سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

پرورش و نگهداری کاکتوس ها

 

کاکتوس ها موجوداتی مرموز و عجیب می باشند ومن بااین که سالها با آنها سر و کار داشته ام گاه گداری  از تغییر ناگهانی شرایط گیاه  غافلگیر شده ام و هنوز نسبت به آنها شناخت کافی ندارم ،بااین حال با رعایت نکاتی که برای کاکتوس ها عمومیت دارد می توان انها را حفظ و نگهداری کرد و من سعی کرده ام در حد توانم این نکات را یاداوری کنم.

کاکتوس ها را باید در فصول سرد گرم نگه داشت .بهترین نقطه برای نگهداری کاکتوس در داخل خانه ،کنار پنجره ای است که آفتاب گیر باشد.البته کاکتوس ها اصولا با افتاب مستقیم میانه خوشی ندارند و نباید انها را در مقابل تابش مستقیم خورشید قرار داد.  

گاهی در وقت جابجایی کاکتوسها مشاهده می شود که ریشه گیاه وضع مناسبی ندارد و حالت پوسیده پیدا کرده است در این حالت بهترین راه هرس کردن ریشه می باشد و باید فقط ریشه هایی را باقی گذاشت که سالم و قوی باشد،درصورتی که تمام ریشه وضع نامناسبی داشت از بریدن تمام ریشه ها نترسید.ریشه های جدید سریعا رشد خواهند کرد.معمولا پس از جابجایی گلدان و اصلاح ریشه ها تا ده روز نباید به گیاه اب داد.

بدست اوردن قلمه مناسب نیاز به حسن انتخاب دارد کاکتوس ها از راه قلمه زدن به راحتی تکثیر می شوند.ولی این عمل بیشتر از کاکتوس های جزء جزء صورت می گیرد.زیرا به گیاه آسیب کمتری می زند.از جوانه هایی استفاده کنید که سطح تماس کمتری با گیاه دارند.از گرفتن قلمه از پایه گیاه خودداری کنید.رطوبت این قسمت از گیاه بیشتر است و خطر گندیدگی گیاه مادر بیشتر است.اگر این کار را کردید و پایه گیاه شروع به فاسد شدن کرد سریعا قسمت گندیده را جدا کرده و گیاه مادر را یک هفته  خارج از خاک قرار داده و سپس به گلدان انتقال دهید.

کاکتوس ها می توانند در خاکهایی با ترکیبات متفاوت از قبیل سنگلاخی ، ماسه ای ، رسی ...به زندگی خود ادامه دهند ولی ایده ال ترین ترکیب برای انها ترکیبی است که سریعا خشک شود ولی همچنان مقداری رطوبت را در خود نگه دارد.
خاک مورد نیاز برای کاکتوس ها باید دارای خلل و فرج و پر متفذ باشد تا اب به راحتی از ان خارج شود و سریعا خاک خشک شود.و گیاه امکان تنفس( ( aerationپیدا کند. همواره برای کاکتوس ها از خاکی سنگریزه ای استفاده کنید . برای خاک کاکتوس ترکیب های مختلفی    توصیه می شود . یکی از رایج ترین ترکیبات برای کاکتوس 2 قسمت خاک باغچه و یک قسمت  ماسه درشت((coarse sand
است .از خاکی که میزان زیادی خاک برگ دارداجتناب کنید.
همیشه سعی کنید که خاک گلدان بین دو ابیاری خشک باشد زیرا خیس بودن گلدان برای مدت طولانی به کاکتوس اسیب وارد می کند.بر روی سطح گلدان از سنگریزه استفاده کنید این کار منافع متعددی دارد از قبیل
نگهداری رطوبت ، زیبایی ،سالم ماندن پایه گیاه......

 


تکثیر کاکتوس ها

تکثیر کاکتوس ها بوسیله دانه کاری است  طولانی و سالها طول خواهد کشید که یک  دانه به کاکتوسی بزرگ تبدیل شود.

بهترین راه برای تکثیر کاکتوس بریدن تکه ای از کا کتوس و کشت ان است.بهترین زمان برای این کار بهار است ولی در دیگر فصول نیز این کار امکان پذیر است.برای این کار از چاقویی تیز استفاده کنید. از چاقوی اره ای استفاده نکنید.  کاکتوس ها سر و ته رشد نمی کنند ،بنابر این وقتی چند برش از یک کاکتوس بر می دارید به این نکته دقت کنید.

برای جلوگیری از بین رفتن کاکتوس و پوسیدگی ان قبل از اینکه ان را در خاک قرار دهید چند روزی ان را در سایه قرار دهید تا قسمت بریده شده خشک شود .هر چه قدر کاکتوس بزرگتر باشد به زمان بیشتری برای خشک شدن احتیاج دارد(3 تا 15روز).هم چنین گرم وسرد بودن هوا نیز به ترتیب موجب کاهش و افزایش زمان خشک شدن می شود. پس از این دوره ان را در گلدانی با زه کشی مناسب قرار داده مانند دیگر کاکتوس های بالغ ابیاری کنید.

مطالب مرتبط:

آفتاب سوختگی کاکتوس

بهترین زمان تعویض گلدان کاکتوس

گلدان مناسب کاکتوس

خاک مورد نیاز کاکتوس

پیوند کاکتوس – آموزش عمومی

چرا کاکتوس را پیوند می زنیم ؟

اصول نگهداری تراریوم کاکتوس

پرورش و نگهداری کاکتوس ها

تکثیر کاکتوس ها

قلمه زدن کاکتوس

نظرات 2 + ارسال نظر
کشاورزی دوشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 07:08 ب.ظ http://www.nastaranmaleki.blogfa.com

بله شمارولینک کردم

مهدی دوشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:53 ب.ظ http://bivatan.blogsky.com

سلام.
ممنون که جوابمو دادید...
از وقتی که سدوم رو خریدمش، مقداری رشد کرد. چون با یه پلکترانتوس فورستری توی یه گلدون گذاشته بودمش، ازش جداش کردم. به اون گلدون هر 3 روز یه بار آب میدادم.
بعد جداشدن از اون گلدون رشدش متوقف شد. بعد از یه مدتی از پایین شاخه هاش نرم و پژمرده شدن. اونایی که پژمرده شدن رو قطع کردم. الان تقریبا فقط شاخه های بالاییش موندن! الان هر هفته ای یه بار آب بهش میدم.
می خواستم راهنمایی کنید که امیدی بهش هست یا نیست ... که مث این که هست.
بازم ممنون

مشکل شما مبوط به آبیاری زیاد است بهتر است مدت آبیاری را به 5-6 روز یک بار افزایش دهید و برای جلوگیری قارچی شدن بهتر است باپنبه آغشته به قارچ کش قسمت های خشکیده را هر روز تمیز کنید آهسته روی آن و فط یک بار بکشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد