سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

ساخت تراریوم (قدم به قدم تصویری)



کلمه تراریوم، کلمه‌ای لاتین است که از دو قسمت Terra به معنی خاک و زمین و -rium به عنوان پسوند مکان تشکیل شده است. بر این اساس می‌توان این عبارت را به " نمایشگاه جانداران زمینی" ترجمه کرد. به عبارتی دیگر، یک تراریوم جلوه‌هایی از نمونه‌های زندگی گیاهی یک منطقه یا اقلیم را دربرمی‌گیرد...  
این محصول اولین بار توسط یک پزشک جراح انگلیسی به نام ناتانیل وارد Nathaniel Ward در سال 1827به شکلی کاملاً تصادفی ساخته شد. در واقع او در مورد پرورش و تغییر و تحول پیله‌ای پروانه‌ها کار می‌کرد اما متوجه شد که آلودگی حاصل از کارخانه‌های لندن که نزدیک منزل وی بود جلوی رشد آنها را می‌گیرد.
دکتر وارد چرخه زندگی پروانه‌ها را در شرایط طبیعی مورد پژوهش قرار داد. به این شکل که شفیره پروانه را در یک ظرف مربا گذاشت و سپس مقداری خاک روی درون ظرف ریخت.
بعد از چند هفته دکتر وارد دید که یک گیاه در خاک درون ظرف روییده است.
اینکه در این مدت گیاه بدون آبیاری به رشد خود ادامه داده فکر او را درگیر خود کرد. او فهمید هنگامی که گیاه نم را از برگ‌هایش از دست می‌دهد این نم روی دیواره شیشه جمع شده و به شکل آب دوباره به داخل خاک بازگشته و گیاه را آبیاری می‌کند و این چرخه پایدار باران مانند درون ظرف، بهترین شرایط را برای رشد گیاه فراهم می‌آورد.
در ادامه او دو تراریوم کوچک تهیه کرد که در آن سرخس و نوعی گیاه از خانواده غلات کاشته بود و آنها را با کشتی به سیدنی استرالیا فرستاد. در این سفر که به مدت هشت ماه به طول انجامید و با وجود تغییرات زیاد دما در دوره سفر گیاهان به خوبی رشد کردند و صحیح و سالم به استرالیا رسیدند. پس از آن وی دوباره در شرایطی همانند پیشین آنها را به لندن بازگرداند.

روش ساخت تراریوم

وسایل مورد نیازدر ساخت تراریوم :
ظرف:
اندازه ظرفها باید طوری انتخاب شوند که بزرگی آن برای احاطه 2 یا چند گیاه کافی باشد. مثل تنگ ماهی، ظرف شیشه ای شکلات، آکواریوم، ظرفهای شیشه ای مربا یا بطری بزرگ.

برای افراد مبتدی، پیشنهاد می شود که یک ظرف بزرگ و در باز مانند آکواریوم انتخاب شود. کارکردن داخل آن بسیار آسان است و با کسب تجربه شما می توانید از چوبهای بلند و یا بیلچه برای کاشتن گیاهان در ظروفی که دهانه آن کوچک است استفاه کنید.

وسایل مورد نیاز:

پانیذ پاریلا :: تراریوم ::


هر ظرف تمیز می تواند برای ساختن تراریوم استفاده شود. نیاز اصلی این است که مانع دخول آب شود. در ساخت تراریوم ظروفی را انتخاب کنید که به اندازه کافی برای جا دادن گیاهان بزگ باشند و سرپوش آن طوری باشد که مانع خروج رطوبت گردد. کوزه، بطری، آکواریوم ظرفهائی هستند که بطور معمول مورد استفاده قرار میگیرند. طراحی های دیگر مانند بلوکهای شیشه ای می توانند به دکور منزل زیبائی ببخشند.
ظرف باید شفاف باشد، زیرا ظروف رنگی و یا کدر نور را کاهش می دهند و در رشد گیاه دخالت می کنند.
ظروف می توانند باز یا بسته باشند . گیاهان در ظروف بسته باید رطوبت بالا را بتوانند تحمل کنند. ظرف با درب بزرگ بدون پوشش ممکن است مورد استفاه قرار بگیرد اما احتیاج دارد به آبیاری متناوب برای اینکه رطوبت را حفظ کند. تراریوم های باز خشک هستند و کمتر دچار بیماریها می گردند.
قبل از کاشت ظرف را استرلیزه کنید. آنرا با آب گرم و صابون خوب شستشو دهید. اگر از ظرفهای تمیز شیشه ای تجاری استفاده می کنید اجازه دهید که درب ظرف چندین روز قبل از کاشت باز باشد .

بستر کشت در ساخت تراریوم (باغ شیشه ای)

بستر کشت شامل سه لایه زیر است :

1 - لایه زه کشی  ،  بهترین مواد برای لایه زه کشی ، پوکه معدنی و یا سنگ ریزه هایی با قطر 1.5_1 سانتیمتر است .

2 - لایه میانی ، برای این لایه از قطعات ذغال  با طول  حد اکثر 2.5 سانتیمتر  و عرض یک سانتیمتر استفاده نمایید . مناسب ترین ارتفاع پنج در صد ارتفاع ظرف مورد نظر می باشد .

3 - لایه فوقانی ، مناسب ترین خاک در این لایه که محل اصلی کشت گیاه است نباید خاکی خیلی حاصلخیز وغنی باشد زیرا در غیر این صورت باعث  تسریع رشد گیاهان  و از بین رفتن هماهنگی مجموعه می شود . مخلوطی از دو قسمت  کمپوست ، یک  قسمت تورب و یک قسمت خاک لوم ترکیبی مناسب می باشد .

توجه : کلیه وسایل و مواد مصرفی باید ضد عفونی شده باشند

گیاهان مناسب برای تراریوم ( باغ شیشه ای )

در انتخاب گیاه برای تراریوم ( باغ شیشه ای )باید دقت شود که بین گیاهان از نظر نیاز به آب  و نور یک تجانس وسازگاری  وجود داشته باشد . گیاهان برگ  رنگی جلوه ای خاص به تراریوم ( باغ شیشه ای ) شما می دهند . از بیشتر گیاهان آپارتمانی می توان در تراریوم ( باغ شیشه ای ) استفاده کرد .

اسامی برخی از گیاهان مناسب برای تراریوم  :

آکوروس - آسپلنیوم - اسپنیش موس - ونوس مگس خوار - درازرا ساندیو - بگونیا - بگونیا رکس - درازرا کاپنسیز - بنفشه افریقای - بروملیا -ساراسنیا پورپورا - پوتوس - پیرومیا - پیله آ - پرسیاوشان - تایلاندزیا - داوالیا - دراسنا - سرخس - سانسویریا - انواع عشقه - فیتونیا فیکوس پومیلا - گونه ها یی از اریکا - کروتون - کریپتانتوس - لیدو لاریوم - مارانتا


گونه‌های تراریوم
با گسترش تراریوم، محصولات دیگری در جهان شکل گرفتند که نمایان‌گر جلوه‌هایی دیگر از زنگی جانداران زمینی به شمار می‌آیند. تراریوم و ویواریوم - Vivarium - هر دو در یک بسته شیشه‌ای شکل می‌گیرند اما بر اساس آنچه در پی می‌آید تفاوت‌های کاملاً اساسی با یکدیگر دارند که متاسفانه گاه به اشتباه در جای یکدیگر نام برده می‌شوند. با وجود گوناگونی زندگی‌های جانوری و گیاهی، اکنون می‌توان این محصولات را با قالب سازگار با شکل طبیعی آن به صورت زیرپیکربندی کرد.

1- تراریوم : دربرگیرنده و جلوه‌گاه عوارض طبیعی و پوشش گیاهی زمین.
با توجه به گوناگونی و فراوانی گیاهان وپوشش گیاهی موجود در زمین این محصول با تم‌های مختلف شکل می‌گیرد. دو نمونه بیشتر شناخته شده این بخش پوشش گیاهی کویری  - Desertus-و پوشش گیاهی گرمسیری  - Tropical -هستند.
پوشش گیاهی کویری انواع کاکتوس و پوشش گیاهی گرمسیری انواع گیاهان برگ‌ پهن را در برمی‌گیرد.
2- ویواریوم : دربرگیرنده و جلوه‌گر زندگی جانوری.
با توجه به گوناگونی و فراوانی جانوارن و خزندگان قابل نگهداری در یک محیط بسته این محصول نیز با تم‌های مختلفی شکل می‌گیرد. چهار نمونه بیشتر شناخته شده این محصول عب
ارتند از :

*توجه*دوستانی که علاقه مندند به صورت حرفه ای ساختن تراریوم(باغ شیشه ای) را یاد بگیرند حتما مجموعه آموزشی ساخت تراریوم را  از لینک زیر دانلود نمایند



دانلود



مطالب مرتبط:

خلاقیت در ساخت تراریوم
مشاهده
نگهداری تراریوم
مشاهده
ن
ور تراریوم مشاهده
کود دادن و آبیاری تراریوم
مشاهده
طرز تهیه تراریوم
مشاهده
وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم
مشاهده
تراریوم
مشاهده
ساخت تراریوم 3
مشاهده
چندتا تصویر زیبا از تراریوم های ساخته شده
مشاهده
تراریوم
مشاهده
اصول نگهداری تراریوم کاکتوس
مشاهده
آموزش ساخت تراریوم کاکتوس
مشاهده
روش های ساخت تراریوم گیاهی
مشاهده
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد