابهای فارسی به نام شب‌بوی صحرایی و شاید شب‌بو ویرجینیا، معرفی شده‌است و شاید منظور همین شب‌بو مورد نظر ما باشد.

این گیاه بیشتر در شهرهای آذربایجان و بخصوص در اردبیل کشت شده و علاقمندان زیادی دارد.  و گلهای ریز بنفش-صورتی یا سفید باز میکند که عطر بسیار دلنشینی عصرها و شب‌ها از آن آزاد میشود.بذرها دقیقا مانند شب‌بو صدبرگ (ماتیولا) در خورجین جمع میشوند و برگها نیز پرزدار  هستند ولی گلها ساده (صلیبی فرم) و غیرچند پر و معمولا گیاه بسیار ریزقواره‌ای است ولیکن عطری بسیار قوی و خوش‌بو دارد که عصر هنگام با نسیم مختصری کل حیاط و باغ و محله را عطرآگین میکند.

اطلاعات محصول:

بذرهای این گیاه اصلاح نشده و محلی است و توسط افراد بومی از کوهستانهای اطراف اردبیل جمع آوری میشود. بنابراین اطلاعات دقیقی در مورد قوه نامیه و خلوص بذرها موجود نیست. ولی کیفیت جوانه‌زنی (Germination) بذرها بسیار خوب و قابل قبول است و میتوانیم به عدد ۸۵٪ جوانه‌زنی اعتماد کنیم که در بین بذور اصلاح شده نیز عدد بسیار خوبی است.

شما میتوانید این بذرها را در باغچه یا گلدان بکارید. حجم سبزینگی گیاه کم و گیاهی کم حجم و ریزاندام است. بنابراین جای زیادی اشغال نمیکند. و میتواند در کنار بوته‌ها یا گیاهان دیگر نیز کاشته شود.

طول دوره رشد گیاه تقریبا سه ماه است و میتواند از زمان کاشت بذر در مدت حدود ۴۰ روز به گلدهی برسد. پس از آن بذر تشکیل میدهد و شما میتوانید بذرها را جمع آوری و مجددا کاشت نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد