سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

پرورش سنبل در خانه

گل سنبل از آن دسته گل‌هایی است که کمتر به عنوان گیاهی آپارتمانی به آن نگاه شده، ولی قابلیت این را دارد که به آسانی و حتی در فصول سرد در خانه پرورش بیابد.
از کجا بخرید
پرورش سنبل
مراکز باغداری انواع زیادی از پیازهای گل را که رنگ‌های متنوعی دارند و به طور خاصی پرورش یافته‌اند، انبار می‌کنند. این پیاز‌ها ۱۰ هفته پس از کاشت گل می‌دهند.
گل دادن سنبل‌ در زمانی غیر از فصل معمول
برای اینکه پیاز‌ها گل بدهند، باید از تکنیکی به نام «وادار کردن» استفاده کنید. برای این کار باید پیاز سنبل را که با گرما پرورانده شده‌اند و از پیازهای معمولی این گل گران‌تر می‌باشد، برای چندین هفته در مکانی تاریک قرار دهید تا جوانه‌های گل رشد کنند. برای درست کردن یک ظرف گل کاسه‌ شکل، با کاشتن ۳ پیاز سنبل به رنگ مشابه در گلدان‌های مجزا شروع کنید.
چگونه این کار را انجام دهید
یک گلدان ۸ سانتی متری را تقریبا تا دهانه از فیبر مرطوب پیاز گل پر کنید و سپس پیازی را با ملایمت در نیمه گلدان فرو کنید. اگر پوست حساسی دارید، وقتی در حال کاشتن پیاز‌ها هستید، دستکش بپوشید، چون کریستال (پرز)‌های ریز و سوزن مانندی آزاد می‌کنند که می‌تواند پوست را اذیت کند. تقریباً برای ۱۰ هفته گلدان‌ها را در یک مکان تاریک و سرد مثل گاراژ یا انبار قرار دهید تا ریشه‌ها رشد کنند. اگر بیش از یک گونه را پرورش می‌دهید، برای اجتناب از در هم شدن آن‌ها با هم، نام یا رنگ آن‌ها را روی گلدان بنویسید. پیاز‌ها را به طور منظم بررسی کنید و اگر کمپوست به نظر خشک می‌رسد، به آن آب بدهید. وقتی جوانه‌ها ظاهر شدند، صبر کنید تا ارتفاع آن‌ها حدوداً به ۵ سانتی متر برسد و سپس ۳ گلدان را در یک ظرف کاسه شکل ۱۸ سانتی متری قرار دهید. فواصل آن را با کمپوست پر کنید‌ و آن را در مکانی روشن قرار دهید تا گل دهد.
توجه و مراقبت در مرحله بعدی
کمپوست را مرطوب نگه دارید. پیاز‌ها بعد از گل دادن می‌میرند و بهترین کار این است که از گیاه جدا شوند- می‌توانید آن‌ها را به کمپوست خود اضافه کنید ولی مطمئن شوید که به خوبی ریزشان کرده‌اید.


پرورش سنبل


توصیه‌ها:

  1. دنبال پیازهای با کیفیتی باشید که اغلب بزرگ و سفت هستند. اگر آن‌ها را از گلخانه تهیه می‌کنید، همیشه باید پیازهای تازه را انتخاب کنید.
  2. وقتی پیاز‌ها را خریداری کردید، به دنبال نشانه‌های خرابی، بیماری و قارچ باشید. پیازهای بد را دور بیاندازید، چون گیاهانی که از آن‌ها رشد می‌کنند سالم نیستند. علاوه بر این می‌توانند گیاهان سالم را نیز مبتلا کنند.
  3. قبل از اولین یخبندان پیاز سنبل را در خاک بکارید. این زمان بسته به مکان‌های مختلف تغییر می‌کند. در برخی جا‌ها می‌تواند در شهریور یا مهر ماه یا حتی در اواسط دی باشد. هر زمان از سال که باشد، ‌ لازم است پیازهای سنبل در پاییز کاشته شوند.
  4. پیاز‌های سنبل را به زور در زمین فرو نکنید. در عوض زمین را به اندازه کافی (حدوداً ۱۵-۲۰ سانتی متر) گود کنید. پیاز‌ها را در عمق ۵ تا ۷ سانتی متری بکارید. پیازهای بزرگ‌تر به فضای بیشتری نیاز دارند.
  5. در طی فصل سرما باید پیاز را با پوشال یا برگ بپوشانید تا به کود تبدیل شود. در صورتی که در منطقه خیلی سردی زندگی می‌کنید، پیاز‌ها را در عمق بیشتری بکارید. این کار پیاز‌ها را دور از خاک یخ زده نگه می‌دارد. به حد کافی پیازهای خود را تغذیه کنید.
  6. پیاز گل سنبل را به طور کامل آب دهید. پیاز‌ها را خشک نگه ندارید و زیادی هم به آن آب ندهید. وقتی گیاه گل داد، نسبت به قبل به آب کمتری احتیاج دارد.
نظرات 1 + ارسال نظر
sabzevari سه‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 06:18 ب.ظ http://izogum.blogfa.com/

سلام
وبلاگ شما بسیار زیباست
موفق باشید
به امید همکاری بیشتر در زمینه کاری !!!
سبزواری
09364074457

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد