سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

گیاه برگ انجیری

برگ های این گیاه با ظاهر جالب و پنیر مانند خود می توانند زینت بخش آپارتمان شما باشند.

برگ انجیری یک گیاه تزیئنی گرمسیری است که ریشه‌های هوایی دارد که از ساقه به پایین خم می‌شوند. این ریشه‌ها به آسانی به زمین می‌رسند و به گیاه خصوصیاتی مانند برگ مو می‌دهد. این گیاه نام انگلیسی خود (یعنی گیاه پنیرِ سوئیسی) را از برگ‌های بزرگ قلبی شکل خود می‌گیرد که پس از گذشت زمان سوراخ‌هایی سطح آن را می‌پوشاند که مشابه پنیر سوئیسی می‌شود. گیاه برگ انجیری

این گیاه نور کامل را ترجیح می‌دهد، ولی به سایه نسبی هم عادت می‌کند. خاک غنی شده از کود با زهکشی کافی را ترجیح می‌دهد. این گیاه در آب و هوای گرم رشد می‌کند و به رطوبت بالایی نیاز دارد. اصلاً تحمل سرما را ندارد، بنابراین باید قبل از کاشت آن این مسئله را در نظر گرفت. بیشتر گیاهان می‌توانند به صورت خانگی رشد کنند و در سبد‌ به بهترین نحو عمل کنند. به خاکتان فرصت دهید تا بین آبیاری‌ها خشک هم شود. 

چگونه آن‌ها را به گلدان بزرگ‌تر انتقال دهیم و یا قطع کنیم؟ 

می‌توانید این کار را با انتقال دادن آن به ظرف بزرگ‌تری که مملو از خاک غنی است و زهکشی و هواگیری مناسبی دارد، انجام دهید. قبل از انتقال مطمئن شوید اتصال ریشه‌ها را شُل کردید. این گیاه به حمایت و نگهداری ویژه‌ای نیاز دارد. 

در صورتی که تمایل دارید پایه آن روی خزه رشد کند، فرصت مناسبی است. پایه خزه مانند را به همراه گیاه در گلدان جاسازی کنید. آرام پایه را با نخ به ساقه گره بزنید. مرتباً پایه را از خزه پاک کنید. پس از انتقال به ظرف بزرگ‌تر به آن آب بدهید. چون رشد این گیاه می‌تواند غیر قابل‌کنترل شود، باید با هرس کردن آن را کنترل کنید. می‌توانید هر زمانی که گیاه بسیار بلند شد یا کنترل ریشه‌های هوایی سخت شد، به خصوص هنگام رشد روی پایه خزه، آن را هرس کنید. 

طریقه تکثیر گیاه برگ انجیری: 

این گیاه توسط دانه یا قلمه زنی ساقه منتشر شود. تنها لازم است قلمه‌های ساقه را کنار مقطعی از ساقه قرار دهید. این کار را می توانید با بریدن یک گره برگی انجام دهید. برگ اولِ نزدیک پایه قلمه را جدا کنید و گره را در خاک بکارید. می‌توانید در صورت تمایل از هورمون‌های محرک ریشه هم استفاده کنید، اما این کار ضروری نیست. خوب آبیاری کنید تا به خوبی زهکشی شود. بهتر است قلمه را قبلا در آب قرار دهید تا هنگام جابجایی خوب جایش را پیدا کند. گیاه را 3-2 هفته در آب قرار دهید، سپس به گلدان حاوی خاک غنی شده انتقال دهید. 

هم چنین می‌توانید خزه را دور ساقه در ریشه‌های کوچک هوایی و محل انشعاب برگ بپیچانید و آن را با نخ سر جایش ثابت کنید. 

این مقطع را در کیسه‌ای قرار دهید و سر آن را گره بزنید. در عرض چند ماه ریشه‌های جدیدی شروع به رشد می‌کنند.

پرورش فیلودندرون

فیلودندرون در عین زیبایی به مراقبت کمی احتیاج دارد و تقریباً در هر شرایطی رشد می کند.

این گل‌ها رشد آسانی دارند و گیاهان آپارتمانیِ بسیار زیبایی هستند. در واقع بین گیاهان آپارتمانی آسان‌ترین رشد را دارند. آن‌ها در شرایط خانه شما رشد می‌کنند و به نگهداری کمی نیاز دارند. فیلودندرون‌ها به خاطر برگ‌های‌شان کاشته می‌شوند زیرا سایز‌های متنوعی دارند. این گیاهان به نور کمی برای رشد نیاز دارند. به همین دلیل می‌توانید آن‌ها را در هر اتاقی که دوست دارید، قرار دهید. 

آن‌ها حتی در گلدان‌های رومیزی و سبد‌های آویزان نیز رشد می‌کنند. هنگامی که در گلدان هستند به آن‌ها اجازه دهید تا در اندازه دلخواه رشد کنند و هر رشد جدید و ریشه هوایی را بر چینید. 
آیا می‌دانستید فیلودندرون‌ها سمی هستند؟ کودکان خود را از تماس با آن دور نگه دارید! 
توزیع و تکثیر
آن‌ها می‌توانند با قیچی زدن و ریشه‌های هوایی گسترش یابند. قلمه‌ها باید 2 تا 3 گره ریشه کوچک داشته باشند. قلمه‌ها را در شیشه‌ای که تا نصف با آب پر شده قرار دهید. اجازه دهید تا ریشه‌ها به اندازه 2.5 سانتی‌متر یا بیشتر رشد کنند، سپس آن‌ها را به یک گلدان یا محفظه انتقال دهید. قلمه‌ها می‌توانند مستقیماً در خاک کود دار قرار داده شوند. از خیس بودن خاک اطمینان حاصل پیدا کنید. ما ریشه زدن در آب را توصیه می‌کنیم. 
طریقه رشد
این گل‌های شیپوری پیچی آمریکایی مراقبت آسانی دارند. آن‌ها به خاکی نیاز دارند که خوب زهکشی شده باشد و مقدار زیادی مواد معدنی غنی داشته باشد. تقویت کننده مایع را هر ۳-۲ هفته در خواست کنید تا به خوبی رشد کند. 
آن‌ها در شرایط سخت و خیلی پایین عملکرد خوبی دارند و در هر کدام از اتاق‌های منزل رشد می‌کنند. 
برگ‌های گیاه باید هر ماه با اسفنج خیس یا پارچه تمیز شود؛ این کار گرد و خاک را از برگ‌ها دور می‌کند زیرا روی برگ‌های بزرگ و براق آن بسیار به چشم می‌خورند. در آب و هوای خشک گیاه را هر چند روز یک بار با آب‌ تر کنید تا برگ‌ها را زنده و پویا نگه دارد. 
این گیاه می‌تواند در باغچه هم رشد کند یا در بهار به خارج از محیط خانه منتقل شود. آن‌ها مستعد یخ زدگی هستند، بنابراین مطمئن شوید آن‌ها را پس از سپری شدنِ آخرین یخبدان در منطقه‌تان، در بیرون قرار می‌دهید و قبل از اولین شروع سرما به خانه می‌آورید. 
حشرات و بیماری‌ها

آن‌ها عموماً مشکل خاصی ندارند. شته، کرم‌های ریز و سایر حشرات ریز به گیاه آسیب می‌رسانند. برگ‌ها را با یک پارچه مرطوب آغشته به صابون حشره کش پاک کنید تا مشکلات به حداقل برسد.

حشرات موجود در خاک گیاه

گیاهی که در خاک آن حشره وجود دارد می تواند بقیه گیاهان شما را نیز مبتلا کند، پس با روش های طبیعی آن را درمان کنید.

درمانِ گیاهانی که در خاک خود حشره دارند، می‌تواند مشکل‌ساز باشد. ما حشره‌کش شیمیایی ایمنی را نمی‌شناسیم که هم برای گیاهان آپارتمانی و خانگی و هم برای گیاهان باغ و باغچه مناسب باشد؛ در نتیجه قصدمان این است که با متدهای پیشگیری از آلوده شدن به این حشرات جلوگیری کنیم تا اینکه آنها را با حشره‌کش و روش‌های شیمیایی از بین ببریم.
کنترل حشرات خاک در گیاهان خانگی و آپارتمانی
در اینجا راهکارهایی را به شما ارائه می‌دهیم که ممکن است کمکتان کند:

  • بسیاری از این حشرات خاک‌های مرطوب را دوست دارند و در خاک‌های خشک دوام نمی‌آورند. بنابراین اجازه دهید تا حد ممکن خاک خشک شود. اگر امکانش وجود دارد، اجازه دهید که خاک تا حدی خشک شود که گیاه به حالت پژمردگی برسد.
  • گلدانِ گیاه را تعویض کنید. اگر گیاهتان کوچک است، بدونِ اینکه به ریشه‌هایش آسیب بزنید، آن را از خاک بیرون بیاورید. سپس گلدان جدید را با خاک استریلیزه پُر کرده و گیاه را داخلِ گلدان جدید قرار دهید.
  • گیاه را در اّب غوطه‌ور کنید تا حشرات داخل آن از خاک بیرون بیایند. اگر گلدانتان کوچک است آن را در یک سطلِ آب قرار دهید و 1 ساعت بعد از آب بیرون آورید. پس از بیرون آوردن از آب اطمینان حاصل کنید که خاکتان کاملاً زهکشی شود.
  • حواستان به حشرات هوازی باشد؛ آنها قسمتی از زندگی‌شان را روی خاک می‌گذرانند.
  • گیاهان جدید را قبل از خریداری و آوردن به خانه مورد بررسی قرار دهید. آنها را قرنطینه کنید و در محلی جداگانه و دور از سایر گیاهان قرار دهید. سپس آنها را به مدت چند روز به منظورِ کشف وجود حشرات، تحت نظر بگیرید.

بنت قنسول

گیاه آپارتمانی بنت قنسول نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی این حسن را دارد که در زمستان هم شکوفه های زیبایی می‌دهد. بنت قنسول

چگونه از گیاه بنتِ قنسول مراقبت خواهید کرد؟ با دقت! این گیاهِ حساس برایِ این‮که در زمستان شکوفه بدهد، دارایِ نیازهایِ رشدیِ مخصوص به خود است؛ با این حال، با مراقبتِ مناسب، این گیاه شکوفه کرده و هفته‮ها جذاب و زیبا باقی می‮ماند.
مراقبت از بنت قنسول با نور، آب و دمایِ مناسب آغاز می‮شود. در اوایلِ زمستان، هنگامی‮که گیاه غرقِ شکوفه است، از هوایِ نسبتاً خنک، نورِ درخشانِ غیر مستقیم و رطوبتِ فراوان لذت می‮برد. باید به این گیاه به‮طورِ کامل آب بدهید؛ اما اطمینان حاصل کنید که خاکِ گیاه‌تان زهکش است و آبِ اضافی تخلیه می‮شود. اجازه ندهید ظرفِ زیرِ گیاه از آب پُر باشد، زیرا این امر موجبِ پوسیدگیِ ریشه می‮شود. قرار دادنِ گیاهانِ دیگر در کنارِ بنت قنسول می‮تواند به بالا بردنِ سطحِ رطوبتِ هوا کمک کند، بخورها نیز می‮توانند هوایِ خانه را مرطوب کنند.
هنگامی‮که گل‮ها ریختند، شما می‮توانید گیاه را دور بیاندازید و یا آن را تا سالِ بعد نگهداری کنید. برای نگه داشتنِ گیاه آبیاریِ آن را کاهش دهید، به صورتی‮که تا حدودی خاکش خشک شود، اما اجازه ندهید به‮طورِ کامل خشک بماند. همچنین تا فرارسیدنِ بهار آن را به مکانی تاریک و خنک منتقل کنید.

تقویت گیاه بنت قنسول

هنگامی‮که گیاه در مرحله شکوفه دادن است، تقویت کردنِ آن به هیچ وجه توصیه نمی‮شود. بنت قنسول را تنها در صورتی‮که آن را بعد از زمستان نیز نگهداری می‮کنید، تقویت کنید. از یک تقویت کننده معمولی گیاهانِ آپارتمانی استفاده کرده و هر دو هفته یک بار و یا 1 بار در ماه گیاه‮تان را تقویت نمایید. اگر برایِ این گیاه شرایطِ محیطی خوبی را فراهم کنید، پس از چندین هفته دوباره به رشدِ خود ادامه می‮دهد.

مراقبت از گیاه پس از زمستان

در بهار گیاه را به یک منطقه آفتابی برگردانده و به خوبی آبیاری کنید. شاخه‮هایِ گیاه را به اندازه 51 سانتی‮متر از لبه گلدان کوتاه کنید. همچنین خوب است که گلدانِ گیاه‌تان را عوض کنید و از همان نوعِ خاکِ قبلی استفاده نمایید. در حالی‮که گیاهِ بنت قنسول می‮تواند در طولِ تابستان داخلِ منزل نگهداری شود، برخی ترجیح می‮دهند در تابستان این گیاه را به مکانی آفتابی و محافظت شده در باغِ خود منتقل کنند؛ بدین‮گونه که گلدانِ گل را داخلِ خاکِ باغ فرو برند. هر دو روش خوب است.
پس از این که رشدِ جدیدِ گیاه به 15 تا 25 سانتی‮متر رسید، سرِ آن‌ها را نیشگون بگیرید تا رشدِ طولی را متوقف و شاخه‮دهی را تقویت کنند (این‮گونه گیاه‌تان پُر پشت‮تر می‮شود). این کار را می‮توانید یک‮بار در ماه تا اواخرِ تابستان ادامه دهید. هنگامی که در پاییز شب‮ها طولانی‮تر شدند، دوباره گیاه را به داخلِ خانه منتقل کنید.
از اواخرِ تابستان تا اواخرِ پاییز نور به امری حیاتی در نگهداری از این گیاه تبدیل می‮شود. برایِ این‮که شکوفه‮دهی را در این گیاه تقویت کنید به دوره‮هایی طولانی از تاریکی در شب نیاز دارید (حدودِ 12 ساعت). به همین دلیل این گیاه را به مکانی ببرید که در شب چراغی روشن نباشد و یا آن را شب‮ها با جعبه‮ای بپوشانید. در طولِ روز به گیاه اجازه دهید تا نورِ زیادی دریافت کرده و انرژی لازم را برایِ شکوفه دهی به دست بیاورد. روزهای گرم‮تر و شب‮های سردتر نیز توصیه می‮شوند. این گیاه را در مکانی نسبتاً خنک و مرطوب و در معرضِ نور درخشان و غیر مستقیمِ خورشید قرار دهید و به آن به اندازه کافی آب بدهید تا گیاه‌تان شکوفه کند.

افتادنِ برگ‮های گیاهِ بنت قنسول

فاکتورهای محیطی مانندِ گرم و خشک بودنِ هوا علتِ اصلی افتادنِ برگ‮ها به شمار می‮آیند. استرس نیز می‮تواند عاملِ دیگری برای ریزشِ برگ‮ها باشد. گیاهتان را در مکانی آرام و خنک قرار داده و آن را به‮طورِ کامل آبیاری کنید. اگر هیچ‮کدام از این کارها در رفعِ ریزشِ برگ‮ها مؤثر نبودند، شاید نیاز باشد گیاهتان را دور بیاندازید.

تغییر شکل کاکتوس

کاکتوس ها برای رشد خوب خود نیاز به نور خورشید دارند هر چه این نور کمتر شود رشد گیاه کمتر و نامتعارف تر می شود . کاکتوس هایی که در خانه نگهداری می شوند حتی پر نور ترین قسمت پشت پنجره هم مواقعی نمی تواند نیاز نوری آنها را برطرف کند . وقتی که نیاز نوری آن ها برطرف نشود، رشد خود را به صورت نامتعارف آغاز می کنند و به اصطلاح به طرف نور کشیده می شوند . رنگ پریدگی کاکتوس هم به دلیل کم نوری است . 

ادامه مطلب ...

آبیاری بیش از حد کاکتوس

بیماری کاکتوس

کاکتوس و ساکولنت آب را برای ادامه حیات در فصول خشک در خود ذخیره می کنند  .  در طبیعت کاکتوس آب  را کم کم و با دقت ذخیره می کند و این باعث می شود که از دست دادن آب ذخیره شده به آسانی نباشد .  ادامه مطلب ...

درد جامعه

امشب موقع وب گردی به این وبلاگ بر خوردم مطالب اون اشک آدم رو در میاره لطفا صبر کنید تا عکس ها کامل لود بشه

               معنی تفاوت را می فهمید


                                http://kingdemon.blogfa.com/