سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

چرم شترمرغ

چرم شتر مرغ در حال حاضر برای این صنعت‎ ‎بصورت یک معضل در آمده است.

 این محصول نمی تواند علیرغم منحصر بفرد ‏بودن، کمیاب‎ ‎بودن و با داشتن دامنه وسیعی از کاربردها، درآمد مورد انتظار را برای تولید کننده‎ ‎حاصل کند. حال مساله این ‏است که شاید می باید کلی تر به این قضیه نگریست و به دنبال‏‎ ‎مشکلات اصولی گشت.

همانند صنعت شترمرغ در آفریقای جنوبی، ما نیز نمی باید به‎ ‎شرایط فعلی که چرم شترمرغ دارد بعنوان یک مشکل نگاه کنیم، ‏بلکه مساله ای است که می‎ ‎باید حل شود. بازار خصوصیتی دارد که بدین صورت که در پی بوجود آمدن یک مشکل غیر‎ ‎عادی، ‏خودش را اصلاح می کند. مانند آنچه در مورد نرخ معاوضه رند ( واحد پول آفریقای‎ ‎جنوبی) وجود داشت. حال جگونه می باید ما ‏بعنوان متولیان صنعت پرورش شترمرغ در‎ ‎آفریقای جنوبی از شر مشکل موجود خلاص شویم و چگونه می توانیم محیط متغیر ‏تجارت فعلی‎ ‎را تنظیم و تثبیت کنیم؟
اگر موفق به تنظیم شرایط شویم باید بدانیم که در طول 4‏‎ ‎سال آینده نیز می باید این روند را به منظور اطمینان از پایدار بودن ‏وضعیت صنعت،‎ ‎دوباره انجام دهیم.
دلیل وضعیت موجود این است که در حال حاضر ما در بازار بین‎ ‎المللی مشغول فعالیت هستیم و هیچ قانون یا ساختار ‏مشخصی برای حفاظت از ما وجود‏‎ ‎ندارد. ما می باید ساختار صنعت خود را طوری بسازیم که قابل رقابت با بازار بین‎ ‎المللی ‏باشد و یا اینکه حد اقل از مشکلات این بازار به دور باشد.
این صنعت می‎ ‎باید برنامه ای به منظور داشتن در ساختار مهم برای تضمین پایداری وضعیت و نیز بوجود‎ ‎آمدن یک صنعت ‏آگاهانه داشته باشد  ادامه مطلب ...

نوش و چگونگی جمع‌آوری آن توسط زنبور عسل

بافت ترشح کننده نوش یا نوشجای (Nectary) ممکن است در قسمت‌های مختلف یک گل دیده شود.

 نوشجای ممکن است در بین گلبرگ‌ها و کاسبرگ‌ها و یا قاعده پرچم‌ها و مادگی‌ها جای داشته باشد. این بافت‌ها مرکب از  سلو‌های فعالی هستند که در تبدیل شیره گیاهی به نوش نقش اساسی دارند. این بافت‌ها محققاً از نظر مواد هورمونی تحت تأثیر پرچم و مادگی قرار دارند و شاید به همین دلیل است که قبل از لقاح گل فعالیت آن‌ها به حداکثر می‌رسد و پس از لقاح فعالیت نوش‌زایی آن‌ها متوقف می‌شود. حداقل، اپتیمم و حداکثر درجه حرارت محیط که در آن نوشجای یک گونه از گیاه می‌تواند فعالیت نوش‌زایی داشته باشد متفاوت است.

این مسئله در مرد کشت و کار گیاهانی که در گرده افشانی آن‌ها حشرات نقش تعیین کننده دارند باید دقیقاً مورد توجه قرار گیرد. غیر از عامل درجه حرارت بطور لی ترشح نوش در روز‌های آفتابی بیشتر از روز‌های ابری است زیرا تولید قند توسط سلول‌های نوش‌زا در رابطه با فتوسنتز می‌باشد که آن هم به نوبه خود به نور خوشید ارتباط دارد. رطوبت خاک، فشار جوی، اندازه و تعداد سلول‌های نوش‌زا و حتی طرز قرار گرفتن گل‌ها روی گیاهان در میزان ترشح نوش موثرند.

مواد متشکله نوش گل‌ها مورد توجه بسیاری از محققان و دانشمندان قرار گرفته است. به غیر از آب، قسمت عمده مواد تشکیل دهنده نوش گل‌ها را انواع قند‌ها تشکیل می‌دهند. اگر چه مقادیر متیری از اسیدهای آلی، روغن‌های فرار، پلی‌ساکارید‌ها، مواد پروتئینی، دیاستازها و مواد آلکالوئیدی به مقدار خیلی کمتر در آن‌ها وجود دارد. سه قند عمده موجود در نوش گل‌ها ساکارز، فروکتوز و گلوکز می‌باشد. به علاوه  قند‌های دیگری از جمله مالتوز رافینوز، ملیبیتوز و ملزتیوز به مقادیر کمتر در نوش دیده می‌شوند. طبق مطالعات انجام شده نوع و نسبت قند‌های موجود در نوش یک گونه مشخص از گیاه همیشه ثابت است.  ادامه مطلب ...

شیر مادیان

شیر اسب حاوی مقادیر زیادی پروتئین ، چربی و مواد مغذی در اوایل دوره شیر دهی میباشد و هنگامیکه اسب از مرحله شیردهی گذر میکند میزان مواد مغذی در شیر کم میشود .   ادامه مطلب ...

نحوه برداشت عسل



http://www.beginningbeekeeping.com/swarmcells.JPG

http://img.irna.ir/1390/13900627/30569886/30569886-1690440.jpg


زمان برداشت عسل از کندو زمانی است که هر کندو (بسته به تعداد طبق که دارد) حداقل یک قاب عسل داشته باشد  ادامه مطلب ...

اسب و نمک

کمبود شدید نمک می تواند سبب مرگ اسب شما شود .


نمک یک ماده بسیار ضروری می باشد که بدن به آن احتیاج دارد ولی قادر به ساخت آن نیست و باید در جیره غذائی اضافه شود .
نمک از سدیم و کلر تشکیل شده است . سدیم یک الکترولیت می باشد و الکترولیتها از ذراتی که دارای بار الکتریکی می باشند و یون نامیده می شوند تشکیل شده اند . یونها برای متابولیسم سلولی ، تعادل سیستم سلولی و تولید انرژی مورد نیاز می باشند . سدیم به نگهداری هیدراتاسیون کمک نموده و جهت انقباض عضلانی و عصبی بسیار مهم می باشد . کلر نیز یک الکترولیت می باشد و زمانیکه سدیم بار مثبت دارد دارای بار منفی است و تعادل این دو به نگهداری سلامت سلولهای خونی کمک می کند .
خون خود تنظیم(homeostatic) می باشد و برای نگهداری حالت تعادل خود از ارگانهای دیگرهم مواد مورد نیاز خود را می گیرد .
اگر که نمک در رژیم غذایی موجود نباشد ، خون احتیاج خود را از نمک موجود در ادرار و عرق جذب می کند ، اما تولید ادرار و عرق نمی تواند متوقف شود و خون نمک را به کلیه و غدد عرق باز می گرداند . بدن سعی می کند با رقیق سازی ادرار و عرق با آب بیشتر جبران این کمبود را متعادل کند که بافتهای بدن در این هنگام دهیدراته می شوند .
یک اسب با سایز متوسط ۱۱۰۰ پوند در هنگام استراحت حدود ۲ اونس در روز به نمک احتیاج دارد . در روزهای گرم و هنگام فعالیت شدید و تعریق زیاد ، این نیاز به ۵ اونس میرسد ( تقریباً هر اونس معادل ۶ قاشق چایخوری می باشد) .
مقداری نمک در فراورده های تولیدی تجاری وجود دارد . در هر روز به اندازه ۱ اونس نمک به این صورت تامین می شود ولی کافی نیست . نمک باید از طرق دیگری مثل قالبهای نمک یا نمکهای نرم تامین شود . قالبهای نمک برای گاوها طراحی شده اند که زبان سخت و خشنی دارند و به همین دلیل برخی اسبها این قالبها را برای بدست آوردن نمک خراب می کنند . نمکهای دانه ای سفید بصورت نرم و پودری توصیه می شود که از قالبهای نمک هم اقتصادی تر می باشند .
شروع تغذیه با نمک باید به تدریج باشد و در اختیار گذاشتن بیش از اندازه آن سبب مسمومیت خواهد شد . علائم مسمومیت با نمک بصورت اختلال دستگاه گوارش و قولنج می باشد ادامه مطلب ...

گیاه آزولا و تغذیه دام

 

گیاه آزولا براى اولین بار توسط دانشمندى به نام لامارک شناسایى شد. این گیاه به صورت شناور و به رنگهاى سبز و قرمز با منظره زیبایى در مرداب‏ها، تالاب‏ها، استخرهاى پرورش ماهى، گودال‏هاى کم‏عمق و رودخانه‏هاى داراى آب کم و آبگیرها دیده مى‏شود.

مقدمه
یکى از مهمترین مسائل یک دامدارى، چگونگى تامین خوراک دامهاست. چون خوراک دام یک ماده حیاتى است که باید به‏صورت دایمى (روزانه و به‏موقع) در اختیار دام باشد. بنابراین، تامین غذاى دام به عنوان یک اصل مهم اهمیت زیادى دارد. یک دامدار باید براى تامین غذاى سالیانه دام و جلوگیرى از خطر کمبود غذاى دام یا افزایش هزینه آن، در فصل تابستان با جمع‏آورى علوفه یا سیلوکردن، توشه زمستانه را براى دام‏ها مهیا کند.

در دامدارى‏هاى ایران معمولا نیاز غذایى دام را کنسانتره و دیگر علوفه تشکیل مى‏دهد. در استان گیلان با توجه به شرایط جغرافیایى منطقه، انواع علوفه‏اى را که به دام شیرى یا گوشتى مى‏دهند، عبارتند از: کاه گندم، کاه جو، سیلوى ذرت، ذرت علوفه‏اى، علف باغات، پَس چَر مزارع، برگ درختان، یونجه، شبدر و کاه برنج مى‏باشد که دراین میان کاه برنج بیشترین مواد را در تغذیه دام تشکیل مى‏دهد.

با این حال جمعیت دامى استان آنقدر زیاد است که انواع علوفه گفته شده نمى‏تواند نیاز غذاى دام‏هاى منطقه گیلان را تامین کند. بنابراین براى تامین خوراک دام مى‏توان از سایر منابع موجود استفاده کرد. یکى از این منابع مهم گیاه آزولا است. در این نشریه، ضمن معرفى آزولا، چگونگى و راه‏هاى عمل‏آورى و استفاده از این گیاه براى شما روستاییان عزیز توضیح داده مى‏شود.

استفاده از آزولا در تغذیه دام
گیاه آزولا براى اولین بار توسط دانشمندى به نام لامارک شناسایى شد. این گیاه به صورت شناور و به رنگهاى سبز و قرمز با منظره زیبایى در مرداب‏ها، تالاب‏ها، استخرهاى پرورش ماهى، گودال‏هاى کم‏عمق و رودخانه‏هاى داراى آب کم و آبگیرها دیده مى‏شود. دامداران ساکن اطراف مرداب‏ها یا افرادى که در حاشیه رودخانه‏ها زندگى مى‏کنند و ... به راحتى مى‏توانند از این علوفه خوراک دام‏هاى خود استفاده کنند.

آزولا در مردابها ، تالابها ، استخرهای پرورش ماهی و ... میروید
رنگ آزولا در موقع رشد و نمو (فصل بهار و تابستان) سبز است و در موقع پاییز و زمستان به علت پوسیدگى قرمز مى‏شود که در این موقع، براى غذاى دام مناسب نیست. چرخه زندگى گیاه آزولا 15-30 روز طول مى‏کشد. با توجه به شرایط جغرافیایى و اقلیمى منطقه و نوع جنس آزولا، میزان آن 30-80 تن در هر هکتار در ماه مى‏باشد. از این رو با توجه به شرایط منطقه مى‏توان از این گیاه استفاده کرد 
ادامه مطلب ...

چی بگم؟؟؟

واقعا جای تاسف داره دیشب یکی دو تا از مطالب خودمو که از مقاله های همکلاسی ها بود و چند ماه پیش گذاشته بودم توی یه وبلاگ دیدم که به نام خودشون زده بودن

باور کنید حتی چند جمله ابتدایی رو که خودم در مورد مقاله  توضیح داده بودم رو هم پاک نکرده بودن  کم مونده اسم بنده رو هم به نام خودشون کپی کنن 

خوب من یه سوال از این دوستان دارم اونم اینه که منظور شما از راه اندازی این وبلاگ ها چیه خوب اگه میخواین کار علمی بکنین باید چیز جدیدی  واسه گفتن داشته باشین نه این که کپی کنین اینطوری که فایده نداره 

وبلاگ هایی که کم هم نیستند مثل زراعت و باغبانی سال .... حالا زیاد کشش نمیدم گفتم تا یکم به خودشون بیان بالاخره من که نمیتونم جلوی این کپی کردن ها رو بگیرم.