سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

مراقبت از گیاهان آپارتمانی - یوکا


مراقبت از گیاهان آپارتمانی - یوکا

(YUCCA ELEPHANTIPES)

گیاهی است زیبا از خانواده آگاواسه با برگ های کشیده و خنجری نوک تیز و به رنگ سبز ؛ این گیاه دو گونه دارد یکی که فاصله برگ ها در آن زیادتر است و گل نمی دهد و این نوع برای آپارتمان بیشتر توصیه می شود و نوع دیگر که فاصله برگ های آن کمتر است و گل هایی به شکل زنگوله واژگون و سفید و کرم رنگ می دهد و برای کشت در باغچه مناسبتر است.

هر دو گونه را می توان هم در آپارتمان و هم در باغچه نگهداری کرد.

این گیاه نسبت به شرایط نامساعد نور، دما و هوا بسیار مقاوم است و در هر جای خانه می توان از آن استفاده کرد و به همین دلیل در اکثر خانه ها دیده می شود.

 

گل یوکا در انواع مختلفی وجود دارد که دارای سایزهای متفاوتی می باشد. تصویری را که مشاهده می کنید با استفاده از فوم در سایز طبیعی این گل به ارتفاع تقریبی 70 سانتیمتر از ته ساقه تا نوک غنچه ها ساخته شده است.

غنچه ها با استفاده از خمیر گل چینی در 4 سایز که به رنگ سبز کمرنگ رنگ آمیزی شده به تعداد دلخواه ساخته شده اند.
کلیه گلها در 2 سایز کوچک و بزرگ تهیه شده اند که در هر ساقه از 3 گل کوچک و 4 گل بزرگ به تناسب ساقه ها استفاده می شود.
گلبرگ ها در 2 سایز به تعداد 6 عدد برای هر گل با فوم نباتی نازک تهیه شده و با همان رنگ غنچه ها در انتها و نوک گلبرگها بصورت "سایه روشن" رنگ آمیزی شده اند.
برای حفظ حالت گلبرگها، از سیم روکش دار سفید (در اندازه های 5 الی 7 سانتیمتر) بوسیله چسب قطره ای استفاده شده است.
هر گل دارای 3 پرچم سفید فشفشه ای می باشد.
برگها از فوم سبز روشن با رنگ آمیزی سبز تیره به تعداد 60 تا 80 عدد تهیه شده اند.
این گل از 6 ساقه جانبی و یک ساقه اصلی تشکیل شده که ساقه اصلی قطور تر از سایر ساقه ها می باشد. برای ساقه های جانبی نیز از ساقه گل رز استفاده می شود.
کلیه ساقه ها بعد از اتصال گل و غنچه با نوار گاترین سبز پوشانده و در انتهای کار به ساقه اصلی مونتاژ می کنیم. (می توان ابتدا از نوار تفلون برای محکم کردن محل اتصال ساقه ها استفاده نمود و سپس با نوار گاترین آن را پوشاند)

نیازها

نور : به نور کافی احتیاج دارد، در آفتاب کامل می توان آن را نگهداری کرد؛ ولی در سایه پس از مدتی گیاه بد شکل می شود و فاصله برگ ها زیاد می گردد .

درجه حرارت: درجه حرارت مطلوب در زمستان 10 تا 16 درجه سانتیگراد است و در تابستان محتاج به نگهداری در خارج از اتاق است ولی کلاً از نظر دما در هر فصلی می توان آن را در اتاق یا خارج از خانه نگهداری نمود ( نسبت به سرما مقاوم است ).

آبیاری : در تابستان آن را همیشه مرطوب نگهدارید و هر 2 تا 3 روز یکبار آبیاری نمایید. در زمستان بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک گلدان خشک شود.

کلاً اکثر گیاهان چون در زمستان به علت دمای پایین رشد نمی کنند به آب کمی نیازمند هستند.

خاک : خاک مناسب خاک لوم است که مخلوطی از شن رس و مواد آلی است.

تکثیر : جدا کردن پاجوش ها ( پا گیاه ) در بهار از گیاه مادر و کاشتن آنها. کاشتن قلمه در شن و ریشه دار کردن آن که در اوایل بهار بهتر جواب می دهد. البته اگر جوانه انتهایی گیاه را ببرید گیاه پس از مدتی در قسمت جوانه انتهایی دو یا سه شاخه می شود که از آنها می توانید برای قلمه زدن استفاده نمایید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد