سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

گل ارکیده


در ین بین ین ارکیده هی مناطق گرمسیری هستند که می توان آنها را در اتاق پذیریی به گل نشاند، البته به شرطی که رطوبت بالا را بریشان مهیا کنیم. خوشبختانه امروزه گونه هی هیبرید زیادی قابل عرضه به دوستداران گل و گیاه تولید شده اند که می توانند خشکی داخل اتاق را تحمل کنند. بعضی از انواع گل هی ارکیده که به صورت دسته گلی زیبا درست شده باشند، از مناسب ترین هدیه ها در دنیی گل ها است. قطعا کسانی که هدیه ی ینچنین زیبا دریافت می کنند، فورا زیبیی آن را می ستیند اما نکته جالب تر ین است که اگر در کنار تحسین رسیدگی مناسب هم به گل ها هدیه کنیم تا ماه ها با گل هیشان به زیبیی دعوتمان خواهند کرد. مدت دوام گل ها به چند عامل بستگی دارد. یکی نوع ارکیده مثلا ارکیده هی فالائنوپسیس ماه ها گل می دهند، دیگر ینکه غنچه چقدر سن دارد و نیز نگهداری مناسب از گیاه. ارکیده ها هوی خنک را دوست دارند و از تابش مستقیم نور خورشید آزرده می شوند. بید هفته ی یک بار آب بخورند و جمع شدن آب در گلدان بریشان مشکل یجاد می کند. درست وقتی که گل دهی ارکیده متوقف می شود، زمانی است که شما بر سر دوراهی تصمیم گیری یستاده ید و تصمیمی که می گیرید، سرنوشت گیاه را مشخص می کند. یا آنها را در فراموشی رها می کنید تا بمیرند و در خاک بپوسند و یا با فراهم کردن شریطی بعد از یک دوره استراحت ارکیده را به گل دادن مجدد تشویق می کنید. اگر به تصمیم دوم رسیده ید که امیدوارم همینطور هم باشد، عواملی که بید در نظر بگیرید تا گیاه دوباره گل هی زیبیش را به ما نشان دهد عبارتند از: آب، نور و دما. آب راحت ترین عاملی است که می توان کنترل کرد. ارکیده ها به آبی که هفته ی یک بار به آنها می دهید و درجه حرارت آن با درجه حرارت هوی اتاق برابر است، قانع اند. آنها در طول دوران رشد هفته ی یک بار به محلول رقیق غذیی به نسبت یک چهارم تا نصف قاشق چیخوری از کودهی مخصوص ارکیده در سه لیتر آب نیاز دارند. گل هی ارکیده هوی نمناک را خیلی دوست دارند. بری تامین رطوبت موردنیازشان آنها را در ظرف هیی که با شن و ماسه یا سنگ ریزه پر شده است قرار دهید تا جلوی هدررفت آب را بگیرید. نیازهی نوری بسته به واریته متفاوت است، البته اکثر ارکیده هیی که در اتاق نگهداری می شوند تابش مستقیم نور خورشید را دوست ندارند. آنها را در جیی بگذارید که فقط روشنیی نور به آنها برسد و همواره به رنگ برگ ها توجه داشته باشید. راستی می دانستید گیاهان با برگ هیشان با ما حرف می زنند گیاهان نیازهیشان را به وسیله تغییرات در برگ به ما منتقل می کنند. اگر برگ ها به زردی بگرید و شما بیش از حد به گیاه آب نداده باشید یعنی گیاه نور زیادی دریافت می کند و اگر برگ ها سبز تیره شوند یعنی دلشان بری خورشید و نور آن تنگ شده پس بید آنها را نزدیک پنجره ببریم. نیازهی دمیی نیز متفاوت است اما طیف عمومی همان متوسط دمی داخل ساختمان است، با 1 تا 15 درجه تفاوت بین دمای شبانگاهان و سپیده دمان. بدون وجود ین اختلاف دما اکثر ارکیده ها گل نمی دهند. و اما چند گونه ارکیده در زیر معرفی می شوند


 


بزرگترین گل ارکیده جهان در جاکارتا (اندونزی) . Photo: ©  خبرگزاری «نووستی» روسیه.


 

تصویر بالا تصویری از بزرگترین گل ارکیده جهان در جاکارتا (اندونزی) است



 

 

 

گل ارکیده، پرورش ،عکس


 عکس جالب


ارکیده کاتلیا Cattleya intermedia
گل هی زیبی ین گونه اولین بار در سال 1824 در اروپا مورد توجه عاشقان گل و گیاه قرار گرفت.
امروزه هیبریدهی زیبیی از ین ارکیده ها وجود دارند که به خوبی می توانند در اتاق زندگی کنند. ارکیده هی ین جنس بعد از دوران گل دهی نیاز به یک دوره استراحت دارند که در آن آب کافی را بری جلوگیری از خشک شدن به دست بیاورند. اگر ارکیده هی کاتلیا در خانه دارید، علاوه بر چشم هیتان بید از حس بوییی تان هم استفاده کنید تا لذت تان کامل شود. بعضی از گونه هی کاتلیا علاوه بر ظاهری چشم نواز عطری شامه نواز هم دارند.



ارکیده فالائنوپسیس spp.Phalaenopsis
ارکیده هی پروانه ی ین نامی است که در بعضی منابع فارسی به آن می دهند. ین گل ها از انواع ارکیده هیی هستند که پرورش آنها راحت است. ینها بسترهی سنگی را بری رشد و زندگی ترجیح می دهند. ین ارکیده ها شامل حدود 400گونه هستند که در جنوب شرق آسیا جیی که گرم و مرطوب است به صورت درخت زندگی می کنند. علاوه بر آن گونه هی فالائنوپسیس از بهترین گونه ها بری نگهداری در آپارتمان هستند. ین گونه گل هی زیاد و بری یک دوره طولانی دارند. مناسب ترین زمان بری خرید ین گونه زمانی است که ساقه گل دهنده و تعداد کمی گل داشته باشد. با نگهداری مناسب، ساقه گل دهنده به رشد خود ادامه داده و گل هی جدید تولید خواهد کرد و ین در حالی است که گل هی قبلی نیز همچنان شاداب روی ساقه باقی خواهند ماند و شید تا یک ماه هم تازه بمانند. چند روز اول پس از خرید، دوران بحرانی در زندگی فالائنوپسیس است. گاهی بزرگترین جوانه هی گل به فاصله چند روز پس از خریدن گیاه می افتند. بری ین اتفاق دو دلیل وجود دارد: یا ینکه گیاه سردش شده و یا تحت تاثیر گاز اتیلن قرار گرفته است. گاز اتیلن که توسط میوه هی رسیده نیز تولید می شود باعث ریزش جوانه ها می شود. در ین مورد بید گل را از نزدیک منابع تولید گاز اتیلن دور نگاه داشت و در مورد اول هم بید از گیاه در برابر سرما محافظت کرد. بری ین منظور بید گیاه را چند روز اول در هویی مانند روزهی قبل و در همان دما نگاه داشت تا به مرور به دمی اتاق عادت کند.


ارکیده انسیدیومspp.Oncidium
عروسک هی رقصانی که در جنگل هی آمریکی جنوبی زندگی می کنند. گل هی ین ارکیده ها با کوچک ترین نسیمی به حرکت درمی یند و به آن می ماند که روی شاخه ها می رقصند. صحنه ورود زنبورهی Centris که با تدبیر و حساب شده و البته با برخورد به داخل گل هی ین ارکیده ها صورت می گیرد دانشمندان را شگفت زده می کند. ین زنبورها در جنگل از قلمرو خود در برابر دیگر همنوعانشان دفاع می کنند. ظاهرا آنها تصور می کنند ین نوع ارکیده ها هم یکی از زنبورهی هم نوع خودشان هستند. وقتی در ین تقابل زنبور با گل برخورد می کند گرده ها به بدنش می چسبند و در برخورد با گل دیگر سبب گرده افشانی می شوند. ین موضوع نشان می دهد راز شباهت ین ارکیده ها به زنبورهی Centris بقی نسل گل ها است. ین راه یک وسیله مطمئن بری ادامه نسل ارکیده ها است که ینچنین به وسیله زنبورها لقاح می یابند. البته ین تنها یکی از ترفندهی جالب ارکیده ها بری اطمینان از گرده افشانی موفق و ادامه نسل است.
حدود 800گونه از ین گل ها در مناطق مختلفی زندگی می کنند. از فلوریدا گرفته تا منطقه آمازون و کشور آرژانتین. بری نگهداری ین عروسک هی زیبا دمی اتاق بید خنک باشد، حدود ?? درجه سانتیگراد. ین گونه رطوبت بالیی را می پسندد، نیاز آبی ین گیاه هم تنها در حدی است که دمبرگ حبابی شکل آنها چروکیده نشود.



ارکیده پافیوپدیوم Paphiopedium callosum
ین ارکیده ها را بانوی خرامان می گویند. ین گونه ها با ترکیب رنگ بسیار زیبا و متنوع در میان دیگر ارکیده ها خودنمیی می کنند که با توجه به رنگ برگ هیشان به دو گروه تقسیم می شوند. یک گروه با برگ هی لکه لکه ی که در تابستان گل می دهند و ارکیده هی با رنگ سبز یکنواخت که هوی خنک تر را ترجیح می دهند و غالبا در زمستان گل می دهند. حدود 60گونه از ین ارکیده ها که بومی جنوب شرق آسیا هستند، شناخته شده است. ین ارکیده ها در زمستان بید در معرض نور خورشید باشند و در تابستان ها نیز پنجره هی رو به شمال را ترجیح می دهند. گونه هی گرمادوست به خوبی در دمی اتاق و حتی در رطوبتی بالاتر از متوسط به خوبی رشد می کنند. نیاز دمیی ارکیده هی خرامان بسته به نوع برگ و گل آنها تفاوت دارد. گیاهانی که برگ هی لکه لکه ی دارند سرما را بسیار زیاد تحمل می کنند، حال آنکه گیاهانی که در هر ساقه بیش از یک گل دارند گرما را دوست دارند.


ارکیده سیمبیدیوم spp.Cymbidium
ینها ارکیده هیی هستند که در بیرون از ساختمان قادر به رشدند. آنها در نور کافی تابستان به بهترین نحو گل هی خود را آشکار می کنند، همینطور در اویل پییز قبل از ینکه برگ ها به زردی بگریند.
ین نوع ارکیده نیز مانند سیر خویشاوندانش هنگامی که غنچه هیش باز می شود، بید از تابش قوی خورشید در امان باشد. ارکیده هی سیمبیدیوم اولین ارکیده هیی بودند که به عنوان گیاهان آپارتمانی به فروش رسیدند. ین ارکیده ها به صورت گل هی شاخه بریدنی عرضه می شوند که در ابتدا اندازه گل ها بسیار بزرگ بوده است. امروزه رقم هی جدیدی به نام mini cymbidium یا midi cymbidium تولید شده اند که گل هی کوچک تر و مناسب تری بری داخل آپارتمان تولید می کنند. ین گیاهان دو تا سه ماه در سال گل می دهند. نگهداری ین ارکیده ها در خانه خیلی راحت است و در مقابل رفتار بد انسان، تحمل بالیی دارند.
گونه هیی از ارکیده که در ین مقاله از آنها نام بردیم تنها نمونه کوچکی از انواع گیاهانی است که می توانند زیبیی بخش خانه هی ما باشند. هر چند زندگی امروزه ما را مجبور کرده باشد از طبیعت دور شویم و در آپارتمان کوچک و بدون باغچه زندگی کنیم. اما همین که ما گلدان هی گل و گیاه سبز را به داخل خانه مان می آوریم نشان می دهد هنوز به گیاهان وابسته یم با ین کار ثابت می کنیم زندگی بدون سبزی گیاهان طراوت و شادابی لازم را ندارد. آنها به یاد ما می آورند که هنوز زیبیی، زیبا است

نظرات 1 + ارسال نظر
fakhri جمعه 15 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:45 ب.ظ http://gravatar.com

من عاشق پل ارکیده هستم و اورکیده من گلش تمام من خیلی دلم گرفته نمی دانم کی دوباره گل میدهد. اصلا سالی چند مرتبه گل میده راهنمایی بفرمائید.
باتشکرفراوان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد