سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

برخی از موارد استفاده ورمی کمپوست


بی گمان بایستی استفاده از کودهای شیمیایی زیان آور در کشاورزی را متوقف کرد. کودهای شیمیایی عامل اصلی آلودگی آب های زیر زمینی و هوا است. که سرانجام بر سلامتی انسان اثر می گذارند. اینک ظرفیت جایگزینی کودهای شیمیایی با کودهای زیستی مانند ورمی کمپوست وجود دارد. ورمی کمپوست فراورده کاملاً طبیعی بوده و محصولی مصنوعی نیست. ..  بنابراین مسئله ای را در مورد آلودگی آب و هوا در پی نخواهد داشت. ورمی کمپوست شامل همه نرکیبات لازم برای رشد سالم گیاهان است.

از طریق کود آلی وکود گیاهی ، فراورده های مزارع و باغ ها ، مواد مغذی ضروری بیشتری دریافت کرده و این امرمی تواند عملکرد محصول را بین ۲۰ تا ۶۰ در صد افزایش دهد. ورمی کمپوست ارزان تر از کودهای شیمیایی است و برای کشاورزان نیز با صرفه و سود آور است.

هزینه تولید هر تن کود در کشور هند بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ روپیه برآورد می شود. در حالی که قیمت یک بسته یک کیلوگرمی ورمی کمپوست ۱۵ روپیه است. ورمی کمپوست فروش خوبی در مناطق شهری برای استفاده در باغ ها ، مزارع و در مناطق روستایی برای بارور کردن محصولات کشاورزی دارد و در ضمن مبتوان از فروش کرم کمپوستر ( eisenia fetida ) هم  به سود فابل توجّهی رسید .

در سال های اخیر نیز که بحث تحریم و کم کردن وارادات کودهای پتاسیمی و فسفری مطرح است استفاده از ورمی کمپوست می تواند به عنوان جایگزین مناسب برای آنها مطرح شود.


طرح توجیهی تولید کارگاه ورمی کمپوست

مطالب مرتبط:

مقدار و نحوه مصرف ورمی کمپوست

انواع ورمی کمپوست

دو ماده بسیار خطرناک برای بسترهای ورمی کمپوست و کرم ایزنیا فتید

برخی از موارد استفاده ورمی کمپوست

به چه دلیل کنترل EC در تولید کود ورمی کمپوست اهمیّت دارد ؟

مقدار کرم ایزنیا فتیدا برای تولید ورمی کمپوست

تاثیر ورمی کمپوست روی خاک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد